• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5332 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲ آبان

رييس سازمان برنامه و بودجه:

پول هست، اما در جايي سرمايه‌گذاري مي‌شود كه ارزش افزوده ندارد

مسعود ميركاظمي، رييس سازمان برنامه و بودجه در همايش روز ملي آمار گفت: در حوزه‌هاي برنامه‌ريزي‌هاي كشور به ‌شدت به آمار نياز داريم. تصميم درست متكي بر تحليل درست صورت مي‌گيرد و تحليل درست براساس آمارهاي درست به دست مي‌آيد.
وي افزود: در تدوين برنامه و هم در عملكرد و هم در نتايج پاياني آمارها اهميت دارد و بايد حداكثر استفاده را داشته باشيم. وقتي از مركز آمار براي تدوين بودجه دعوت كرديم برخي دوستان تعجب كردند، حتما بايد از آمار رشد اقتصادي و برش‌هاي استاني استفاده كنيم، اين مركز آمار است كه مي‌تواند ظرفيت‌هاي استاني حتي تا بخش‌هاي مختلف هر استان را مشخص كند، مواردي كه در گذشته كمتر به آن توجه شده است بايد محور كار ما باشد. رييس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: براساس اين آمارها مي‌توان پيش‌بيني رشد و تحليل درستي از هر استان داشت، ضمن اينكه صرف تخصيص و اداره كفاف نمي‌دهد. اگر از رشد اقتصادي هشت درصد صحبت مي‌كنيم بايد برنامه درستي داشته باشيم، نمي‌توانيم صرفا تخصيص دهيم اما در پايان سال ببينيم كه به اهداف تورمي و رشد اقتصادي نرسيده‌ايم، در اين موارد است كه نقش مركز آمار و تحليل‌هاي استاني مي‌تواند كمك كند و مشخص كند كه آيا در مسير درست قرار داريم يا خير.
به گزارش تسنيم او اضافه كرد: بنابراين اين صحيح نيست كه در پايان برنامه بگوييم كه چه نواقصي وجود دارد. امروز اگر منابع را دراختيار استان‌ها قرار مي‌دهيم بايد بدانند كه براي چه‌ چيزي هزينه مي‌كنند، هيچ منبعي نبايد به نقطه‌اي تخصيص پيدا كند كه منجر به ارزش افزوده نشود. در برخي موارد بيش از ده برابر ظرفيت كشور ظرفيت ايجاد شده است و شاهد تعطيلي آنها هستيم، منابع ديگر نبايد در چنين حوزه‌هايي هزينه شود و بايد تحليل‌هاي درستي از سابقه سرمايه‌گذاري‌ها به تصميم‌گيران ارايه شود. در برخي استان‌ها ايجاد صنايع تبديلي تحول ايجاد مي‌كند اما به‌ دنبال ايجاد پتروشيمي هستند.
وي اظهار كرد: نبايد بگوييم كه «پول نيست»، پول هست اما در جايي سرمايه‌گذاري مي‌شود كه منجر به ارزش افزوده نمي‌شود. گزارشات آماري در زمان برنامه‌ريزي، اجرا و نتايج نهايي بسيار مهم است و تمامي تصميم‌گيران بايد با ابزارهاي آماري مأنوس شوند، اما امروز چنين وضعيتي وجود ندارد. ما نبايد در تاريكي حركت كنيم بلكه با چراغ آمار بايد به كمك سرمايه‌گذاران بياييم. دلايل تورم ۴۰درصدي بايد مشخص باشد تا بتوان خط‌قرمزها براي جلوگيري از تورم را تعيين كرد.
در زمان حاضر تدوين بودجه سال ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه در جريان است و قطعا مركز آمار مي‌تواند كمك مهمي در جريان تدوين اين موارد داشته باشد. امروز طرح آمايش ابلاغ شده است و در بسياري از استان‌ها به آن توجه كرده‌اند و مي‌دانند كه اگر منابع دراختيار آنها قرار بگيرد در چه حوزه‌هايي بايد سرمايه‌گذاري كرد.
ميركاظمي با تذكر اينكه «وقتي بيش از پنج هزار همت نقدينگي در كشور وجود دارد بايد براي مديريت آن تلاش كنيم»، گفت: با همكاري وزارت نفت كنسرسيوم‌هايي تشكيل شده است كه ۲۷ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خواهند كرد. بايد از بودجه‌محوري به ‌سمت برنامه‌محوري حركت كنيم، اين تغيير روش بسيار سخت است، مديران ما بايد بيش از نيمي از وقت خود را براي برنامه بگذارند اما در زمان حاضر عمده وقت مديران ما براي بودجه صرف مي‌شود، حركت به اين سمت نيازمند اطلاعات و تحليل صحيح است.
وي با تاكيد بر اينكه اولين اصل در آمار شفافيت است، اضافه كرد: آمار براي تصميم‌گيران بايد قطعي، به‌روز و به‌موقع باشد. آمار بايد پوشش كاملي داشته باشد و جامع‌نگري در آن مهم است، بنابراين توليد و ارايه آمار اهميت دارد. در زمان حاضر نيز در حال حركت به ‌سمت تغيير فرآيند سنتي آمار و ثبتي‌‌مبنا شدن آن هستيم. اينكه آمارگر به‌ سراغ منازل يا كارخانه‌ها برود در حال متروك شدن است، به ‌مرور بايد به ‌سمت ثبتي‌مبنا شدن حركت كنيم و لازمه آن اتصال سامانه‌ها به يكديگر است، اين كار هزينه را به ‌شدت كاهش مي‌دهد.
وي افزود: در فرآيند ثبتي‌مبنا زمان اهميت زيادي پيدا مي‌كند و آماري كه ممكن است يك سال زمان ببرد در مدت كوتاهي به دست مي‌آيد، اميدوار هستيم به‌ سمتي حركت كنيم كه با اتصال سامانه‌ها، بتوانيم فرآيند آمارگيري را تسهيل كنيم، بايد زمينه را فراهم كنيم تا فرآيند ثبتي‌مبنا شدن را حتي زودتر از سال ۱۴۰۵ كه تعهد مركز آمار است فراهم كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون