• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5328 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۷ مهر

نقاشي‌هايي با موضوع جنگ‌هاي هوايي

مدت‌ها پيش از اينكه حتي امكانش باشد، انسان‌ها روياي پرواز را در سر داشتند. در آغاز قرن بيستم احتمال بيشتري براي پتانسيل اختراع ماشين‌هاي پرواز داده مي‌شد. بعد از اتمام جنگ جهاني دوم، اين تفكر عمومي به وجود آمد كه ابعاد تازه‌اي در جنگ به وجود آمده است و جنگ هوايي يكي از المان‌هاي مهم جنگ مدرن است.به گزارش ايسنا، موزه سلطنتي جنگ در سال ۱۹۱۷ آغاز به كار كرد و امروز مجموعه آن يك قرن از جنگ هوايي را پوشش مي‌دهد. هنرمندان در اين آثار، موضوع جنگ را با نمايش وحشت و مناظر پرواز، آشكار ساختن جنبه‌هاي سوررئال حمله هوايي يا با استفاده از فرم‌هاي انتزاعي براي انتقال ايده‌هاي پيچيده، به تصوير كشيده‌اند.مجموعه پيش رو ديدگاه‌هاي متفاوتي از جنگ را به نمايش مي‌گذارد كه مي‌توانيد در ادامه بخوانيد. 
دمشق و كوه‌هاي لبنان از ارتفاع ۱۰۰۰۰ پا ـ ريچارد كارلين
ريچارد و برادرش سيدني جزو نخستين هنرمنداني بودند كه پرواز را تجربه كردند. در Royal Air Force كه به تازگي تشكيل شده بود، به هر دو برادر سفارش داده شده بود كه در سال ۱۹۱۹ از طرف موزه سلطنتي جنگ به خاورميانه سفر كنند تا فعاليت‌هاي Royal Air Force (نيروي هوايي پادشاهي) را ضبط كنند.اين فرصت عالي، اين امكان را به ريچارد مي‌داد تا تكنيك‌هايي را كه پيش از جنگ در زمان مطالعه خود در پاريس ياد گرفته بود، به كار ببرد؛ جايي كه با آثار هنرمندان سبك كوبيسم و واسيلي كاندينسكي (نقاش و نظريه پرداز هنري روس) آشنا شده بود و رنگ و نظريه‌هاي غيرمتعارف را آزمايش مي‌كرد.او در هواپيما مي‌توانست يك نماي انتزاعي دست اول را از دنياي زير پاي خود ببيند؛ جايي كه اجسام زير پاي او به صورت دو بعدي نمايان مي‌شدند. در آن ارتفاع، دمشق زير پاي او همچون يك نقشه بود. فراتر از مقياس انساني، كوه‌ها نيمه بالايي بوم را با حضور خود در بر گرفته‌اند.نقاشي‌هاي نوآورانه كارلين، از طرح‌هايي كه در كابين خلبان در فضاي باز خلق شده بودند، الهام گرفته شده و حس و حال هيجان و سرگيجه پرواز را تداعي مي‌كند.
غارهاي Chislehurst ـ  هنري كر
جنگ هوايي و به خصوص حمله‌هاي هوايي به جمعيت‌هاي غيرنظامي، ويژگي بارز جنگ جهاني دوم بود. در اوايل جنگ، خاطره جنگ جهاني اول و جنگ داخلي اسپانيا، طبيعتا ترس عمومي را از حمله هوايي افزايش داده بود. بين سپتامبر ۱۹۴۰ تا مه‌۱۹۴۱، حملات برق آسا در شهرهاي بريتانيا باعث كشته شدن بيش از ۴۳۵۰۰ غيرنظامي شد. طي اين مدت هنري كر به غارهاي Chislehurst رفت تا تصوير مردمي كه به غارها پناه برده بودند را نقش بزند. او اين نقاشي‌ها را به كميته مشورتي هنرمندان جنگ، بخشي از وزارتخانه دولتي اطلاعات برد. هنرمندان زيادي از جمله هنري مور معروف به موضوع پناهگاه حمله‌هاي هوايي پرداختند. نقاشي‌هاي آنها مورد تشويق وزارت اطلاعات قرار گرفت و نزد مردم محبوب شد. چنين آثاري به درك گسترده‌اي از وحدت و هويت ملي عليه Blitz (يك كمپين بمب‌گذاري عليه انگلستان) كمك كرد كه تا امروز ادامه دارد.
Blue Baby, Blitz Over Britain, ادوارد بورا
اين اثر از ادوارد بورا پاسخ متفاوتي را به حوادث Blitz (يك كمپين بمب‌گذاري عليه انگلستان) نشان مي‌دهد. او به عنوان يك هنرمند، شيفته زشتي‌ها و ترس‌هاي زندگي روزمره بود؛ بنابراين در موقعيت مناسبي براي واكنش نشان دادن به واقعيت وحشتناك بمباران منظم هوايي بود. اين اثر، ترس و آسيب روحي ناشي از حمله هوايي را مجسم مي‌كند، به گونه‌اي كه حالات ترس را در قالب فيگورهاي كوچك به تصوير مي‌كشد.بورا طي دهه ۱۹۳۰ تحت‌تاثير هنر سوررئال و هنرمندان پيش از خود مانند هيرونيموس بوش از شكل و شمايل پرنده در آثار خود استفاده مي‌كرد. اين اثر با استفاده از تصوير هيولاهاي عجيب و غريب ماده براي نمادپردازي كردن خطر و نيروهاي تاريك، مفاهيم اوليه وحشت را بازي مي‌كند.
پيشواي بالاي ابرها را دنبال كنيد ـ پل نش
پل نش نيز به هنر سوررئالي كه دهه ۱۹۲۰ ظهور كرد علاقه داشت. استفاده او از كلاژ در اين اثر، تاثير تكنيك‌هاي سوررئال ماكس ارنست را فاش مي‌كند.نش كه توسط اقدامات و ايدئولوژي‌هاي رژيم نازي پس زده شده بود، سعي كرد فرم جديد، قدرتمند و سوررئالي از تبليغات سياسي را خلق كند.او مجموعه‌اي از آثار «پيشوا را دنبال كن» را خلق كرد و آنها را براي استفاده در كمپين‌هاي وزارت اطلاعات پيشنهاد داد. با اين حال دفتر تبليغات زمان جنگ انگليس اين احتمال را نمي‌داد كه اين آثار به درك عمومي برسد به همين علت آنها را رد كرد. البته كه شايد امروز درك پيام قدرتمند تهديد حمله هوايي دشمن كه توسط اين اثر منتقل مي‌شود، آسان‌تر باشد.
پهپاد ۹ ـ اليسون وايلدينگ
آخرين شكل از سلاح‌هاي هوايي، پهپاد بدون سرنشين، موضوع بسياري از بحث‌هاي جاري است. بسياري از هنرمندان پهپادهاي امريكايي Reaper و Predator را منابع جذابي از موضوع مي‌دانند.
درحالي‌كه نقاشي‌هاي اليسون وايلدينگ از هواپيماهاي بدون سرنشين پيام سياسي مستقيمي ندارد، اما هواپيماهاي جنگي را به شكلي شيطاني و پرنده‌گونه در حالي كه به طرز شومي در هوا معلق هستند، به تصوير كشيده است. براي وايلدينگ نقاشي كليد اساسي تمرينات او به عنوان مجسمه‌ساز است كه به او اجازه مي‌دهد مفاهيم متغير فرم و فيزيك را كاوش كند.
لايه‌هاي چندگانه در اين اثر، نشان از حركت و حالت‌هاي متناقض حضور و غياب دارد.
منبع: موزه سلطنتي جنگ

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون