• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5328 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۷ مهر

به مناسبتِ سالگردِ گشايشِ موزه‌ استاد فرشچيان

اين موزه در كنترل زنده‌ياد است

«محمود فرشچيان» را شايد بتوان يكي از بزرگ‌ترين نقاشان معاصر ايراني دانست كه آثارش همواره از جانب مردم و مسوولان مورد توجه بوده است. او كه عقيده دارد هنر هميشه در ايران زنده خواهد ماند، در تاريخِ ۲۶ مهر ماه سال ۱۳۸۰ موزه‌اي را براي نمايش دايمي آثارش با حضورِ رييس‌جمهور وقت افتتاح كرد. «محمود فرشچيان» هنرمند نقاشي است كه آوازه آثارش حتي به خارج از ايران نيز رسيده است.
هنرمندِ متولد سال ۱۳۰۸ در اصفهان كه در حال حاضر ساكنِ نيوجرسي امريكاست و سفرهاي دوره‌اي و فصلي به ايران دارد. برخي آثار اين هنرمند توسط وزراي امور خارجه ايران به عنوانِ هديه به سفرا و وزراي كشورهاي خارجي اهدا شده و به نوعي تبديل به يك نماد فرهنگي شده‌اند كه لزومِ به نمايش گذاشته شدن‌شان در مكاني مانند موزه احساس شد. البته فلسفه تاسيس موزه استاد فرشچيان در مجموعه فرهنگي ـ تاريخي سعدآباد را شايد بتوان در همين گفته او هم جست: «هر موزه‌اي كه باز شود، درِ يكي از زندان‌ها بسته مي‌شود.»
موزه فرشچيان؛ از آثار شاخص تا بنايي كه ارزش تاريخي دارد
موزه فرشچيان كه بيش از ۵۰ اثر از اين هنرمند را در خود جاي داده، زماني محل زندگي رضا پهلوي با يكي از همسرانش بوده است. بناي اين موزه از دوران قاجار به يادگار مانده و بعد از دوران انقلاب اسلامي كه مجموعه سعدآباد به كاخ موزه تبديل شد، اين بنا هم در اختيار مردم و هنر ايران زمين قرار گرفت. عمارتي كه موزه فرشچيان در آن قرار دارد، داراي چند بخش است. در ورودي اين موزه مجسمه‌اي نيم تنه از استاد فرشچيان قرار دارد كه به خوبي چهره هنرمند را به نمايش گذاشته است. علاوه بر آثاري كه متعلق به خودِ محمود فرشچيان است، آثاري براي نمايشگاه‌هاي موقت اين موزه نيز در نظر گرفته شده است. زمان زيادي از افتتاحِ اين مكان فرهنگي و هنري سپري نشد كه خبري مبني بر به سرقت رفتنِ تعدادي از طرح‌هاي متعلق به فرشچيان منتشر شد. به‌‌رغم اينكه متهم بلافاصله دستگير شد، اما سرنوشت آثار دزديده شده هيچ‌گاه مشخص نشد.
ايسنا در آستانه ۲۱اُمين سالگرد تاسيس اين مكان، نگاهي به وضعيت امروزي آن داشته و در گفت‌وگو با مدير موزه‌ فرشچيان از وضعيت آثار نگهداري شده در موزه سوال كرده است. مهناز اسدالله، مدير موزه استاد فرشچيان در گفت‌وگويي با ايسنا درباره آخرين آمار از تعداد آثار نگهداري شده در اين موزه مي‌گويد: «۵۸ اثر از استاد فرشچيان در موزه وجود دارد و هرازگاهي نشست‌ها و نمايشگاه‌هايي داريم كه در آن آثاري از هنرمندان ديگر نيز به نمايش گذاشته مي‌شود.» او با اشاره به اين نكته كه موزه به‌طور كلي براي نشان دادنِ آثار استاد فرشچيان است، ادامه مي‌دهد: «اقبال مردم از موزه خيلي خوب است. براي مثال روزي كه رايگان بود، حدودا ۵ هزار نفر از موزه بازديد كردند ولي در شرايط عادي آمار تغيير مي‌كند. پنجشنبه و جمعه و نيمه اول سال بازديد خيلي بيشتر است، اما از وقتي مهرماه آمده بازديد كمتر شده است.»  اسدالله اضافه مي‌كند: «خودِ استاد فرشچيان بر كارهاي موزه نظارت مي‌كنند و ما با هم در تماس هستيم. درباره آينده صحبت كردن كارِ سختي است اما اميدوارم موزه بتواند مسيرِ خودش را طي كند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون