• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5313 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۷ مهر

خبر

ابقاي رييس پارلمان عراق و حمله راكتي به منطقه سبز بغداد
رسانه‌هاي عراقي در خبري فوري اعلام كردند كه نمايندگان پارلمان عراق در جلسه چهارشنبه خود درخواست استعفاي محمد الحلبوسي رييس پارلمان را رد كردند. به گزارش ايرنا و به نقل از شبكه تلويزيوني النجباء عراق، فعاليت پارلمان عراق كه از دو ماه پيش و درپي تصرف آن توسط هواداران جريان صدر متوقف شده بود، روز چهارشنبه از سرگرفته شد تا در اولين جلسه، موضوع استعفاي محمد الحلبوسي رييس پارلمان و انتخاب نايب‌رييس اول به راي گذاشته شود. در اين جلسه، كناره‌گيري محمد الحلبوسي رييس كنوني پارلمان به راي گذاشته شد و بنا به گفته خبرنگار شبكه النجباء، نمايندگان پارلمان با استعفاي الحلبوسي موافقت نكردند و تنها ۱۳ نماينده با اين استعفا موافقت كردند. اين جلسه در سايه تدابير امنيتي در اطراف منطقه سبز در مركز برگزار مي‌شود. مقر پارلمان عراق در داخل اين منطقه قرار دارد. پل‌هاي السنك و الجمهوريه منتهي به اين منطقه نيز بسته شده و نيروهاي امنيتي در ميادين التحرير و الخلاني در نزديكي منطقه سبز مستقر هستند. برخي منابع خبري نيز از حضور گروهي تجمع‌كننده در نزديكي پل الجمهوريه خبر مي‌دهند. همزمان روز گذشته رسانه‌ها خبر دادند كه دو راكت به اطراف ساختمان پارلمان عراق در منطقه سبز در مركز بغداد اصابت كرد. منابع رسانه‌اي عراق نيز از به صدا درآمدن آژيرهاي خطر در منطقه سبز بغداد خبر دادند. اين منابع همچنين گزارش دادند كه اين دو راكت به پاركينگ خودروها در مقابل مقر پارلمان اصابت كرده است. برخي منابع خبري عراقي نيز تعداد راكت‌ها را سه فروند اعلام كرده و به نقل از يك منبع امنيتي گفتند كه در اين حمله يك نيروي امنيتي جان خود را از دست داده و ۷ نفر ديگر زخمي شده‌اند.


مخالفت جزاير سليمان با بيانيه پيشنهادي واشنگتن

همزمان با نشست تاريخي كشورهاي جزيره‌اي اقيانوس آرام با ميزباني كاخ سفيد، جزاير سليمان از امضاي توافق پيشنهادي امريكا اجتناب كرده است، اقدامي كه تلاش‌هاي واشنگتن براي تقويت روابط با اين كشورها را دچار مشكل مي‌كند. به گزارش ايسنا و به نقل از وب‌سايت روزنامه گاردين، جو بايدن، رييس‌جمهوري امريكا روز (چهارشنبه) در كاخ سفيد ميزبان رهبران كشورهاي جزيره‌اي اقيانوس آرام بود. اين نخستين‌ باري است كه رهبران اين كشورها براي حضور در چنين نشستي به كاخ سفيد دعوت مي‌شوند. اين نشست تلاشي از سوي دولت امريكا براي تقويت روابط با كشورهاي اقيانوس آرام بوده و آن را پاسخي به تعامل فزاينده چين با اين منطقه مي‌داند. يك يادداشت سفارت جزاير سليمان در امريكا كه به دست گاردين رسيده، نشان مي‌دهد اين كشور از يك توافق ديپلماتيك منطقه‌اي كه امريكا پيشنهاد كرده، استقبال نمي‌كند. اين در حالي است كه جزاير سليمان در ماه آوريل يك معاهده امنيتي جنجالي با چين امضا كرد كه امريكا و متحدانش را نگران افزايش نفوذ چين در اين منطقه كرد. در اين نامه آمده است: جزاير سليمان در موقعيتي قرار ندارد كه اين پيشنهاد را در اين هفته بپذيرد و به زمان بيشتري نياز دارد تا آن را بررسي كند. اين توافقنامه در دست مذاكره است و طرف امريكايي اميدوار بود كه جزاير سليمان در نشست اين هفته آن را امضا كند.


تاكيد كامالا هريس بر عزم واشنگتن براي تعميق روابط با تايوان
معاون رييس‌جمهور امريكا چهارشنبه در سخنراني روي عرشه يك ناوشكن در محل يك پايگاه نيروي دريايي امريكا در ژاپن با به چالش كشيدن مستقيم چين، اين كشور را متهم به «رفتار آزاردهنده» و «تحريكات» پيرامون تايوان كرد. به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، كامالا هريس، معاون رييس‌جمهور امريكا در اين سخنراني گفت: امريكا در پاسخ به چين، رو به «تعميق روابط غيررسمي» با تايوان كه چين آن را به عنوان بخشي از خاك خود تلقي مي‌كند، مي‌آورد. هريس كه سفر چهار روزه‌اش به منطقه همزمان با مراسم وداع با شينزو آبه، نخست‌وزير سابق ترور شده ژاپن برگزار شد، به خبرنگاران گفت، نگاهش به سياست خارجي امريكا در منطقه «با پيش‌زمينه يك رابطه سه‌جانبه بين امريكا، ژاپن و كره جنوبي همراه با همكاري همه آنها با يكديگر» است. يك مقام ارشد دولت امريكا كه نامش را فاش نكرد، گفت: هريس در ديدارهايي كه با رهبران كره جنوبي و ژاپن داشته، آنها را تشويق كرد تا در مذاكرات خود پيشرفت حاصل كنند. هريس همچنين چين را به دست زدن به «كمپين اعمال فشار عليه تايوان» با دست زدن به «يكسري اقدامات بي‌ثبات‌كننده» متهم كرد. او روز چهارشنبه گفت: ما پيش‌بيني مي‌كنيم كه رفتار تهاجمي پكن همچنان كه تلاش مي‌كند به‌طور يكجانبه وضعيت موجود را تضعيف كند، ادامه يابد. وانگ ونبين، سخنگوي وزارت خارجه چين در پاسخ به اين اظهارات هريس گفت: امريكا تعهد خود را براي احترام به تماميت ارضي چين نقض كرده است. وانگ ونبين در يك نشست خبري روزانه اظهار كرد: وقتي امريكا نمي‌تواند به تعهد خود پايبند باشد، چطور و در چه موضعي مي‌تواند از قوانين و نظم صحبت كند؟ اين كشور تنها به يك خرابكار قوانين بين‌المللي تبديل خواهد شد.


هشدار سفارت امريكا به شهروندان اين كشور در روسيه
سفارت امريكا در مسكو از شهروندانش خواست تا هرچه سريع‌تر روسيه را ترك كنند. به گزارش ايلنا و به نقل از تاس، سفارت امريكا در مسكو از شهروندانش خواست تا هر چه سريع‌تر روسيه را ترك كنند. اين سفارتخانه طي بيانيه‌اي از شهروندان خود خواست كه تا زماني كه فرصت خروج از روسيه را دارند، اين كشور را ترك كنند. سفارت امريكا در مسكو طي بيانيه‌اي اعلام كرد: «شهروندان امريكايي نبايد به روسيه سفر كنند و آناني كه در اين كشور به سر برده يا در حال سفر به آن هستند بايد هر چه‌ سريع‌تر و تا زماني كه امكانات خروج مهياست اين كشور را ترك كنند.» در بيانيه اين سفارتخانه آمده است كه گزينه پروازهاي تجاري در حال حاضر بسيار محدود و در مواقعي در دسترس نيستند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون