• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5307 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۸ شهريور

لبخندي كه از روي لب كشتي‌گيران دزديده شد

سرگيجه تاكتيك

يونس هميالي

 

يك: هيچ فردايي نبايد با ديروز برابر باشد! بر همين اساس براي هدف‌گذاري آينده چه برنامه‌ريزي ازسوي فدراسيون كشتي پياده‌سازي شده است؟ بعد از پايان رقابت‌هاي جهاني كشتي فرنگي ۲۰۲۲ بلگراد پرسش‌هاي متعددي در ذهن‌ها به صورت مداوم تراوش مي‌كند. اينكه با توجه به عملكرد تيم از چه زاويه‌اي بايد به موضوع نگاه شود. از چه مسيري و چگونه و با چه مكانيزمي ريشه اين ناكامي‌ها ارزيابي گردد تا با آسيب‌شناسي دقيق ضعف‌ها شناسايي و براي برطرف نمودن آنها تمهيدات كاربردي انديشيده شود؟ چنانچه مسوولان با واژه برنامه‌ريزي آشنا باشند، مي‌توان با تصميم‌هاي درست، شرايط را تغيير داد و اوضاع را به روزهاي خوب بازگرداند تا در مسابقات مهم جهاني و المپيك آتي ضريب خطا به حداقل ممكن خود برسد و ديگر حسرتي براي فرصت‌هاي از دست رفته باقي نماند. بايد يك‌بار ديگر به اين جمله كليشه‌اي فكر كنيم كه شكست مي‌تواند پل پيروزي باشد. 
دو: آيا مي‌توان باور كرد كه در بالاترين سطح كشتي مي‌توان براي رسيدن به سكوي قهرماني بدون تاكتيك بود؟ خير! پس چگونه مي‌توان تاكتيك‌هاي متعدد در مواجهه با رقباي تا بن دندان مسلح اتخاذ نمود در شرايطي كه با كوچك‌ترين تغيير، تاثير منفي در مسير تاكتيكي كشتي‌گير به وجود نيايد و در هارموني او تداخلي ايجاد نكند؟ يكي از نكته‌هاي برجسته كشتي‌گيران كشورمان در صف‌آرايي با حريفان در جهاني بلگراد، رسيدن به بن‌بست تاكتيكي در تنگناها و پيچ‌هاي كشتي بود. كشتي‌گيراني كه به همان تك‌نسخه معجزه‌آساي هميشگي اطمينان كامل داشتند اما دل بستن بيش از حد به آن باعث گرديد كه در گرداب شكست‌هاي سنگين گرفتار شوند. گاهي يك نقطه قوت مي‌تواند به مركز ضعف مبدل گردد. مبحث تاكتيك، اين گمشده كه كليدي تعيين‌كننده و اثربخش براي موفقيت به حساب مي‌آيد، زماني به وضوح بيشتري دست يافت كه كشتي‌گير نمي‌دانست با وجود تمامي قابليت‌هاي فني چه نقشه غافلگيركننده و متفاوتي به صورت تدريجي در طول زمان مبارزه به اجرا درآورد كه برگ برنده او در نبردهاي حساس و ميلي‌متري باشد.
سه: آنچه كه در سالن اشتارك آرنا با چشم مشاهده شد اين بود كه بيشتر كشتي‌گيران از دقيقه چهارم به بعد با مشكل آمادگي جسماني روبه‌رو مي‌شدند. اين پرسش مبرهن اين مفهوم را مي‌رساند كه مسوول طراحي تمرين و بدنسازي در اردوهاي تيم ملي كشتي فرنگي چه كسي بوده است؟ چراكه برآيند كار در بلگراد نشان داد كه سطح دستاوردهاي او در حال شكست ظاهر شد و سناريو‌هاي از قبل تعيين شده‌اش به ناكجاآباد ختم گرديد. كشتي‌گيران از اسب قدرت و اشتهار به زمين افتادند و با وضعيت بدني دشوار، دسترسي به فتح قله افتخار را غيرممكن تلقي نمودند تا چنين به نظر برسد كه روزگار لبخند را از روي لب‌هاي آنها دزديده است.
چهار: سال‌هاست كه سليقه‌گرايي، بي‌عدالتي و نوميدي در وجود اكثر كشتي‌گيران فرنگي موج مي‌زند. يكي از دغدغه‌هاي ثابت كشتي‌گيران اين عرصه مربوط به رقابت‌هاي انتخابي است. در صورت ماندن يا رفتن كادر فني كنوني، رييس فدراسيون بايد با يك اراده آهنين اين ساختار معيوب و آزار‌دهنده براي اعزام به مسابقات بين‌المللي را اصلاح كند تا آنها از اين وضعيت سردرگمي و بلاتكليفي خارج شوند. بايد ته‌مانده اميد و انگيزه با دندان حفظ شود قبل از آنكه ساير كشتي‌گيران مسير رفتن علي ارسلان دارنده مدال طلاي جهاني ۲۰۲۲ را طي كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون