• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5308 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۹ شهريور

در سفر پنج روزه وزير خارجه امارات متحده عربي به اسراييل چه گذشت؟

ماه عسل با اشغالگران سرزمين‌هاي عربي

شهاب شهسواري

عبدالله بن زايد، وزير امور خارجه و همكاري‌هاي بين‌المللي امارات متحده عربي، يكشنبه شب سفر پنج روزه خود به سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين را پايان داد. وزير خارجه امارات در اين سفر كه به نوشته رسانه‌ها به مناسبت دومين سالگرد امضاي توافقنامه‌هاي موسوم به ابراهيم براي عادي‌سازي روابط تعدادي از كشورهاي عربي با رژيم اسراييل، انجام شده ‌بود، با تعدادي از مقام‌هاي اسراييلي از جمله رييس‌جمهور، نخست‌وزير، جانشين نخست‌وزير، وزير جنگ، وزير داخله، رهبر اپوزيسيون و نمايندگان كنست ديدار و گفت‌وگو كرد. عبدالله بن زايد همچنين در طول سفر خود از مركز يادبود قربانيان هولكاست ياد وشم ديدار كرد. در اين سفر، ريم بنت ابراهيم الهاشمي وزير دولت در امور همكاري‌هاي بين‌المللي، نورا بنت محمد الكعبي وزير فرهنگ و جوانان، احمد علي الصائغ وزير كشور، عمر غباش دستيار وزير امور خارجه و همكاري‌هاي بين‌المللي در امور فرهنگي و ديپلماسي عمومي و محمد الخواجه سفير امارات در اسراييل در هيات همراه وزير خارجه امارات حضور داشتند.

بحرين و امارات، دو كشور عربي جنوب خليج فارس مدعي بودند با امضاي توافق‌هاي عادي‌سازي روابط با رژيم اسراييل به آرمان ملت فلسطين كمك مي‌كنند، در حالي كه با‌ گذشت دو سال از امضاي اين توافقنامه‌هاي ميان بحرين و امارات متحده عربي با تل‌آويو، نه تنها وضعيت فلسطينيان نسبت به گذشته بهبود نيافته‌، بلكه درگيري‌هاي مرگبار نظاميان اسراييلي با شهروندان فلسطيني به صورت پيوسته ادامه پيدا كرده است. با اين حال ابوظبي بر توسعه روابط خود با اسراييل اصرار دارد و چه از نظر اقتصادي و چه از نظر سياسي در طول دو سالي كه از امضاي توافق‌هاي عادي‌سازي مي‌گذرد، ابوظبي پرچمدار توسعه روابط كشورهاي عربي با اسراييل است.
اين دومين سفر وزير خارجه امارات متحده عربي به سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين است. فروردين ماه امسال، عبدالله بن زايد در كنار وزراي خارجه بحرين، مراكش، مصر و ايالات متحده امريكا در نشستي مشترك با وزير خارجه اسراييل شركت كرده ‌بود. امارات متحده عربي از زماني كه دو سال پيش توافقنامه عادي‌سازي روابط خود را با اسراييل در واشنگتن امضا كرد، تاكنون به ‌شدت بر توسعه روابط با اين رژيم تاكيد كرده است. دومين سفر عبدالله بن زايد بعد از سفرهاي رييس رژيم اسراييل به دوبي براي شركت در اكسپو ۲۰۲۰، سفر نفتالي بنت نخست‌وزير پيشين و يايير لاپيد وزير خارجه وقت اسراييل به ابوظبي انجام مي‌شود. همزمان با اين سفر مقام‌هاي اسراييلي اعلام كرده‌اند كه اسحاق هرتزوگ، رييس رژيم اسراييل در حال تدارك نخستين سفر خود به بحرين است. همچنين تل‌آويو اظهار اميدواري كرده است كه مقام‌هاي سودان به اجراي مواد توافق عادي‌سازي روابط با اين رژيم سرعت ببخشند.
بنا بر گزارش رسانه‌هاي اسراييلي، حجم مبادلات تجاري ميان اسراييل و امارات متحده عربي در طول ۷ ماه نخست سال ۲۰۲۲ به يك ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار رسيده است. وزير خارجه امارات در ديدار خود با نخست‌وزير اسراييل ابراز اميدواري كرده است كه حجم مبادلات تجاري دو طرف در سال جاري به ۲ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار برسد.

لاپيد: چهره خاورميانه را تغيير مي‌دهيم
يايير لاپيد، نخست‌وزير اسراييل در ديدار عبد‌الله بن زايد، وزير امور خارجه امارات كه به سرزمين‌هاي اشغالي سفر كرده است، با وي درباره تقويت همكاري‌ها و افزايش مبادلات تجاري رايزني كرد. به گزارش شفقنا و به نقل از آرتي عربي، دو طرف در اين ديدار همچنين درباره تداوم توسعه اقتصادي، همكاري در زمينه‌هاي كشاورزي، انرژي، آب، امنيت غذايي و مسائل ديگر تبادل نظر و بر تمايل دو طرف در ايجاد روابط با كشورهاي ديگر در اين زمينه‌ها تاكيد كردند. نخست‌وزير اسراييل در اين ديدار به وزير امور خارجه امارات يك نسخه از تورات به زبان عربي هديه داد و اين سفر را «سفري تاريخي» توصيف كرد و گفت: «اين سفر يك دوست نزديك و عزيز است و مي‌توانم با او درباره همه‌ چيز صحبت كنم، اين سفر يك شريك راهبردي است كه منجر به تقويت مناسبات اقتصادي و امنيتي ميان دو طرف مي‌شود.» لاپيد با بيان اينكه هدف مشترك دو طرف تبديل مناسبات به پيوندي ميان مردم منطقه است، خطاب به بن زايد گفت: «دوستم، ما با هم چهره خاورميانه را تغيير مي‌دهيم، ما وضعيت خاورميانه را از جنگ به صلح، از تروريسم به همكاري اقتصادي و از گفتمان خشونت و افراط‌گرايي به تسامح و رواداري تغيير مي‌دهيم.» وي با اشاره به حمله انجام شده به امارات در ژانويه گذشته گفت: «در ژانويه گذشته، من همانند هر اسراييلي و هر انسان متمدني به خاطر حمله پهپادها به كشور زيباي‌تان احساس هراس كردم، ما مي‌دانيم چه كشوري پشت سر اين حملات قرار دارد.» نخست وزير رژيم صهيونيستي در پايان گفت: «اسراييل در برابر هر حمله تروريستي دوشادوش در كنار شما قرار دارد.»

ديدار با نتانياهو
عبدالله بن زايد آل نهيان، وزير خارجه امارات در سفر رسمي كه به اراضي اشغالي داشت، با بنيامين نتانياهو، نخست وزير پيشين رژيم صهيونيستي و رييس فعلي اپوزيسيون اين رژيم ديدار كرده و دو طرف درباره توسعه مستمر سطح همكاري‌هاي مشترك ميان امارات و رژيم صهيونيستي گفت‌وگو كردند. طبق گزارش وام، بن زايد در اين ديدار با تاكيد بر روابط دوجانبه برجسته ميان امارات و رژيم صهيونيستي گفت: «همكاري‌ها و مشاركت‌ها در تمامي زمينه‌ها رشد و توسعه داشته‌اند.» همچنين اين خبرگزاري اعلام كرد: وزير خارجه امارات در اين ديدار از تلاش‌هاي گسترده نتانياهو در امضاي توافقنامه عادي‌سازي روابط ميان امارات و رژيم صهيونيستي در سال ۲۰۲۰ تقدير كرد. نتانياهو پس از ديدار با بن زايد با انتشار توييتي ضمن ابراز خرسندي از اين ديدار مدعي شد: دو طرف اماراتي و اسراييلي اين روزها دو ساله شدن توافقنامه صلح‌شان را جشن گرفته‌اند، «توافقنامه‌هاي تاريخي ابراهيمي (عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي) چهره خاورميانه را به‌طور كامل تغيير دادند.» نخست وزير پيشين رژيم صهيونيستي در ادامه مدعي شد: «صلح ميان دو طرف اميد زيادي ايجاد مي‌كند، همچنين توافقنامه‌هاي ابراهيمي شكوفايي را براي هر دو به ارمغان آورده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون