• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5314 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۹ مهر

بازداشت حسين ماهيني و چند پرسش

افكار عمومي نيازمند اقناع است

اين متن خداي نكرده ارجحيت دادن بازداشت يك سلبريتي به يك آدم عادي نيست. اما به هر حال بايد پذيرفت كه برد خبري و تاثيرگذاري اخبار پيرامون نام‌هاي سرشناس قوي‌تر است و حساسيت‌هاي بيشتري هم ايجاد مي‌كند.  چند روز بعد از اينكه حجت‌الاسلام محسني‌اژه‌اي رييس قوه قضاييه در جلسه شوراي عالي قضايي اعلام كرد: «كساني كه با حمايت اين نظام مشهور شدند و به جاي اينكه در روز سختي در كنار مردم باشند با دشمن همصدا شدند و دشمن از طريق زبان و صفحات مجازي آنها اغتشاش ايجاد كرد و جوانان را بدين وسيله تحريك كردند كه به خيابان‌ها بيايند و مسببين اين اعمال، پشتيبانان آنها و كساني كه با جعل و نشر مطالب كذب، مردم را تحريك كردند، همه آنها بدانند كه خسارت‌هاي مادي و معنوي به بار آمده براي مردم و كشور را بايد پس دهند و پرداخت كنند و اين ‌بار به كمك مردم و نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي عوامل اصلي شناسايي خواهند شد و به سزاي اعمال‌شان خواهند رسيد.» اخباري در مورد بازداشت برخي سلبريتي‌ها منتشر شد. 
در همين رابطه پنجشنبه غروب خبرگزاري ايرنا نوشت: «حسين ماهيني، بازيكن اسبق پرسپوليس كه در چند روز گذشته مطالبي را در جهت حمايت و تشويق به اغتشاشات در صفحات مجازي خود منتشر كرده بود ساعتي پيش با حكم مقام قضايي دستگير شد. مطالب منتشر شده توسط ماهيني مصداق تلاش براي ترويج اغتشاش و هرج و مرج در كشور بودند و به هيچ عنوان با واقعيت‌ها همخواني نداشتند.»
طبق آنچه برخي رسانه‌ها نوشته‌اند ماهيني فعلا متهم است و بايد منتظر ماند و ديد در آينده چه اتفاقي رخ مي‌دهد و در صورت برگزاري دادگاه چه حكمي براي او در نظر گرفته خواهد شد.
هرچند خبرگزاري ايرنا تلاش كرد با نياوردن سوابق ملي حسين ماهيني و استفاده از كلمه اسبق به معناي زمان خيلي دور، نشان بدهد حسين ماهيني بازيكني فراموش شده و از رده خارج است، اما واكنش اهالي فوتبال و كاربران فضاي مجازي به خبر بازداشت اين بازيكن كه سابقه حضور در جام جهاني با پيراهن تيم ملي را دارد، نشان داد كه اين تلاش ناموفق بوده.
در همين حين و در فاصله ۲۴ ساعت بعد از خبر بازداشت ماهيني تعدادي از اهالي فوتبال و ساير رشته‌هاي ورزشي استوري و پست‌هاي اينستاگرام‌شان را به حسين ماهيني اختصاص دادند. يحيي گل‌محمدي سرمربي پرسپوليس، كمال كاميابي‌نيا و اميد عاليشاه دو تن از كاپيتان‌هاي اين فصل پرسپوليس كه سال‌ها كنار ماهيني بازي كرده بودند، مهدي قايدي و عارف غلامي بازيكنان استقلال، بشار رسن هافبك عراقي سابق سرخ‌ها، وريا غفوري كاپيتان فصل قبل استقلال، علي كريمي بازيكن سابق استقلال، پيمان رجبي چهره سرشناس دووميداني كه همشهري ماهيني است و چند نفر ديگر. 
در عين حال رصد فضاي مجازي و واكنش‌هاي كاربران به بازداشت حسين ماهيني نشان مي‌دهد سوالاتي در اين رابطه در ذهن مردم شكل گرفته است. اول اينكه به نظر مي‌رسد خبر بازداشت ماهيني مبهم است. اينكه حسين ماهيني تشويق به اغتشاش كرده يا حرف‌هايي زده كه با واقعيت همخواني ندارد نيازمند مصداق‌ است. مصداق‌هايي كه بتواند جامعه را اقناع كند. كاربران فضاي مجازي نوشتند پست‌ها و توييت‌هاي ماهيني هنوز موجود است و با وجود اينكه برخي از اين پست‌ها و توييت‌ها تند هستند، اما هيچ كدام حاوي دعوت مردم براي ريختن به خيابان نبودند. برخي كارشناسان هم گفتند وقتي چهره سرشناسي نظير بازيكن سابق تيم ملي بازداشت مي‌شود نياز است كه به صورت شفاف و مصداقي دلايل صدور حكم عليه او به اطلاع مردم برسد. اتفاقي كه تا لحظه نگارش اين متن رخ نداده. 
مساله مهم بعدي برد بين‌المللي اين خبر است. تعدادي از خبرگزاري‌هاي خارجي خبر بازداشت بازيكن سابق تيم ملي و يكي از پرمخاطب‌ترين سلبريتي‌هاي توييتر فارسي را منتشر كردند. كاربران ايراني و خارجي زيادي با منشن كردن فيفا در اخبار و متن‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي اين را به اطلاع نهاد اصلي فوتبال رساندند. البته كه فيفا در مساله بازداشت حسين ماهيني نمي‌تواند ورود كند، اما بدون شك چنين چيزي تصوير خوبي از فوتبال ايران در نهادهاي بين‌المللي نمي‌سازد. مخصوصا وقتي كنار ساير اخبار چند وقت اخير قرار مي‌گيرد. مهم‌ترين اخباري كه از فوتبال ايران در سال ۱۴۰۱ در رسانه‌هاي بين‌المللي منتشر شده تقريبا همه منفي بوده. خبر اتفاقات بازي ايران و لبنان در مشهد و دخالت سياسيون در انتخابات فدراسيون فوتبال و حالا هم بازداشت يك بازيكن سابق تيم ملي. 
حسين ماهيني سرمايه اجتماعي بزرگي را پشت سر خود دارد و همين نياز به تعيين تكليف سريع‌تر پرونده او را ثابت مي‌كند. طرفداران چند ميليوني پرسپوليس و حتي استقلال به همراه ساير ورزشكاران و چهره‌هاي سرشناس و رسانه‌هاي خارجي منتظر توضيحات نهادهاي ذي‌ربط و اقناع عمومي هستند. اقناعي كه اگر صورت نپذيرد آن وقت بايد شاهد شكاف‌هاي بيشتر اجتماعي بود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون