• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5340 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۱ آبان

سرود تيم ملي در هاله‌اي از ابهام

دهان چه كسي به آواز باز خواهد شد؟

چند روز پيش گفته شد مراحل ضبط سرود تيم ملي براي حضور در جام جهاني آغاز شده و محمد معتمدي خواننده باسابقه كشور هم به عنوان خواننده اين اثر معرفي شد. كمتر از 24 ساعت بعد معتمدي در اينستاگرامش نوشت در اين روزها لبم به صحبت هم باز نمي‌شود چه برسد به آواز! 
معتمدي با بيان اينكه هيچ‌كس با او در اين زمينه صحبت نكرده و از طريق اخبار متوجه شده به عنوان خواننده رسمي تيم ملي برگزيده شده، گفت: «راستش از روزي كه كشورم ناآرام شده لبم به صحبت هم باز نمي‌شود چه رسد به آواز خواندن. تمام فعاليت‌هاي حرفه‌اي‌ام را هم تعطيل كرده‌ام. فقط به خاطر اينكه دل و دماغ هيچ كاري را ندارم. البته نمي‌دانم منظور از خواننده رسمي تيم ملي يعني چه. من تاكنون در هيچ نهاد و ارگاني نه رسمي بوده‌ام نه قراردادي. ولي حدسم اين است كه قطعه‌اي كه چند ماه پيش و قبل از ناآرامي‌ها به همت يكي از دوستان آهنگسازم توليد شده از ميان ديگر آثار توليد شده براي همراهي تيم ملي انتخاب شده است.» معتمدي در پايان افزود: «در اين سال‌ها كه جواني‌ام را براي هنر و موسيقي گذاشتم فراز و نشيب‌هاي زياد و كم‌لطفي‌هاي مختلف و متفاوتي ديدم، اما اقرار مي‌كنم اينكه خواندن براي تيم ملي كشورم جرم باشد مرحله جديدي از فرآيند تاريخ سياسي و اجتماعي ايران است كه تا امروز قفل بود. موسيقي! عجب حرفه بدي.»
در روزهاي بعدي نيز خبري از آغاز به كار ضبط سرود رسمي تيم ملي منتشر شد. البته روز گذشته برخي رسانه‌ها اطلاع دادند يك موزيك با خوانندگي رضا يزداني و آهنگسازي بابك زرين كه با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي ضبط شده، به مرحله انتشار رسيده است. نام اين آهنگ «ايران صداي نفسامه» است و براي تيم ملي خوانده شده اما سفارش‌دهنده اين موزيك نه وزارت ورزش بوده نه فدراسيون فوتبال. 
در دوره قبل جام جهاني سرود «يازده ستاره» با صداي سالار عقيلي براي همراهي تيم ملي منتشر شد كه انتقادات زيادي را برانگيحت. بيان فاخر و موسيقي فاصله‌دار آن سرود با فضاي جام جهاني باعث شد «يازده ستاره» راهي ميان توده مردم و علاقه‌مندان به تيم ملي باز نكند. 
حال در فاصله كمتر از 3 هفته تا شروع مسابقات جام جهاني به نظر مي‌رسد كه يا تيم ملي سرودي نخواهد داشت يا اگر هم داشته باشد طبيعتا اثر باكيفيتي نخواهد بود. جدا از اين يك پرسش اساسي ديگر هم وجود دارد: اينكه بعد از انصراف محمد معتمدي، آيا خواننده ديگري مي‌پذيرد كه در چنين شرايطي قبول مسووليت كند و سرود حمايت از تيم ملي را به عهده بگيرد يا خير؟ در چند هفته گذشته فضاي حاكم بر جامعه به سمتي رفته كه به قول ارسلان مطهري مهاجم استقلال «فوتبال ديگر اولويت مردم نيست» و به قول معتمدي آدم دهانش به حرف زدن هم باز نمي‌شود چه برسد به آواز. در چنين شرايطي پذيرفتن مسووليت خواندن سرود تيم ملي براي هر خواننده‌اي كار سختي به حساب مي‌آيد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون