• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5315 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۰ مهر

ملتهب‌ترين روزهاي فوتبال

اخبار بازداشت فوتباليست‌ها و سكوت مقامات

يك روز بعد از بازداشت حسين ماهيني كه همچنان با همان توضيح يك خطي خبرگزاري ايرنا انجام شده، تقريبا ساعتي نبوده كه شايعه بازداشت يكي از بازيكنان فوتبال يا صدور حكم جلب‌شان در فضاي مجازي منتشر نشده باشد. سايت‌هاي ورزشي نيز با استناد به همين اخبار تاييد نشده مطالبي را منتشر كردند. 
ابتدا شايعه بازداشت كاوه رضايي مهاجم تيم تراكتور منتشر شد. گفتند او به دليل انتشار يك استوري با عكس پرچم كردستان عراق با حكم بازداشت مواجه شده است. سپس خبر صدور حكم بازداشت براي سروش رفيعي و وريا غفوري به دليل حمايت از علي كريمي و معترضان پخش شد. همچنين در خبرهاي ديگري گفته شد عارف غلامي و زبير نيك‌نفس بازيكنان استقلال هم تحت پيگرد قرار گرفته‌اند. 
در حالي كه هيچ كس نه مي‌توانست اين اخبار را تاييد يا رد كند، بختيار رحماني كه از دوستان كاوه رضايي است اعلام كرد بازداشت اين بازيكن صحت ندارد اما يك منبع خبري نزديك به خانواده اين بازيكن گفت او بازداشت شده. مصدوميت ناگهاني او كه توسط سرپرست باشگاه تراكتور در آستانه بازي با پرسپوليس منتشر شد هم مزيد بر علت گشت تا همه تصور كنند مصدوميت بهانه‌اي است براي غيبت احتمالي او در بازي يكشنبه. در قائمشهر اما اتفاق عجيب‌تري رخ داد. ساعتي بعد از كنفرانس خبري پيش از بازي نساجي و نفت مسجدسليمان تعدادي از خبرنگاران حاضر در نشست، از رضا مهاجري سرمربي نفت مسجدسليمان نقل كردند كه او در پاسخ به اين سوال كه آيا تيمش محروم و مصدومي دارد جواب داده: «بازيكن مصدوم يا محروم خدا را شكر نداريم اما سه بازيكن ما دو روز است كه بازداشت شده‌اند و مطمئنا تاكنون مصدوم هم شده‌اند.»
ساعتي بعد سرويس فارسي سايت العربيه هم اين خبر را منتشر كرد، اما اين بخش از صحبت‌هاي مهاجري در هيچ كدام از رسانه‌هاي رسمي بازتاب نداشت. در ساعات بعدي هم هيچ كس اين خبر را تكذيب نكرد تا اينكه مدير رسانه‌اي نفت مسجدسليمان اعلام كرد مهاجري چنين حرفي نزده و انتشار اين خبر شيطنت سياسي بوده. در اين شرايط گويا هيچ مقام مسوولي از مراجع امنيتي يا قضايي نيز قصد شفاف‌سازي ندارد و همين موجب التهاب بيش از پيش فضا شده است. معلوم نيست چرا وقتي گفته مي‌شود فلان بازيكن سرشناس بازداشت شده كسي اين خبر را تاييد يا تكذيب نمي‌كند. اگر طرف واقعا به صورت قانوني و با حكم دادستاني بازداشت شده بايد همه بدانند و اگر هم بازداشت نشده بايد جلوي شايعات گرفته شود. 
همان‌طور كه در مورد حسين ماهيني هنوز اقدامي براي اقناع افكار عمومي انجام نشده در مورد اين بازيكنان سرشناس و كمتر شناخته شده نيز شفاف‌سازي صورت نمي‌گيرد. از روز جمعه تا به امروز تقريبا تمام فوتباليست‌هاي داخلي و لژيونر به همراه مربيان و پيشكسوتان سرشناس فوتبال پشت حسين ماهيني درآمده‌اند و درخواست آزادي او را مطرح كرده‌اند. اين دسته از اهالي فوتبال با يادآوري اصل ۲۷ قانون اساسي تاكيد كرده‌اند كه اظهارنظر ورزشكاران پيرامون اتفاقات كشورشان نبايد جرم‌ تلقي شود.  هواداران فوتبال هم طبيعتا به ‌شدت پيگير اخبار مربوط به بازداشت فوتباليست‌ها هستند. در اين وضعيت آيا زمان آن نرسيده كه يك مقام ذي‌صلاح در اين رابطه اطلاع‌رساني درست انجام دهد؟ يا قرار است تا مدتي فضاي فوتبال تحت تاثير چنين فضايي قرار داشته باشد؟ اين در حالي است كه فوتبال روز دنيا به‌ شدت اتفاقات روز ايران را دنبال مي‌كند. بنرهاي حمايتي در بازي بايرن‌مونيخ و لوركوزن و توضيحات كامل گزارشگر بازي از شرايط ايران هنگام ورود سردار آزمون به بازي، دو شاخه گلي كه لوچيانو اسپالتي سرمربي ناپولي به ياد زنان ايراني با خود به كنفرانس خبري برد، واكنش نشريات معتبر فوتبال دنيا نظير بيلد به بازداشت فوتباليست‌ها بخشي از واكنش‌هاست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون