• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5318 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۶ مهر

ايران- ژاپن امروز در فينال آسيا

حمله شمسايي و شاگردانش به سيزدهمين قهرماني

تيم ملي فوتسال ايران امروز در ديدار نهايي جام ملت‌هاي آسيا برابر ژاپن قرار مي‌گيرد. تيم ملي كشورمان با برتري برابر تايلند و سامورايي‌ها با پيروزي مقابل ازبكستان به اين مرحله راه پيدا كردند. 
شانزدهمين دوره رقابت‌هاي قهرماني فوتسال آسيا از روز پنجم مهر با شركت 12 تيم برتر قاره كهن در كويت آغاز شد. پيش از اين قرار بود دوره شانزدهم مسابقات سال 2020 در كشور تركمنستان برگزار شود اما به دليل همه‌گيري كرونا مسابقات لغو شد و تا سال 2022 به تعويق افتاد. 
تيم ملي ايران در مسابقات امسال با تيم‌هاي اندونزي، چين تايپه و لبنان هم گروه بود و موفق شد با ثبت 3 پيروزي پياپي و زدن 23 گل زده و يك گل خورده به عنوان صدرنشين راهي دور دوم شود. فوتساليست‌هاي كشورمان در مرحله يك چهارم نهايي با نتيجه 8 بر يك ويتنام را شكست دادند تا خودشان را به نيمه نهايي مسابقات برسانند. 
مرحله نيمه نهايي مسابقات روز پنج شنبه برگزار شد كه ابتدا ژاپن به سختي و با نتيجه دو بر يك از سد ازبكستان گذشت و نخستين فيناليست مسابقات لقب گرفت. در دومين بازي شاگردان وحيد شمسايي برابر تايلند به ميدان رفتند و موفق شدند در يك بازي يك طرفه با 5 گل به پيروزي دست پيدا كنند. در اين ديدار حسين طيبي يك بار و درخشاني و اولادقباد هر كدام دو بار دروازه حريف را باز كردند. با اين نتيجه ايران حريف ژاپن در ديدار فينال لقب گرفت و تكراري‌ترين فينال ممكن فوتسال قهرماني آسيا رقم خورد. 
ايران در 15 دوره برگزاري مسابقات فوتسال قهرماني آسيا با كسب 12 عنوان قهرماني موفق‌ترين تيم و قدرت بلامنازع فوتسال آسيا به حساب مي‌آيد. بعد از ايران ژاپن با سه عنوان قهرماني در جايگاه دوم قرار دارد. هيچ تيمي به جز ايران و ژاپن فاتح مسابقات فوتسال قهرماني آسيا نشده است. 
ايران و ژاپن تاكنون در 7 فينال با هم روبرو شده‌اند كه سهم ايران 6 برد و سهم سامورايي‌ها يك پيروزي بوده است. تنها برد ژاپن در فينال مقابل ايران برمي‌گردد به سال 2014 كه در ضربات پنالتي قهرمان شدند. در آخرين دوره برگزار شده مسابقات يعني در سال 2018 نيز دو تيم در فينال با هم روبرو شدند و ملي پوشان كشورمان با چهار گل به برتري دست پيدا كردند. البته اين بهترين برد ايران در فينال قهرماني آسيا مقابل ژاپن نيست. در سال 2002 و در اندونزي بچه‌هاي كشورمان با 6 گل حريف را شكست دادند و جام قهرماني را بالاي سر بردند. 
در فينال سال 2002 وحيد شمسايي موفق به زدن دو گل شد. كسي كه امروز روي نيمكت تيم ملي ايران نشسته و مي‌خواهد نخستين قهرماني خود را در قامت سرمربي جشن بگيرد. دارنده 6 عنوان بهترين بازيكن سال آسيا و 8 دوره آقاي گلي مسابقات چند ماه پيش به جاي محمد ناظم الشريعه روي نيمكت تيم ملي نشست و حالا در نخستين تجربه حضور به عنوان سرمربي تيم ملي ايران به فينال آسيا رسيده است. ناظم‌الشريعه امسال هدايت تيم ملي عراق را برعهده داشت كه با بدشانسي در دور گروهي حذف شد. به جز شمسايي و ناظم‌الشريعه يك مربي ايراني ديگر هم در مسابقات حضور داشت؛ محمد هاشم‌زاده كه روي نيمكت اندونزي حضور داشت و توانست در دور گروهي تيمش را بعد از ايران به دور بعد برساند اما در مرحله يك‌چهارم نهايي به ژاپن خورد و با وجود ارايه يك بازي عالي با حساب 3 بر دو شكست خورد. 
تيم ملي فوتسال ايران امشب و از ساعت 20 به وقت تهران در سالن سعد عبدالله با ژاپن ديدار خواهد كرد. ستاره‌هاي فوتسال ايران نظير حسين طيبي كه فعلا با 10 گل آقاي گل مسابقات است به همراه مسلم اولادقباد و احمدعباسي و سايرين شانس بسيار خوبي براي كسب عنوان قهرماني رقابت‌ها دارند. با اين حال نبايد فراموش كرد كه ژاپن در سال‌هاي گذشته سرمايه‌گذاري زيادي در بخش فوتسال انجام داده و با به خدمت گرفتن چند ستاره برزيلي اميد زيادي براي كسب چهارمين عنوان قهرماني دارد. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون