• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5321 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۹ مهر

نماينده كرمان در شوراي عالي استان‌ها خبر داد

ناتواني بسياري از خانواده‌ها براي خريد لباس فرم مدرسه دانش‌آموزان

نماينده كرمان در شوراي عالي استان‌ها درباره مشكلات زيرساختي جاده‌اي جنوب استان كرمان پرداخت و گفت: سال‌ها است كه هيچگونه بازسازي و جاده‌سازي در جنوب اين استان شكل نگرفته است و به اين دليل هر روز شاهد تصادفات مرگبار در اين مناطق هستيم.
خداداد خارايي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، اظهار داشت: در جنوب استان كرمان با توجه به وسعت بسيار زياد و ترافيك رانندگي به‌طور شبانه روز دچار بحران شديد تصادفات جاده‌اي هستيم.
وي ادامه داد: همه اين تصادفات را نمي‌توان تردد خودروهاي قاچاق سوخت در جاده‌هاي جنوب استان دانست چرا كه اين ترددها كمتر از 2 درصد است و مشكلات زيرساختي جاده‌ها كه با جاري شدن سيل سال گذشته شرايط‌شان از آنچه كه بود در جنوب و شرق استان بحراني‌تر شد بايد دانست و بيشتر اين خسارت‌ها در منطقه رودبار- ايرانشهر، زهكلوت- ايرانشهر-دلگان و قلعه گنج به كهنوج بوده است.
عضو شوراي عالي استان ادامه داد: يك ماه پيش معاون وزير راه به همراه يكي از نمايندگان مجلس براي دوبانده شدن جاده‌هاي جنوب استان آمدند و كلنگ‌زني كردند كه كار با سرعت بيشتري پيش برود اما متاسفانه در اين مدت تنها چند كمپرسي ماسه آنجا ريخته شد و هيچ اقدام ديگري شكل نگرفت. اما جالب است كه مدام اعلام مي‌كنند چند كيلومتر از فلان جاده در جنوب استان در حال دوبانده شدن است. به نظرم سركارمان گذاشته‌اند چرا كه هيچگونه نظارتي در زير‌سازي جاده‌ها وجود ندارد. 
خارايي تصريح كرد: به دليل عدم نظارت در جاده‌ها مقداري قير سرد مي‌ريزند كه با يك بارندگي از بين مي‌رود. در 10 سال گذشته حتي يك متر هم از جاده‌هاي جنوب استان كرمان آسفالت نشده است و تنها مقداري قير سرد مي‌ريختند و با لودر پهن مي‌كردند. در جاده‌سازي‌هاي جنوب استان كرمان بايد به‌طور جد جاده‌سازي شود چرا كه با وجود خودروهاي نامرغوبي مانند پرايد متاسفانه روزانه شاهد تصادفات مرگبار زيادي هستيم.
نماينده كرمان در شوراي عالي استان‌ها اضافه كرد: در دولت نهم و دهم 800 كيلومتر در جنوب استان كرمان جاده‌سازي انجام گرفت. به شكلي كه حتي جاده‌هاي روستايي هم آسفالت شدند. اما در دولت گذشته حتي روكش آسفالت در جاده‌ها هم انجام نشد. 
وي تصريح كرد: در جاده كهنوج به قلعه‌گنج حادثه تصادفات بسيار حاد است و در اين جاده ماهي حدودا 4 نفر در جاده‌هاي جنوب استان كشته مي‌شوند.همچنين در جاده كهنوج -فارياب و كهنوج -رودبار جنوب نيز آمار تصادفات بسيار بالا است. هنوز براي دوبانده شدن جاده قلعه‌گنج از 10 كيلومتر تاكنون يك متر هم انجام نشده است. 
خارايي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به مشكلات آموزشي در جنوب اين استان پرداخت و گفت: دانش‌آموزان جنوب اين استان هزينه تهيه لباس فرم مدرسه ندارند و بسياري از خانواده‌ها هم به دليل فقر مالي نمي‌توانند فرم مدرسه براي فرزندان‌شان بخرند به خصوص مردم قلعه‌گنج، رودبار جنوب، فارياب و كهنوج كه بسيار هم فقيرند.
عضو شوراي عالي استان‌ها بيان كرد: براي دانش‌آموزان رشته كار و دانش در جنوب استان نيز امكانات لازم دروس عملي وجود ندارد به‌طور مثال براي رشته‌هاي مكانيك ماشيني وجود ندارد كه دانش‌آموز بتواند به‌طور عملي ياد بگيرد رادياتور ماشين چگونه باز و بسته مي‌شود و تنها به صورت تئوري آموزش مي‌بيند در صورتي كه اين رشته‌ها بايد به صورت عملي آموزش داده شوند. 
خارايي عنوان كرد: براي دروس علوم تجربي نيز در مدارس جنوب استان آزمايشگاهي براي آموزش عملي وجود ندارد. به‌طور مثال دانش‌آموزان براي تشريح و عملكرد قلب و كليه ماكتي در اختيارشان نيست و تنها با ديدن تصوير متوجه درس نمي‌شوند. حتي در بسياري از مدارس كامپيوتري براي آموزش و فضايي براي ورزش كردن دانش‌آموزان نيست.
وي مشكل ديگر جنوب استان را سوخت دانست و گفت: مردم در جايگاه‌هاي سوخت ساعت‌ها در صف‌هايي 2 كيلومتري مي‌مانند كه متاسفانه در اين باره هم هيچكس پاسخگو نيست و تنها سهميه هر خودرو 20 ليتر است كه با توجه به بعد زياد مسافتي در استان جوابگوي نياز مردم نيست. متاسفانه برجايگاه‌هاي سوخت هيچگونه نظارتي نيست كه قاچاق سوخت صورت نگيرد. حتي نمايندگان مجلسي كه عضو كميسيون انرژي هستند به دليل نزديك شدن به انتخابات فقط سكوت كرده‌اند كه مبادا افراد سودجو از آنها ناراحت شوند. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون