• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5336 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۷ آبان

مجموع جانباختگان حوادث هشت مهر و روز‌هاي بعد از آن در زاهدان ۳۵ نفر است

رييس‌ پليس زاهدان بركنار شد

شوراي تامين سيستان‌وبلوچستان اعلام كرد: فرمانده انتظامي زاهدان و رييس كلانتري ۱۶ اين شهر از سمت خود عزل شدند. بر اساس اين خبر، به دنبال حوادث روز جمعه هشتم مهرماه شوراي تامين سيستان و بلوچستان، بيانيه‌اي صادر كرد. بيانيه‌اي كه در آن ضمن پذيرش قصور برخي ماموران و عزل رييس وقت كلانتري ۱۶ و فرمانده انتظامي شهرستان زاهدان و همچنين جبران خسارات وارده به جانباختگان بي‌گناه و خانواده‌هاي آنان اعلام مي‌دارد كه پرونده حوادث تلخ زاهدان تشكيل و به همراه مستندات كامل براي رسيدگي همه‌جانبه به مرجع قضايي ارسال شده است.
به گزارش فارس، در اين بيانيه آمده است: روز جمعه هشتم مهر ماه پس از اتمام نماز جمعه اهل سنت در شهر زاهدان گروهي از افراد ضمن يورش به كلانتري ۱۶ در مجاورت مصلاي نماز جمعه قصد داشتند حوزه انتظامي مذكور را تصرف كنند. در جريان اين حمله با توجه به درگيري مهاجمان و نيرو‌هاي مدافع كلانتري متاسفانه برخي هموطنان مظلوم و نمازگزاران جان خود را از دست داده و مجروح شدند. پس از اين‌ حادثه تعدادي افراد مسلح با سوءاستفاده از فضاي ملتهب ايجاد شده ضمن حمله به شهروندان و اماكن مختلف، اقدام ‌به آتش زدن به اموال عمومي و خصوصي كرده و با نيرو‌هاي حافظ امنيت درگير شدند كه در اين حوادث تعداي از اغتشاشگران و افراد بي‌گناه كشته و جمعي از نيرو‌هاي خدوم انتظامي و امنيتي نيز به شهادت رسيدند. به دنبال حادثه غمبار زاهدان طي دستور مستقيم رياست جمهور ايران، وزير كشور در زاهدان حضور يافته و با پيگيري مسوولان عالي امنيتي و دفاعي كشور هيات‌هاي كارشناسي به منظور بررسي علل زمينه‌ها چگونگي و ابعاد اين رخداد به زاهدان اعزام و اقدامات جامعي را براي دسترسي به روايتي دقيق و واقعي از حوادث رخداده در دستور كار قرار دادند. نتايج جمع‌بندي اين تحقيقات براي مردم انقلابي و عموم هموطنان به شرح زير است: 
۱- حوادث روز جمعه ۸ مهرماه زاهدان در ۲ بازه زماني و محيط متفاوت به وقوع پيوسته كه از منظر عناصر حاضر در صحنه انگيزه و اقدام با هم ‌متفاوت است. 
2- پس از پايان نماز جمعه جمعيت بالغ بر۱۵۰ نفر كه حضور افراد مسلح در ميان آنها به اثبات رسيده با حمله به كلانتري ۱۶ ضمن پرتاب سنگ تير اندازي هدايت و زدن اتوبوس شركت واحد به ديوار كلانتري، به قصد تخريب درب و ديوار و نهايتا ورود به كلانتري آغاز اغتشاشات بوده و با به آتش كشيدن خودروي پليس و مجروح نمودن ‌تعدادي از كادر انتظامي تلاش كردند تا حوزه انتظامي مذكور را به تصرف خود درآورند كه اقدام اغتشاشگران براي تصرف حوزه انتظامي با عكس‌العمل پرسنل حاضر در كلانتري عقيم ماند. (استفاده از گاز اشك‌آور به‌كار‌گيري سلاح ساچمه‌زن و تير اندازي) 
۳- به دليل مجاورت كلانتري ۱۶ با محل برگزاري نماز جمعه تخليه نشدن كامل مصلي و درگيري مسلحانه و نيز تيراندازي نيرو‌هاي انتظامي متاسفانه منجر به مجروحيت و از دست دادن جان تعدادي از شهروندان نماز گزار و عابرين بي‌گناهي شد كه نقشي در اغتشاش نداشتند.
۴- پس از پايان درگيري‌هاي مرحله اول در اطراف كلانتري برخي افراد و نيز افرادي مسلح با سوءاستفاده از التهاب ايجاد شده در اطراف مسجد مكي پشت‌بام‌هاي مجاور و سپس نقاط ديگر شهر اقدام به اغتشاش كرده ضمن تخريب و آتش زدن اموال عمومي دولتي و خصوصي درگيري مسلحانه را آغاز مي‌كنند.
۵- شوراي تامين استان به منظور برقراري امنيت و جلوگيري از گسترش ناامني حفط جان و مال شهروندان نسبت به اعلام وضعيت امنيتي در شهر اقدام و مرحله مقابله نيرو‌هاي امنيتي و انتظامي با گروه‌هاي مسلح آغاز و تا اواخر شب ادامه مي‌يابد. در اين مقطع زماني نيز تعدادي از افراد مسلح كشته و ۶ نفر از حافظان امنيت از جمله سردار سر افراز هاشمي به شهادت رسيدند و گروهي نيز مجروح مي‌شوند.
۶- بر اساس مستندات موجود تاكنون تعداد مجموع جانباختگان حوادث هشت مهر و روز‌هاي بعد از آن در شهر زاهدان ۳۵ نفر است كه شامل برخي نمازگزاران در مصلي، جانباختگان در مرحله اول اطراف كلانتري، كشته‌شدگان از افراد مسلح بر اثر درگيري‌هاي سطح شهر و همچنين شهروندان بي‌گناه به قتل رسيده توسط اشرار در مناطق مختلف است.
در پايان شوراي تامين به مردم اصيل و انقلابي شهر زاهدان خصوصا خانواده شهدا و جانباختگان تسليت عرض مي‌كند و جهت تحقق دستور رياست محترم‌جمهوري براي اجراي عدالت ضمن پذيرش قصور برخي ماموران و عزل رييس وقت كلانتري ۱۶ و فرمانده انتظامي شهرستان زاهدان و همچنين جبران خسارات وارده به جانباختگان بي‌گناه و خانواده‌هاي آنان اعلام مي‌دارد كه پرونده حوادث تلخ زاهدان اعم از محركين اغتشاشگران و مهاجمان به كلانتري و از طرفي مسوولان ذي‌ربط انتظامي جهت رسيدگي به تخلفات به جرايم تشكيل و به همراه مستندات كامل براي رسيدگي همه‌جانبه به مرجع قضايي ارسال شده تا به صورت دقيق و بر اساس ضوابط قانوني مورد رسيدگي قرار گيرد. لازم به ذكر است طي بررسي‌هاي تكميلي و مشخص شدن مواردي ديگر از قصور يا تقصير احتمالي پرسنل و فرماندهان انتظامي جهت رسيدگي و اقدام به مراجع ذي‌ربط ارسال خواهد شد.
شوراي تامين استان سيستان و بلوچستان

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون