• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5311 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲ مهر

مشكلات سه‌شيرها از زبان رسانه‌هاي انگليسي

از معماي هري مگواير تا منفي‌نگري ساوت‌گيت

گروه ورزش

 

در فاصله كمتر از دو ماه تا شروع جام جهاني و با آغاز بازي‌هاي ليگ ملت‌هاي اروپا، رسانه‌هاي انگليس روي وضعيت تيم ملي كشورشان زوم كرده‌اند. روزنامه گاردين در شماره روز گذشته خود وضعيت تيم را از لحاظ دعوت از نفرات، ارنج تيم و سرگيجه‌هاي گرت ساوت‌گيت سرمربي تيم براي رسيدن به بهترين شرايط ممكن را بررسي كرده است. نويسنده گاردين معتقد است به دليل افت چند بازيكن اصلي تيم در باشگاه‌هاي‌شان و عدم توانايي ساوت‌گيت در بازي گرفتن از چند ستاره، سه‌شيرها به مشكلاتي برخورده‌اند كه اگر تا شروع جام جهاني مرتفع نشود، مي‌تواند تيم را دچار دردسر كند. انگليس اولين حريف ايران در جام جهاني است. 
 
بازيكناني كه در سطح باشگاهي مشكل دارند
گرت ساوت‌گيت در صورتي كه بازيكنان را براساس نام و نه فرم آمادگي انتخاب كند با مشكل مواجه مي‌شود. استدلال سرمربي انگليس اين است كه هنگام انتخاب بازيكنان در عين اينكه عملكردهاي بين‌المللي را در نظر مي‌گيرد، اين مساله را هم بايد مدنظر داشته باشد كه چندين نفر از اين بازيكنان كليدي در سطح باشگاهي به مشكل خورد‌ه‌اند. اينكه ساوت‌گيت در مدت زمان باقي مانده تا جام جهاني تا كجا به بازيكنان اصلي‌اش وفادار مي‌ماند مساله جالب‌توجهي است. 
در تيم ملي انگليس مشكلاتي وجود دارد. در دفاع چپ بن چيلول كه اخير از مصدوميت شديد زانو برگشته و به آمادگي نرسيده به همراه لوك شاو كه در منچستر جايگاهش را از دست داده نگران‌كننده هستند. در خط مياني كالوين فيليپس به دليل مشكلي كه در شانه داشته اردو را از دست داده. اين بازيكن از زمان پيوستن به منچسترسيتي كمتر به بازي گرفته شده است. ميسون مونت مهاجم تيم در چلسي افت كرده و جارود بوون عملكرد ضعيفي در اين فصل براي وستهام داشته است. اينجا سوال پيش مي‌آيد كه آيا واقعا بوون شرايط بهتري از جيدون سانچو داشت؟ 
سپس هري مگواير را داريم. مدافع مياني يونايتد بزرگ‌ترين معماي ممكن براي ساوت‌گيت است. آيا سرمربي تيم از اريك تن‌هاگ سرمربي منچستر پيروي مي‌كند و او را روي نيمكت مي‌گذارد؟ منچستر بدون مگواير بسيار محكم‌تر بوده است. اگر اين بازيكن براي باشگاهش از ابتدا به ميدان نمي‌رود هيچ توجيهي وجود ندارد كه در تيم ملي هم فيكس باشد. فيكايو توموري هر هفته براي ميلان بازي مي‌كند و فصل گذشته هم همراه با اين تيم به عنوان قهرماني سري‌آ دست پيدا كرده است. همچنين اريك داير در تاتنهام مدل كونته عالي ظاهر شده. 

سه يا چهار مدافع؟
شروع فاجعه‌بار انگليس در رقابت‌هاي ليگ ملت‌ها مي‌تواند باعث شود ساوت‌گيت دست به ابتكارات عمل‌گرايانه بزند. خاطره شكست سنگين تيم مقابل مجارستان در استاديوم مولينكس هنوز پابرجاست. به همين دليل جاي تعجب ندارد اگر انگليس در بازي‌هاي بعدي مخصوصا مقابل آلمان در روز دوشنبه با سيستم ۳-۴-۳ به ميدان برود. 
با اين حال همه‌ چيز خيلي به نحوه تنظيمات ساوت‌گيت بستگي دارد. ريس جيمز و چيلول گزينه‌هاي پيشرو به عنوان مدافعان كناري خواهند بود. هافبك‌هاي جلوي سه مدافع مي‌توانند بسيار هيجان‌انگيز باشند. يك زوج تهاجمي در كنار دكلن رايس در خط مياني مي‌تواند شرايط بازي را تغيير بدهد.  با اين حال نگراني اين است كه ساوت‌گيت به سمت منفي‌گرايي حركت كند. اين درست است كه انگليس فاقد مدافع مياني براي سيستم ۳-۳-۴ است اما بحث اينجاست كه در سمت مقابل تيم بازيكنان خلاق بسيار زيادي دارد كه مي‌توانند كمك كنند. آيا زمان آن نرسيده كه تيم به نقاط قوت خود برگردد؟ 

در مورد آرنولد تصميم بگيريد
ترنت الكساندر آرنولد فوتباليست درخشاني است. او از بازيكنان مقابل به شكل حيرت‌آوري عبور مي‌كند. برد پاس او فوق‌العاده است و مرتبا يكي از بهترين سازندگان گل در ليورپول مي‌شود، اما هيچ كدام از اينها به معناي تضمين حضور او در جام جهاني نيست. ناديده گرفتن مبارزات دفاعي الكساندر آرنولد در ليورپول سخت است. او وقتي به تيم ملي مي‌آيد همان بازيكن ليورپول نيست. او براي ساوت‌گيت هنوز شكوفا نشده است، به همين دليل اغلب هواداران كايرن تريپير كه كمتر از آرنولد جذاب به نظر مي‌رسد اما قابل اعتمادتر است را ترجيح مي‌دهند. الكساندر آرنولد به اين اردو نياز دارد تا خودش را برساند. در غير اين صورت به سختي مي‌توان نقطه‌اي را متصور بود كه ساوت‌گيت از اين بازيكن در سيستم دفاع چهار نفره در سمت راست استفاده كند. 

از فودن بهتر استفاده كنيد
قبل از يورو ۲۰۲۰ هيجان زيادي در مورد فيل فودن وجود داشت. جوان سيتي با موهاي بلوند رنگ شده مي‌خواست شبيه پل گاسكوئين در يورو ۹۶ به نظر برسد اما به دلايلي كه عمدتا خارج از كنترل او بود اين بازيكن يك تورنمنت نااميدكننده را پشت سر گذاشت. 
اين براي فودن كه تا پيش از آن بازي ملي نداشت نااميدكننده بود. با اين حال انگليس بايد نحوه استفاده از او را ياد بگيرد. اين بازيكن مورد اعتماد پپ گوارديولاست. پپ از فودن به عنوان يك وينگر، يك ۹ كاذب، يك شماره ۱۰ و يك شماره ۸ استفاده كرده است. انگليس كه در چهار بازي اخير خود موفق نشده توپي را از خط دروازه رقبا عبور دهد بايد از خلاقيت فودن استفاده كند. 

تكيه بر كين و استرلينگ
ساوت‌گيت خيلي به مهاجمانش نياز دارد. انگليس براي اهداف خود بيش از حد به هري كين و رحيم استرلينگ متكي است. در اين شرايط مونت بايد مسووليت بيشتري هنگام تصاحب توپ داشته باشد و در عين حال ساوت‌گيت از بوون، بوكايو ساكا و جك گريليش مي‌خواهد تا با نحوه حركت استرلينگ كه به داخل مي‌زند را الگوبرداري كنند.  با اين حال انگليس در خط حمله بي‌اثر است. بيشترين خطر از سوي كين دروازه رقبا را تهديد مي‌كند اما اگر كاپيتان روزش نباشد يا بازي بدي به نمايش بگذارد يا مصدوم شود چه اتفاقي مي‌افتد؟ ساوت‌گيت نياز دارد كه در عمق حركت كند. با اين وجود تامي آبراهام هنوز ثابت نكرده كه مي‌تواند زوج مناسبي باشد. ايوان توني كه در اردوي اخير براي نخستين‌بار فراخوانده شده اميدوار است ثابت كند كه مي‌تواند در پلن بي‌انگليس نقش بازي كند. با اين حال ساوت‌گيت مي‌تواند روي بهبودي ماركوس رشفورد هم حساب كند. مهاجم يونايتد كه قبل از مصدوميت نشانه‌هايي از بازگشت به بهترين حالت خود را در بازي‌هاي ليگ نشان داده است. او قبلا هم ثابت كرده مي‌تواند در شرايط خاص باري را از روي دوش هري كين و رحيم استرلينگ در بازي‌هاي تيم ملي انگليس بردارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون