• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5319 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۷ مهر

خبر

رياض: از نفت به عنوان سلاح استفاده نمي‌كنيم
به دنبال موضع‌گيري امريكا در قبال تصميم اخير اوپك پلاس مبني بر كاهش توليد نفت و متهم شدن رياض به قرار گرفتن در جبهه روسيه در مقابل واشنگتن، وزير مشاور عربستان سعودي در امور خارجه گفت كه روابط امريكا و رياض راهبردي است و رياض قصد سياسي كردن موضوع نفت را ندارد. به گزارش ايسنا و به نقل از سايت النشره، عادل الجبير، وزير مشاور عربستان سعودي در امور خارجه در سخناني در واكنش به انتقادات مقامات امريكا از تصميم اخير اوپك پلاس اظهار كرد: روابط امريكا و رياض راهبردي و مبتني بر مشاركت و ائتلاف است و اين فكر كه عربستان براي آسيب رساندن به امريكا توليد نفت خود را كاهش مي‌دهد، صحت ندارد. الجبير در اين باره گفت: «نفت يك كالاي مهم براي اقتصاد جهاني است كه ما نيز سهم قابل‌توجهي از آن داريم.» وي همچنين تاكيد كرد: «ما نفت و تصميمات مربوط به آن را سياسي نمي‌كنيم و نفت سلاح نيست.» الجبير با بيان اينكه تصميم اوپك پلاس براي كاهش توليد نفت، به نفع اقتصاد جهاني است، تاكيد كرد: «عربستان خواهان حفظ ثبات در بازار نفت به نفع خريداران و كشورهاي توليدكننده آن است.» وي ادامه داد: «رشد و توسعه اقتصادي در سراسر جهان در حال كاهش است، بنابراين اعضاي اوپك پلاس به عنوان يك اقدام پيشگيرانه براي جلوگيري از فروپاشي بازار انرژي توليد نفت را كاهش دادند.» اين اظهارات پس از آن بيان شد كه آنتوني بلينكن، وزير خارجه امريكا جمعه در كنفرانس مطبوعاتي در ليما، پايتخت پرو در واكنش به تصميم اخير اوپك پلاس مبني بر كاهش توليد نفت گفت كه كشورش در حال بررسي پاسخي مناسب به عربستان از جمله در روابط با اين كشور است.


پيشتازي رهبر حزب كارگر  در نظرسنجي‌هاي بريتانيا
براساس نتايج يك نظرسنجي، محبوبيت حزب كارگر انگليس در برابر حزب حاكم محافظه‌كار افزايش چشمگيري پيدا كرده است. به گزارش فارس و به نقل از خبرگزاري رويترز، طبق نظرسنجي موسسه «يوگاو» به سفارش روزنامه «تايمز» روزهاي پنجشنبه و جمعه انجام شده حاكي از اين است كه ميزان حمايت از حزب كارگر با دو درصد كاهش به ۵۲درصد رسيده است. از سوي ديگر، ميزان محبوبيت حزب محافظه‌كار نسبت به ماه گذشته ميلادي فقط يك درصد افزايش يافته و به ۲۲درصد رسيده است. ۴۳درصد از شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي، در پاسخ به اين سوال كه چه كسي نخست‌وزير بهتري براي انگليس خواهد بود، «كر استارمر» به عنوان رهبر حزب كارگر را انتخاب كردند و در مقابل فقط ۱۳درصد خواستار نخست‌وزيري تراس هستند. هفته گذشته نيز نظرسنجي ديگري از سوي يوگاو نشان داد كه ۵۱درصد از شركت‌كنندگان معتقدند كه او بايد از سمتش كناره‌گيري كند.


رزمايش مشترك ژاپن و امريكا در واكنش به تحركات كره‌شمالي
وزارت دفاع ژاپن اعلام كرد: نيروهاي نظامي اين كشور و امريكا در حال برگزاري رزمايشي مشترك با مشاركت ناو هواپيمابر رونالد ريگان در آب‌هاي ژاپن و در سايه تداوم آزمايش‌هاي موشكي كره‌شمالي هستند. به گزارش روز شنبه ايرنا از رويترز، كره‌شمالي روز پنجشنبه ۲ فروند موشك كوتاه‌برد بالستيك را به سمت ژاپن شليك كرد. اين موشك ششمين موشكي بود كه ظرف ۱۲ روز گذشته پرتاب شد و اولين موشكي بود كه از روز سه‌شنبه هفته گذشته از سوي اين كشور به سمت ژاپن پرتاب مي‌شد. براساس بيانيه منتشر شده از سوي نيروهاي دفاعي ژاپن، اين رزمايش مشترك از روز اول اكتبر آغاز شده ولي هيچ اشاره‌اي به زمان اتمام آن نشده است. هفته گذشته نيز كره‌جنوبي و امريكا رزمايش مشتركي را برگزار كرده بودند. براساس اين گزارش، وزارت دفاع كره‌شمالي در بيانيه‌اي اعلام كرد كه با توجه به رزمايش‌هاي امريكا و كره‌جنوبي، نگاهي دقيق به تحولات كنوني دارد و اين تحولات را «بسيار نگران‌كننده» توصيف كرده است.


پاكستان: افغانستان مانند اوكراين نيازمند حمايت جامعه جهاني است
وزير خارجه پاكستان در نشست خبري با همتاي آلماني خود اظهار داشت: جامعه جهاني بايد براي جلوگيري از فروپاشي اقتصادي افغانستان همكاري كند. به گزارش دفتر منطقه‌اي خبرگزاري تسنيم، «بلاول بوتو زرداري» وزير خارجه پاكستان در نشست خبري مشترك با «آنالنا بوئربوك» وزير خارجه آلمان اظهار داشت: مردم افغانستان در شرايط بشري وخيمي قرار دارند. وي افزود: اعضاي جامعه جهاني بايد براي كمك به مردم افغانستان با يكديگر همكاري كنند تا از فروپاشي كامل اقتصادي و پيامدهاي بعدي چنين ويراني اجتناب شود، پيامدهايي كه شامل موج مهاجرت پناهندگان و تاثير بر قانون، نظم و ثبات، نه تنها در منطقه من، بلكه در سطح بين‌المللي خواهد شد. زرداري گفت: انتقال مهاجرين افغان از پاكستان به ديگر كشورها يك دستاورد است و تاكنون نيز تعداد زيادي از شهروندان افغانستان به آلمان منتقل شده‌اند. زرداري با تاكيد بر ضرورت تعامل جامعه جهاني با دولت موقت طالبان ادامه داد: درنهايت، دولتي موقت در افغانستان وجود دارد كه اگر مي‌خواهيم نتايج مثبتي در اين زمينه و ساير زمينه‌ها ببينيم، بايد با آنها همكاري كنيم. وزير خارجه پاكستان همچنين ابراز اميدواري كرد: «مقامات افغانستان به انتظارات جامعه افغانستان در مورد احترام به حقوق بشر، فراگيري و اتخاذ اقدامات موثر عليه تروريسم پاسخ خواهند داد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون