• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5306 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۷ شهريور

خبر

وندي شرمن: برجام در بن‌بست قرار دارد
وندي شرمن، معاون وزير خارجه امريكا مي‌گويد مذاكرات احياي برجام به «بن‌بست» ‌خورده است. به گزارش خبرگزاري فارس، شرمن روز جمعه در جلسه‌اي به ميزباني واشنگتن‌پست مدعي شد ماه گذشته اتحاديه اروپا به عنوان تسهيل‌كننده مذاكرات وين پيشنهادي درخصوص احياي توافق ارايه كرد. او گفت پاسخ ايران به اين پيشنهاد «براي ما غيرقابل قبول» بود. شرمن گفت: «ما در بن‌بست هستيم از اين لحاظ كه ايران در آخرين دور مذاكرات پاسخ بسيار سرسختانه‌اي به ما داد كه براي ما قابل قبول نبود. ما پيام خود درباره اينكه فكر مي‌كنيم چه چيزهايي ضروري چه هستند و مولفه‌هاي اصلي در اينجا چه هستند را براي ايران فرستاديم.» روزنامه واشنگتن‌تايمز نوشته ند پرايس، سخنگوي وزارت خارجه از ارايه توضيحات بيشتر درباره جزييات پاسخ امريكا خودداري كرده است. چند روز پيش آنتوني بلينكن، وزير خارجه امريكا به خبرنگاران گفت كه حصول توافق در آينده نزديك محتمل نيست. در تحولي مرتبط، نماينده امريكا در سازمان ملل متحد اعلام كرد براي هيچ جلسه‌اي درخصوص توافق هسته‌‌اي ايران در نيويورك در هفته آينده برنامه‌ريزي نشده است. خبرگزاري رويترز همچنين به نقل از اين مقام امريكايي نوشته كه برنامه‌اي هم براي ديدار با روس‌ها در خلال اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد طراحي نشده است.


رييسي: آمريكا بايد اقدامات اعتمادسازي با طرف ايراني انجام دهد
ابراهيم رييسي، رييس‌جمهور كه به منظور شركت در نشست سران همكاري شانگهاي به سمرقند پايتخت ازبكستان سفر كرده پنجشنبه شب در مصاحبه با الجزيره درباره مذاكرات احياي برجام گفت: رفع تحريم‌هاي ايران بايد با دستيابي به ضمانت‌ها همراه باشد و براي پيشبرد مذاكرات هسته‌اي بايد موضوعات پادماني حل شود. قبل از اينكه غرب از ما بخواهد فعاليت‌هاي هسته‌اي را متوقف كنيم بايد آن را از رژيم صهيونيستي بخواهند كه سلاح‌هاي كشتار جمعي دارد.رييسي با تاكيد بر اينكه مصمم به دفاع قاطعانه از حقوق ايران و مردم آن هستيم، درباره احتمال ديدار مستقيم با امريكا، افزود: مذاكره مستقيم با امريكا بر سر توافق هسته‌اي هيچ فايده‌اي ندارد و امريكا بايد اقدامات اعتمادسازي با طرف ايراني انجام دهد.رييس‌جمهور ايران در ادامه درباره تحريم‌هاي جديدي كه امريكا عليه ايران اعمال كرد، گفت: اگر واشنگتن خواستار توافق است؛ چرا در جريان مذاكرات هسته‌اي تحريم‌هاي جديدي اعمال مي‌كند؟رييسي در ادامه درباره مذاكرات تهران و رياض افزود: مذاكرات با عربستان سعودي ادامه دارد و ما پنج دور گفت‌وگو برگزار كرده‌ايم و به انجام آن ادامه خواهيم داد.رييس‌جمهور ايران همچنين درباره حضور نيروهاي خارجي در منطقه، گفت: اگر نيروهاي خارجي دخالت نكنند، مشكلات منطقه قابل حل است.رييسي در ادامه درباره تحولات عراق افزود: ما از ديدن يك دولت قدرتمند در عراق خوشحال خواهيم شد و عراقي‌ها نبايد ديگر اجازه حضور امريكايي‌ها را بدهند.رييس‌جمهور ايران گفت: كشورهاي اروپايي درباره بحران عراق با ما تماس گرفتند و ما به آنها گفتيم كه اين موضوع به عراقي‌ها مربوط مي‌شود. رييسي همچنين به مساله يمن اشاره كرد و در اين باره افزود: براي دستيابي به آتش‌بس دايمي و پيشبرد مذاكرات، بايد محاصره يمن برداشته شود.

 

سيدحسن نصرالله:
هياتي از وزارت انرژي به زودي به تهران خواهند رفت

سيدحسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان روز (شنبه) در جمع عزاداران اربعين امام حسين (ع) در شهر بعلبك به سخنراني پرداخت. او در برخي از سخنان به موضوع ميدان گازي «كاريش» و دست‌اندازي رژيم صهيونيستي به آب‌هاي سرزميني لبنان پرداخت و گفت كه مقاومت تنها راه بازيابي حقوق است و اين هدف با التماس به دست نمي‌آيد. دبيركل حزب‌‌الله لبنان با تاكيد بر لزوم يكپارچه شدن همه نيروهاي مقاومت گفت كه تنها اميد لبناني‌ها، فلسطيني‌ها و سوري‌ها براي دستيابي به خاك و نفت و گاز و كرامت‌شان، مقاومت است.او درخصوص ترسيم مرزهاي دريايي گفت كه لبنان در مقابل يك فرصت طلايي است تا با برداشت منابع خود در بستر دريا، بحران‌هاي اقتصادي، معيشتي و اصلي خود را از ميان بردارد.سيد نصرالله افزود: «اجازه استخراج نفت و گاز از ميدان كاريش را تا قبل از اينكه لبنان به خواسته‌هاي بر حق خود برسد، نمي‌دهيم. مقامات صهيونيست گفتند كه استخراج از كاريش را از ماه سپتامبر آغاز خواهند كرد، اما آن را به عقب انداختند.»رهبر مقاومت لبنان سپس تاكيد كرد: «آغاز استخراج گاز از ميدان كاريش خط قرمز ماست. تمامي تهديدات دشمن هيچ تاثيري بر ما ندارد چشم‌مان بر كاريش است و موشك‌هاي‌مان به سمت ميدان كاريش نشانه رفته است. من فكر مي‌كنم كه اسراييلي‌ها، امريكايي‌ها و ديگران اطلاعات كافي در مورد جديت مقاومت دارند و با اين موضوع شوخي نمي‌كنند اما اگر درگيري به‌ما تحميل شود، آماده آن هستيم.»سيد حسن نصرالله درباره تصميم اخير نيروهاي سازمان ملل موسوم به «يونيفيل» (مستقر در مرز لبنان و فلسطين اشغالي) گفت كه اين تصميم به هيچ‌وجه به نفع لبنان نيست و مخاطرات زيادي را به همراه دارد و اگر مي‌خواهند امور را به دور از نظارت و تصميم ارتش و حكومت لبنان پيش ببرند، شرايط به نفع آنها پيش نخواهد رفت (طبق مصوبه اخير شوراي امنيت، اختيارات بيشتري به نيروهاي يونيفيل داده شده و يونيفيل براي انجام وظايف محوله نيازي به مجوز يا اجازه قبلي از كسي ندارد و اجازه دارد به‌طور مستقل عمليات خود را انجام دهد).سيد حسن نصرالله در بخش پاياني سخنان خود به بحث تشكيل دولت جديد در لبنان پرداخت و گفت كه براي جلوگيري از بروز هرج و مرج همگي بايد كوتاه آمده و صادقانه براي تشكيل دولت در روزهاي اندك پيش رو اقدام كنند.دبيركل حزب‌الله لبنان در بخش پاياني به موضوع كمك انرژي ايران اشاره كرد و گفت: «برادران‌مان در جمهوري اسلامي ايران وعده كمك به لبنان در حوزه انرژي برق داده‌اند و هياتي از وزارت انرژي به زودي به تهران خواهند رفت تا درباره پرونده كمك‌هاي ايران گفت‌وگو كنند و برادران ايراني از روز اول براي كمك به لبنان و مردم لبنان اعلام آمادگي كرده‌اند.» او در پايان تاكيد كرد كه سختي‌ها و دشواري‌ها هر اندازه لبنان را احاطه كرده باشد، چاره‌اي جز پيروزي وجود ندارد و مردم منطقه بايد اراده خود را تحميل كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون