• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5307 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۸ شهريور

خبرخوان

طرح بانكداري مجلس نگران‌كننده است
كامران ندري معاون اسبق پژوهشكده پولي و بانكي و كارشناس مسائل اقتصادي با اشاره به اينكه تصميم مجلس براي اصلاح قانون فعاليت بانك مركزي به هيچ عنوان نمي‌تواند قابل قبول باشد، اظهار داشت: «انتقادات روساي پيشين بانك مركزي و كارشناسان نسبت به محدود شدن اختيارات رييس كل و وابستگي كامل بانك مركزي، بسيار نگران‌كننده است. در اين اصلاح قانون رييس‌جمهور به راحتي حق عزل رييس بانك مركزي را دارد كه اين موضوع براي اقتصاد كشور بسيار آسيب‌زا است.» وي افزود: «اين تصميم به نوعي سياسي گرفته شده. در تمامي دنيا سعي بر اين است كه روساي بانك‌هاي مركزي مستقل باشند. در غير اين صورت، دولت و مجلس با اين طرح مي‌خواهند قدرت خلق پول در يد قدرت رييس‌جمهور باشد. اين مساله كاملا سياسي است و به ضرر اقتصاد كشور تمام خواهد شد، زيرا دولت‌هاي مختلف براي رسيدن به اهداف و وعده‌هايي كه مي‌دهند، با اعمال قدرت نسبت به بانك مركزي زمينه افزايش تورم را فراهم مي‌كنند، بنابراين، اين تصميم مجلس و دولت به هيچ عنوان به نقع اقتصاد كشور نيست.» ندري گفت: «در اين اصلاح قانون وظايفي برعهده بانك مركزي گذاشته شده كه به هيچ عنوان به وظايف ذاتي اين نهاد ارتباط ندارد. رشد اقتصادي ۸درصدي مرتبط به وزارت اقتصاد است، نه سياست‌گذار پولي كشور. در مقابل به كنترل تورم كه ابزار‌هاي آن در دست بانك مركزي است، هيچ اشاره‌اي نشده است. از سوي ديگر شوراي فقهي در اين اصلاح قانون قدرت زيادي گرفته و در مسائلي كه هيچ‌گونه جنبه شرعي ندارد و مرتبط به سياست‌گذاري‌هاي پولي است، شوراي فقهي داراي اختيار است.»


اين صد متري‌هاي بي‌مشتري!
واحد‌هاي مسكوني بالاي ۱۰۰ متر در مرداد ماه امسال تنها ۲۸درصد از معاملات مسكن شهر تهران را به خود اختصاص دادند و سهم واحد‌هاي بالاي ۲۰۰ متر فقط ۲.۱درصد بود. آپارتمان‌هاي بالاي ۱۰۰ متر تحت تاثير كسادي معاملات مسكن در شهر تهران دچار ركود در ركود شده‌اند. اگرچه به لحاظ فاصله گرفتن توان طرف تقاضا با سطح عمومي قيمت‌ها در بازار مسكن، واحد‌هاي متوسط و كوچك متراژ، كم‌مشتري هستند، اما آپارتمان‌هاي با متراژ بيش از ۱۰۰ متر گرفتار وضعيت بدون مشتري شده‌اند. مرداد امسال از ۷۸۲۵ معامله مسكن در تهران، سهم آپارتمان‌هاي بالاي ۱۰۰ متر ۲۲۳۵ فقره و واحد‌هاي بالاي ۲۰۰ متر فقط ۱۶۶ فقره بود. اين نشان مي‌دهد شانس فروش واحد‌هاي بين ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر در مقايسه با آپارتمان‌هاي كوچك‌تر تقريبا يك به سه است. بررسي‌ها گوياي آن است حدود ۶۵درصد واحد‌هاي عرضه شده به بازار مسكن شهر تهران را خانه‌هاي با متراژ بيش از ۱۰۰ متر تشكيل داده‌اند. اين در حالي است كه مرداد ماه امسال رتبه اول از نظر تعداد معاملات قطعي به خانه‌هاي ۶۰ تا ۷۰ متر تعلق داشت و آپارتمان‌هاي ۵۰ تا ۶۰ متر در جايگاه دوم قرار داشتند.


صنعت گردشگري ايران در دنيا نوزدهم شد
شوراي جهاني سفر و گردشگري ارزش صنعت گردشگري ايران در سال گذشته ميلادي را ۴۸،۱ ميليارد دلار برآورد كرد و ايران را در رتبه ۱۹ جهان از اين نظر قرار داد.امريكا با صنعت گردشگري 1271 ميليارد دلاري در رتبه نخست اين فهرست و چين با 814 ميليارد دلار و آلمان با 251 ميليارد دلار به ترتيب در رتبه‌هاي دوم و سوم از اين نظر قرار گرفته‌اند. كشورهاي ژاپن، ايتاليا، هند، فرانسه، مكزيك، انگليس، اسپانيا، برزيل، كانادا، استراليا، هلند، روسيه، تركيه، عربستان و كره‌جنوبي نيز رتبه‌هاي چهارم تا هجدهم را به خود اختصاص داده‌اند. ارزش صنعت گردشگري كره‌جنوبي كه يك پله بالاتر از ايران قرار گرفته است 48.8 ميليارد دلار برآورد شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون