• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5307 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۸ شهريور

فني‌ترين كشتي‌گير ايران همه طلسم‌ها را شكست

كامران شيردل!

تا قبل از مبارزه كامران قاسمپور و جيدن كاكس 10 كشتي‌گير فرنگي و تا شنبه شب ۶ كشتي‌گير آزادكار در مسابقات جهاني صربستان روي تشك رفتند و هيچ كدام به مدال طلا دست پيدا نكردند. كمتر پيش آمده بود كه ۱۶ كشتي‌گير ايراني در رقابت‌هاي جهاني مبارزه كنند و هيچ يك نتوانند روي سكوي نخست قرار بگيرند. در فرنگي گرايي و ميرزازاده در فينال باختند و در آزاد هر دو فيناليست تيم ملي برابر حريفان امريكايي شكست خوردند. يزداني برابر تيلور و نخودي برابر كابوس كشتي‌گيران ايراني يعني جردن باروز. 
همين شرايط باعث شد كشتي كامران قاسمپور برابر جيدن كاكس امريكايي در فينال وزن ۹۲ كيلوگرم حال و هواي ديگري داشته باشد. كامران كه به اعتقاد بسياري از كارشناسان فني‌ترين كشتي‌گير ايران است و به حق عنوان غير رسمي برترين زيرگير جهان را يدك مي‌كشد بايد دو طلسم بزرگ را مي‌شكست. اول فتح قله و كسب نشان طلا بعد از ناكامي ۱۶ كشتي‌گير و دوم بردن يك كشتي‌گير امريكايي در مسابقات جهاني امسال. در ۶ وزني كه تا پيش از مسابقه قاسمپور و كاكس ايراني‌ها روي تشك رفتند، ۴ كشتي‌گير ايراني به حريفان امريكايي خود باخته بودند. جز يزداني و تيلور، يونس امامي مقابل كايل ديك و محمدحسين محمديان برابر اسنايدر بازنده‌هاي تيم ملي برابر رقباي امريكايي لقب گرفتند. 
قاسمپور در مبارزه با كاكس قدرتمند و كشتي بلد يك مبارزه تاريخي از خود به نمايش گذاشت و موفق شد با يك زيرگيري تماشايي دو امتياز مورد نياز براي برتري را به دست آورد. در مبارزه‌اي كه ابروي او پاره شد و خون بانداژ سفيد رنگ دور سرش را قرمز رنگ كرد. در مبارزه‌اي كه كاكس حتي به چرخاندن مفصل پا بر خلاف جهت هم روي آورد، اما نتوانست حتي يك امتياز از كامران شيردل بگيرد. كشتي‌گير وزن ۹۲ كيلوگرم ايران با بردي دلچسب نوار ناكامي كشتي‌گيران ايران برابر يانكي‌ها را پاره كرد و طلسم نبردن طلا را هم شكست. 
آنچه قهرماني قاسمپور را جذاب‌تر هم مي‌كند، داستان رسيدن او به دوبنده تيم ملي در وزن ۹۲ كيلوگرم است. قاسمپور كه امروز دومين نشان طلاي متوالي‌اش در مسابقات جهاني را بر گردن مي‌بيند، مي‌توانست يك بازنده تمام‌عيار باشد كه با وجود مستعد بودن از شانس نصيبي نبرده. داستان از اين قرار است كه قاسمپور در وزن ۸۶ كيلوگرم كشتي مي‌گرفت و وقتي حسن يزداني يك وزن بالا آمد و شد كشتي‌گير ۸۶ كيلوگرم عملا هيچ شانسي براي قاسمپور نماند كه بتواند ملي‌پوش شود. هم‌وزن بودن با نابغه جويباري كه علاوه بر عالي بودن در كشتي از محبوبيت بي‌اندازه‌اي بين مردم برخوردار است قاسمپور را به اين فكر انداخت كه يا براي هميشه قيد تيم ملي را بزند يا به يك وزن بالاتر برود. وزني كه المپيكي نيست، اما لااقل فرصت ملي‌پوش شدن و كسب نشان طلاي جهان را در اختيار او مي‌گذارد. 
كامران با همان جثه يك كشتي‌گير ۸۶ به ۹۲ رفت. سال گذشته در قهرماني جهان در اسلو نشان داد تكنيك و تسلط روي فنون چطور مي‌تواند حتي كم‌وزن‌تر بودن را كاور كند. او سال گذشته در نيمه‌نهايي همين كاكس را برد و در فينال كشتي‌گير روس را زمين‌گير كرد و امسال هم با خلق شاهكاري بي‌بديل صاحب نشان طلا شد. 
كامران در اين سال‌ها هرگز لب به شكايت نگشود. پسر سر به زير كشتي تنها به اين فكر كرد كه چطور بايد شرايط را به نفع خودش تغيير دهد. او از تهديدها فرصت ساخت و حالا شواليه كشتي ايران است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون