• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5324 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۳ مهر

در قالب بخشنامه بودجه عنوان شد

دستگاه‌هاي اجرايي مكلف به شناسايي پايه‌هاي مالياتي جديد

در قالب بخشنامه بودجه ابلاغي كه به امضاي رييس‌جمهوري رسيده است، دستگاه‌هاي اجرايي مكلف به شناسايي پايه‌هاي جديد مالياتي جديد و منطبق با ابعاد اقتصاد كشور شده‌اند. بر اين اساس هوشمندسازي اخذ ماليات، استفاده از ابزار تشويقي در جهت كوشش مالياتي در سطح استان‌ها و مناطق و ساماندهي معافيت‌هاي مالياتي پيگيري شود. در سال‌هاي اخير سه‌پايه جديد مالياتي در كشور ايجاد شده است. دريافت ماليات از خودروها و خانه‌هاي لوكس و خانه‌هاي خالي به عنوان سه پايه جديد مالياتي لحاظ شده‌‌اند. همچنين اعلام دريافت ماليات از حساب‌هايي كه تراكنشي بالاتر از مبالغ اعلامي هستند يكي ديگر از پايه‌هاي مالياتي جديد تلقي مي‌شوند كه به زودي اجرايي خواهد شد.  هر چند ميزان ماليات‌هاي دريافتي در قالب اين سه‌پايه جديد چندان بالا نيست اما ماليات پرداختي در اين قالب براي دولت در شرايط مضيقه درآمدي مهم تلقي مي‌شود.
داوود منظور، رييس سازمان امور مالياتي، درباره ميزان ماليات مربوط به خانه‌هاي خالي، خانه‌هاي لوكس و خودروهاي لوكس تصريح كرد: اين موارد سه محور مالياتي جديد بوده كه در قوانين بودجه سه سال گذشته وضع و از سال گذشته اين سه‌پايه مالياتي آغاز و به نتايج خوبي در اين زمينه رسيده‌ايم. وي در خصوص ميزان ماليات خودروهاي لوكس گفته است: ماليات حاصل از خودروهاي لوكس قابل ملاحظه بوده و تاكنون بالغ بر ۳۰۰ ميليارد تومان از خودروهاي لوكس يا گران‌قيمت ماليات وصول شده است. به نظر مي‌رسد در اين راستا قرار است پايه‌هاي جديد مالياتي نيز تعريف شود. در حالي كه اقتصاد ايران در ركودي فراگير به سر مي‌برد و رشد اقتصادي ايران در يك دهه در محدوده صفر تا يك درصد گزارش شده است اما درآمدهاي مالياتي در سال‌هاي اخير با افزايش روبرو شده است.

دستور ويژه درباره ارز 
 در حالي دولت درصدد افزايش درآمدهاي مالياتي است كه بسياري از كارشناسان معتقدند تورم خود ماليات نانوشته‌اي است كه از مردم دريافت مي‌شود. در قالب لايحه بودجه، بانك مركزي موظف است برنامه كنترل تورم را تدوين و ارايه نمايد و مبتني بر اين هدفگذاري، سقف تسهيلات تكليفي را به سازمان برنامه و بودجه پيشنهاد نمايد تا مبناي تنظيم لايحه بودجه قرار گيرد. در اين برنامه حفظ تعادل ارزي كشور به گونه‌اي مورد توجه قرار گيرد كه از تغييرات ناگهاني و بزرگ نرخ ارز در سال آتي كه بر هم زننده ثبات كشور خواهد شد، اجتناب شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون