• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5307 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۸ شهريور

خبر

ترامپ: برجام جسارت ايران را بيشتر كرد
«دونالد ترامپ»، رييس‌جمهور سابق امريكا روز شنبه در يك سخنراني گفت كه توافق هسته‌اي با ايران، جسارت اين كشور را بيشتر كرد. به گزارش خبرگزاري فارس، ترامپ در تجمع جمهوري‌خواهان در شهر «يانگ استون» ايالت اوهايو كه براي حمايت از يكي از نامزدهاي انتخابات كنگره برگزار شده بود، از خروج دولتش از بسياري از توافق‌ها و قراردادهاي بين‌المللي دفاع كرد.رييس‌جمهور سابق امريكا گفت، دولتش از توافق اقليمي پاريس كه عامل ازبين‌ رفتن مشاغل بود، خارج شد و همچنين «از توافق با ايران كه بدترين توافقي بود كه در عمرم ديدم كسي امضا كرده باشد.»ترامپ گفت: «اگر اين توافق كاري كه براي آن طراحي شده انجام ندهد، مشكلات بزرگ، بزرگ و بزرگي براي آنها (دموكرات‌ها) پيش خواهد آمد و اين را خواهيد ديد. حرفم را باور كنيد. جان كري (وزير خارجه دولت اسبق امريكا) بدترين مذاكره‌كننده‌اي بود كه در عمرم ديدم.» او درباره جان كري گفت: «او فكر مي‌كرد ايران خواهد گفت دست شما درد نكند ايالات متحده امريكا، باورمان نمي‌شود كه بين صد تا صد و پنجاه ميليارد دلار به ما داديد! اما نتيجه واقعي اين بود كه جسارت ايران بيشتر شود.»ترامپ در سال ۲۰۱۷ با خروج يك‌جانبه از توافق هسته‌اي، تحت كارزار «فشار حداكثري» تحريم‌هاي جديدي عليه ايران وضع كرد. ايران تا مدتي به تعهدات خود عمل كرده اما باتوجه بدعهدي پيش آمده، در گام‌هايي از تعهدات خود به برجام كاست.


وزير خارجه اردن: رابطه با ايران بايد براساس قاعده حسن همجواري باشد
ايمن الصفدي، وزير خارجه اردن در گفت‌وگو با اسكاي‌نيوز عربي در اظهاراتي بي‌اساس تاكيد كرد كه رابطه با ايران بايد براساس قاعده حسن همجواري و عدم دخالت در امور ساير دولت‌ها برقرار شود. به گزارش ايلنا، وي در حالي اين سخنان را مي‌گويد كه قرار است امريكا كمك هزينه‌اي معادل يك ميليارد و ۴۵۰ ميليون دلاري به اردن ارايه دهد.وزير خارجه اردن با اعلام اين خبر گفت كه امريكا قرار است به مدت ۷ سال، سالانه كمك هزينه‌اي به مبلغ يك ميليارد و ۴۵۰ ميليون به اردن ارايه دهد.وي با اشاره به اين كمك هزينه گفت كه اردن قرار است بخشي از آن را صرف محافظت از مرزهاي اردن، حل مشكلات پناهجويان در اين كشور، تامين آب و حمايت از اقتصاد اردن كند.


احمد مسعود: افغانستان منزوي شده است
احمد مسعود، رهبر جبهه پنجشير پس از حضور در نشست شخصيت‌هاي افغانستان در وين اتريش توضيحاتي در اين خصوص ارايه كرد. به گزارش خبرگزاري فارس، وي در كنفرانس خبري گفت: افغانستان راه‌حل نظامي ندارد و بايد براي يافتن يك فرآيند سياسي تمام گروه‌هاي افغانستان با يكديگر متحد شوند. رهبر جبهه پنجشير تاكيد كرد كه الان زمان آن فرا رسيده كه طالبان به ميز مذاكره بازگردد. احمد مسعود در ادامه گفت: ما هيچ‌گاه به دنبال آغاز جنگي ديگر در افغانستان نبوديم و تمام تلاش ما اين است كه جنگ در اين كشور به پايان برسد. به باور شخصي من افغانستان راه‌حل نظامي ندارد و به راه‌حل سياسي نياز دارد. در حال حاضر ما در مرحله و فصل تازه براي وحدت قرار داريم. مي‌خواهيم تا از طريق گفت‌وگو همه را گردهم آوريم تا صداي‌شان شنيده شود. رهبر جبهه پنجشير اخيرا نيز در مصاحبه‌اي با يك رسانه هندي فاش كرده بود كه وزير امور خارجه طالبان در جلسه‌اي كه در ايران برگزار شده، به وي پيشنهاد پذيرش پست وزارت را داده اما وي اين پيشنهاد را رد كرده است.وي ابراز عقيده كرد: طي يك‌سال گذشته ما شاهد عقبگرد در بسياري از حوزه‌ها از جمله حقوق زنان، اقتصاد و سياست بوديم و افغانستان بار ديگر منزوي شده است.هيچ‌گاه براي به دست‌ آوردن قدرت به مبارزه نپرداخته و تنها براي عدالت و آزادي در حال نبرد هستيم و تا زماني كه افغانستان را نجات دهيم اين مبارزه ادامه خواهد داشت. مسعود ضمن استقبال از ترور ايمن الظواهري، سركرده شبكه القاعده مدعي شد: «باتوجه به اطلاعاتي كه داريم، طالبان و القاعده با يكديگر رابطه داشته و طي يك‌سال گذشته فعاليت گروه‌هاي تروريستي در افغانستان افزايش يافته است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون