• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5314 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۹ مهر

نگاهي به وضعيت ۳۲ تيم حاضر در جام جهاني بعد از آخرين فيفادي (بخش اول)

ايران وضعيت اروگوئه و سنگال را مبهم كرد

گروه ورزش

با توجه به اينكه اكثر تيم‌ها آخرين بازي‌هاي تداركاتي خود را قبل از مسابقات جام جهاني قطر برگزار كرده‌اند مي‌توان بررسي كرد كدام تيم‌ها شانس بيشتري براي بردن جام دارند. در شماره امروز اعتماد ۱۶ تيم نخست بررسي شده‌اند و بررسي ۱۶ تيم دوم در صفحه روز يكشنبه منتشر خواهد شد. 

۱- برزيل
سه سال از آخرين شكست برزيل كه برابر آرژانتين رقم خورد، مي‌گذرد. خط حمله اين تيم شامل نيمار، ريچارليسون، وينيسيوس جونيور و رافينيا به اندازه كافي قدرتمند ظاهر شده تا گابريل ژسوس در دو بازي دوستانه اخير تيم مقابل غنا و تونس كنار گذاشته شود. يك شكست در ۲۹ بازي آماري است استثنايي. تنها شك اين است كه آنها از زمان شكست مقابل بلژيك در جام جهاني ۲۰۱۸ با هيچ تيم اروپايي بازي نكرده‌اند. 

۲-آرژانتين
بازنشستگي اكثر مهاجمان برجسته وضعيت آرژانتين را روشن كرده است. شايد تيم ليونل اسكالوني به اندازه دوره‌هاي گذشته پر زرق و برق نباشد اما آنها تيمي منسجم هستند و به جز ليونل مسي تركيبي از بهترين‌ها را دارند. آنها در ۳۵ بازي گذشته خود شكست نخورده‌اند و حتي ايتاليا را در كوپا فيناليسما در ماه ژوئن شكست دادند. اما آنها هم مثل برزيل با تيم‌هاي اروپايي كم بازي كرده‌اند. به جز ايتاليا، آرژانتين تنها با استوني در سال ۲۰۱۹ بازي كرده. 

۳- اسپانيا
لوئيز انريكه آخرين تركيب خود قبل از مسابقات جام جهاني را در ويديويي كه خودش را مشغول دوچرخه‌سواري در نزديكي خانه‌اش به احترام تور ووئلتاي اسپانيا نشان مي‌داد اعلام كرد كه البته آن تاثير مثبتي كه او اميدوار بود را نگذاشت زيرا لاروخا اولين شكست خانگي‌اش را بعد از چهار سال مقابل سوييس متحمل شد. اما با وجود اينكه سرمربي اسپانيايي مي‌گويد پرتغال شانس بيشتري براي موفقيت در قطر دارد اين شاگردان او بودند كه بعد از گل ديرهنگام آلوارو موراتا در خانه پرتغال به عنوان صدرنشين گروه در ليگ ملت‌ها راهي نيمه‌نهايي شدند. 

۴- هلند
آيا اين مي‌تواند پايان بزرگ لوئيس فن‌خال باشد؟ در حالي كه هيچ‌يك از گزينه‌هاي دروازه‌باني او چندان مطمئن نشان نمي‌دهند اما مربي ۷۱ ساله توانست شروع بد تيم در مسابقات مقدماتي را با تيمي متعادل با نمايشي از يك فوتبال پر جنب‌وجوش تغيير دهد. شايد آنها كمي بيش از اندازه به پاهاي ممفيس ديپاي متكي باشند اما يك هدف و سازماندهي درست در اين تيم ديده مي‌شود كه يادآور سال ۲۰۱۴ است. آنها در آن مسابقات سوم شدند. 

۵- آلمان
 پتانسيل پيروزي در قطر را دارد اما همانند ديگر رقباي سنتي خود بايد ايرادات فاحشش را برطرف كند. مجارستان ايرادات آنها را با يك برد عالي در شهر لايپزيگ برملا كرد. اين نخستين شكست هانسي فليك در قامت سرمربي‌گري مانشافت بود و اگرچه آنها مقابل انگليس متوقف شدند، آن‌هم در شرايطي كه حريف فقط يك گردباد ۱۵ دقيقه‌اي به راه انداخت، نگراني‌هايي به وجود آمده. آلمان به سبك جذاب هانسي فليك بازي مي‌كند اما هنوز غريزه يك قاتل را ندارند. 

۶- دانمارك
اگر دانماركي‌ها در هفته گذشته به دليل يك شكست كوچك مقابل كرواسي ترسيده بودند، سه روز بعد با عملكرد فوق‌العاده مقابل فرانسه آن را به فراموشي سپردند. آنها با همان سرعتي بازي مي‌كنند كه باعث شد طرفداران زيادي در يورو ۲۰۲۰ پيدا كنند. همچنين بازگشت شكوهمند اريكسن كه با يك فرم عالي به تيم اضافه شده به آنها كمك خواهد كرد. او در زاگرب و مقابل كرواسي يك گل خيره‌كننده به ثمر رساند و سپس از همتايان فرانسوي خود پيشي گرفت. اينكه آنها براي كسب افتخار بجنگند واقع‌بينانه به نظر مي‌رسد. 
۷- فرانسه
هيچ كشوري به اندازه فرانسه استعداد بزرگ ندارد اما به همان اندازه هيچ‌كدام از ساير تيم‌هاي بزرگ هم چنين مجموعه‌اي از بازيكنان را ندارند كه درگير حواس‌پرتي‌هاي مختلف خارج از زمين بشوند. در همين حين كه احساس بدي بين اعضاي تيم فرانسه به مثابه يك خانواده جريان دارد يك مربي تحريك‌آميز مثل ديديه دشان هم در جمع‌شان حضور دارد كه طرفدار فوتبال فرسايشي است. به همين دليل سخت به نظر مي‌رسد كه آنها بهترين نتيجه را بگيرند و در عين حال ممكن است همه‌چيز به شكل بدي خراب شود. 

۸-كرواسي
هرگونه پيش‌بيني كه كرواسي يك قدرت در حال محو شدن است با اين واقعيت كه آنها با شايستگي صدرنشين گروه خودشان در ليگ ملت‌ها كه فرانسه و دانمارك در آن حضور داشتند شده، از بين رفته است. لوكا مودريچ در پيروزي دو بر يك پنجشنبه گذشته مقابل دانمارك غير قابل كنترل و در پيروزي درخشان برابر اتريش هم موفق به گلزني شد. به نظر مي‌رسد كه مغز متفكر كرواسي مي‌خواهد آخرين توانش را بگذارد و اين مي‌تواند تيم را در قطر تا مراحل بالا ببرد. 

۹- انگليس
با حضور در نيمه‌نهايي جام جهاني ۲۰۱۸ و فينال يورو! انگليس بايد با خوش‌بيني به قطر برود اما آنها هيچ‌يك از شش بازي اخير خود را نبرده‌اند، تعداد زيادي از بازيكنان اصلي و كليدي مصدومند يا از فرم خارج شده‌اند و به نظر مي‌رسد كه گرت ساوت‌گيت اوضاع خوبي ندارد. با اين حال بيست دقيقه خوب مقابل آلمان حداقل روحيه تيم را كمي بالا برده اما مساله هري مگواير بزرگ به نظر مي‌رسد. 

۱۰- صربستان
خوش‌بيني در مورد صربستان موجه به نظر مي‌رسد. آنها در فرم فوق‌العاده‌اي هستند. پيروزي‌هاي پرشور آنها برابر سوئد و نروژ در اين ماه نشان مي‌دهد كه دراگان استويكوويچ به بلوغ و تعادل براي تكميل استعداد بي‌ترديد بازيكنان رسيده است. الكساندر ميترووچ و دوشان ولاهوويچ در اسلو در مركز توجه بودند. اولي مقابل سوئد هت‌تريك كرد. اينها يك گروه سرسخت هستند كه در قطر براي هر تيمي ترسناكند. 

۱۱- سوييس
همه طرفداران بايد مراقب سوييس باشند. سوييس تيمي است كه پيروزي برابر اسپانيا با نمايش تاكتيكي چشمگير را در ادامه برد مقابل پرتغال در ماه ژوئن رقم زد. آنها در بازي بعد مقابل جمهوري چك هم پيروز شدند. البته با كمك پنالتي‌گيري يان سومر مقابل توماس سوچك. آنها تيمي باتجربه هستند كه با گل‌هاي بريل امبولو تقويت شده است. آنها در مراحل حذفي براي هر تيمي مشكل‌ساز خواهند شد. 

۱۲- بلژيك
كوين ديبروينه از بي‌حوصلگي چند وقت اخيرش در بازي با ولز منصرف شد تا تيمش به يك پيروزي خوب دست پيدا كند. اما روشي كه آنها پيش گرفتند در نهايت مشخص كرد كه تيم همچنان در خط دفاع دچار ترديدهاي بزرگي است. شكست با يك گل مقابل هلند به خوبي اين را نشان داد و كمك كرد بازيكنان دست از غرور كاذب حاصل از برد تيم در ماه ژوئن را فراموش كنند. اما اين حس وجود دارد كه كشتي نسل طلايي كم‌كم به حركت درآمده. 

۱۳-اروگوئه
زماني كه تصميم دشوار آنها در سال گذشته يعني كنار گذاشتن اسكار تابارس بعد از ۱۵ سال بالاخره نهايي شد، تيم توسط يك سري اصلاحات نجات پيدا كرد. ديوگو آلونسو آنها را با ۴ برد متوالي راهي جام جهاني قطر كرد اما آنها همچنان در تلاش هستند تا تعادل مناسب را پيدا كنند. بازي با يك مهاجم آنها را كم‌خطر مي‌كند و داروين نونيز بازيكني نيست كه در پست وينگر جواب دهد. اما حضور دو مهاجم تيم را بهتر خواهد كرد. 

۱۴-پرتغال
عملكرد نااميدكننده مقابل اسپانيا كه پس از كسب برد ۴ بر صفر آنها برابر جمهوري چك رقم خورد روحيه پرتغال را تا حدودي تضعيف خواهد كرد. اما آنها همچنان در ميان تيم‌هاي مدعي باقي مي‌مانند. سرمربي كهنه‌كار تيم فرناندو سانتوس پس از اولين بازي از تياگو ژالو عذرخواهي كرد زيرا او اعتراف كرد فراموش كرده مدافع ليل را روي نيمكت دارد و از اين حيث مورد انتقاد بسياري از هواداران قرار گرفت. 

۱۵- سنگال
شاگردان آليو سيسه به قطر مي‌روند تا با نمايشي قدرتمند زير نظر يك سرمربي با تجربه اولين قهرماني خود در جام ملت‌هاي آفريقا را دنبال كنند. اما با وجود برد راحت برابر بوليوي در فرانسه، تساوي يك بر يك آنها برابر ايران نشان داد كه هنوز نگراني‌هايي در مورد توانايي‌هاي تيم براي گل زدن وجود دارد. اين مي‌تواند در مورد صعود سنگال به مراحل پاياني ترديد ايجاد كند. 

۱۶-لهستان
لهستان هميشه تلاش كرده تا از اين اتهام كه آنها بر تلواندوفسكي به اضافه۱۰نفر ديگر زدند فرار كند. اما جدا از اين در تركيب لهستان ستاره‌هايي نظير آركاديوش ميليك، پيوترزيلينسكي و همچنين مجموعه‌اي از چند گلر خوب ديده مي‌شوند. مدتي پيش چسلاو ميخنيويچ جانشين پائولو سوزا شد. فرم تيم تحت هدايت مربي جديد در ليگ ملت‌ها نامتوازن بود و آنها تنها يك برد برابر ولز به دست آوردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون