• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5308 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۹ شهريور

ناصر كنعاني در پاسخ به «اعتماد»:

ايران از هيچ رويداد نظامي و درگيري افغاني- افغاني در درون افغانستان حمايت نمي‌كند

گروه ديپلماسي

ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت خارجه روز دوشنبه در نشست خبري با خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي و خارجي به پرسش‌هاي آنها درباره مجموعه‌اي از تحولات سياست خارجي در يك هفته اخير پاسخ داد. 

«اعتماد» با اشاره به اينكه در چند روز اخير، اخباري مبني بر تيرباران اسيران جنگي جبهه مقاومت ملي افغانستان در پنجشير توسط طالبان منتشر شد، از سخنگوي وزرات خارجه سوال كرد: نهادهاي متفاوت بين‌المللي نسبت به اين اتفاق واكنش نشان داده و برخي آن را مصداق جنايت جنگي خواندند. از جانب ايران شاهد واكنش يا موضع‌گيري نبوديم. با توجه به تاكيد تهران مبني بر ارتباط با تمام طرف‌هاي سياسي در افغانستان، موضع جمهوري اسلامي چيست؟ آيا تماسي با جبهه مقاومت يا طالبان در اين زمينه داشتيد؟ 
ناصر كنعاني در پاسخ گفت: سياست ج.ا ايران نسبت به تحولات افغانستان روشن‌ است. در يك‌سال اخير و پس از خروج نيروهاي اشغالگر امريكا از افغانستان، ايران از مهم‌ترين كشورهاي منطقه‌اي بود كه تلاش كرد به استقرار صلح و ثبات در افغانستان كمك كرده و در اين راستا ارتباط خود را با همه طرف‌هاي موثر داخلي در افغانستان و طرف‌هاي ذي‌نفع منطقه‌اي در اين پرونده برقرار و حفظ كرد.
سياست ايران بر پايه ضرورت تامين منافع مردم افغانستان و در راستاي تقويت رويكرد سياسي، پرهيز از درگيري‌هاي افغاني- افغاني و‌ شكل‌گيري بستر سياسي فراگير در افغانستان براي تشكيل دولت متحد و فراگير بوده است. مناسبات ما هم با سرپرستي موقت افغانستان و هم با ساير طرف‌هاي افغان در همين چارچوب شكل گرفت و ادامه دارد. ايران از هيچ رويداد نظامي و درگيري افغاني- افغاني در درون افغانستان حمايت نمي‌كند. كشته‌شدن افراد از هر طرف در داخل افغانستان را خسارتي براي مردم افغانستان و رويكرد نظامي را مخل شكل‌گيري روند سياسي در مسير تشكيل دولت متحد فراگير در افغانستان مي‌دانيم. ارتباط ما با تمام طرف‌هاي افغانستاني برقرار است. مواضع ما نسبت به تحولات داخلي افغانستان مبتني بر تلاش براي برقراري ثبات و آرامش و جلوگيري از درگيري‌هاي افغاني - افغاني است. براي ايران تامين مصلحت عمومي مردم افغانستان يك اصل است.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون