• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5316 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۱ مهر

تحليل يك‌ساله عملكرد آموزش و پرورش از زبان وزير

يوسف نوري، وزير آموزش و پرورش دولت سيزدهم مدعي است كه مساله عدالت آموزشي و همچنين تامين شرايط تحصيلات عمومي براي تمام مردم به صورت مساوي ازجمله مهم‌ترين دغدغه‌هاي دولت سيزدهم بوده است. 
وزير آموزش و پرورش با اشاره به بخشي از سند تحول آموزش و پرورش گفت: مقرر شده براي ارايه گواهي صلاحيت معلمي، حتما بعد از قبولي در آزمون جامع به معلمان اعطا شود، وگرنه از مزاياي رتبه‌بندي بهره‌مند نخواهند شد.در راستاي سند تحول، معلمان بايد در 6 حوزه از جمله ورزش و نرم‌افزارهاي مورد نياز به سطحي از آمادگي رسيده باشند. نوري ضمن اشاره به موضوع رتبه‌بندي معلمان تاكيد كرد: فرآيند ارزيابي رتبه‌بندي براي هر يك از معلمان نبايد بيش از يك ماه و نيم به طول بينجامد، يعني از زماني كه اين فرآيند شروع مي‌شود تا يك ماه و نيم. وي در پاسخ به اين سوال كه چرا رسيدگي به امور معلمان دغدغه ملي نمي‌شود، گفت: به دليل اينكه فرهنگ جامعه را به سمت نمادهاي اقتصادي برده‌ايم ولي نمادهاي فرهنگي را نمي‌بينيم، آموزش و پرورش هم ديربازده است و توجه كافي به آن نمي‌شود. وزير آموزش و پرورش ضمن اشاره به ميزان شهريه قانوني مدارس غيردولتي خاطرنشان كرد: شهريه مدارس غيردولتي به نسبت هر سطح در تهران و شهرستان‌ها تعيين و در مدارس نصب شده و بيش از آن تخلف است. مردم موارد تخلف را گزارش كنند.از شهريه 3 ميليوني در شهرستان‌ها تا 30 ميليون در تهران وجود دارد كه براساس پايه تحصيلي هم هست. وي در ادامه ضمن توضيح در مورد شهريه دريافتي در مدارس استعدادهاي درخشان تشريح كرد: مدارس سمپاد براساس قانون، حق ثبتي را موقع ثبت‌نام دريافت مي‌كنند كه ميانگين كشوري آن 3 ميليون تومان است ولي 40درصد افراد، مشمول تخفيف‌هاي متفاوتي هستند. مردم عقيده دارند نبايد براي اين‌گونه مدارس پول بدهند در حالي كه اين مبالغ صرف فعاليت فوق برنامه مي‌شود.
نوري در مورد دريافت وجه زمان ثبت‌نام در مدارس دولتي تاكيد كرد: توصيه شده مدارس موقع ثبت‌نام پولي را دريافت نكنند، ولي اگر اوليا خواستند كمك به مدرسه داشته باشند، بگيرند البته هيچ كس نبايد به خاطر فقر مالي از تحصيل باز بماند چه اينكه در خيلي از روستاها كسي پولي پرداخت نمي‌كند. وي همچنين ضمن انتقاد از اداره مدارس خصوصي تاكيد كرد: وقتي مدارس غيرانتفاعي تاسيس شدند اسم‌شان روي‌شان بود، يعني بدون بهره مادي! مدارس غيردولتي رايگان هم داريم كه مثلا وقف هستند يا نهادهايي كه مدرسه راه‌اندازي كرده‌اند و سودي نمي‌برند. مدارس خصوصي، مغاير آن نوع تعليم و تربيتي هستند كه به آن عقيده داريم. وزير آموزش و پرورش در پايان ضمن رد اين موضوع كه اكثر رتبه‌هاي برتر كنكور در مدارس غيرانتفاعي تحصيل مي‌كرده‌اند، گفت: : حقيقت اين است كه 75درصد قبولي‌هاي كنكور، از مدارس دولتي بوده‌اند ضمن اينكه بچه‌هاي سمپاد يا نمونه دولتي، جزو دانش‌آموزان مدارس غيرانتفاعي نيستند.
وزير آموزش و پرورش گفت: مهم‌ترين دستاورد اين مدت، مردمي‌سازي آموزش و پرورش بود، يعني اينكه ما زمينه را براي حضور مردم براي همه فرآيندها آماده كنيم، هرچند تحول اصلا تمام شدني نيست چنان‌كه ايجاد عدالت و رتبه‌بندي همچنان ادامه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون