• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5340 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۱ آبان

رييس اتاق بازرگاني ايران عنوان كرد

تعداد چاه‌هاي عميق ايران 17 برابر دهه 50 است

رييس اتاق بازرگاني ايران اظهار داشت: گزارش سازمان ملل نشان مي‌دهد كه اگر ايران به همين منوال جلو برود در 20 سال آينده تصور موجود زنده در اين كشور دور از انتظار است. ايران 10 سال فرصت دارد كه از اين چالش جلوگيري كند. ما مي‌توانيم اين بحران را مديريت كنيم، مشروط به اينكه كشت زعفران به اردبيل نرود و بزرگ‌ترين كشت هندوانه به مناطق شرقي ايران منتقل نشود و ما از صادر‌كننده نمونه هندوانه تقدير نكنيم.
غلامحسين شافعي، رييس اتاق بازرگاني ايران، امنيت غذايي را موضوعي مهم در اقتصاد كشور عنوان كرد و افزود: ايران به لحاظ موقعيت استراتژيك در منطقه داراي جايگاه ويژه‌اي است. شرايط آب و هوايي و تنوع اقليمي در ايران اين امكان را براي ما فراهم كرده كه بتوانيم جايگاه مناسبي در حوزه امنيت غذايي براي خود ايجاد كنيم.
وي با اشاره به اجلاس كشاورزي مشترك ايران و هلند در سال 82 گفت: هلندي‌ها بر اين باور بودند كه كشاورزي و غذاي ايران شير خفته‌اي است و واي بر روزي كه اين شير خفته بيدار شود. پرسش اصلي اين است كه آيا اين شير خفته بيدار خواهد شد يا همچنان در خواب باقي خواهد ماند؟ وي با اشاره به چالش‌هاي بزرگي كه در بخش كشاورزي وجود دارد، گفت: روند حركت ما در آينده آيا توفيق‌آميز خواهد بود و آيا مي‌توانيم اين روند توفيق‌آميز را ادامه بدهيم يا خير؟
رييس اتاق ايران چالش آب را مهم‌ترين چالش عميق كشور عنوان كرد و افزود: چالش آب خطر بزرگي براي اقتصاد ايران محسوب مي‌شود، اين موضوعي است كه كمتر به آن پرداخته‌ايم.شافعي با بيان اينكه بايد براي حل مشكل بحران آب اقداماتي را آغاز كنيم، افزود: در دهه 50، 47 هزار چاه عميق در كشور وجود داشت، اين درحالي است كه تعداد حلقه‌هاي عميق در سال 98 به عدد 850 هزار حلقه چاه عميق (1708 درصد افزايش) رسيده است. وضعيت تالاب‌ها بر همگان مشخص است و ما مي‌دانيم كه شرايط محيط زيست در كشور چگونه است.
وي با اشاره به تصويب نشدن طرح پرك در مجلس گفت: اتاق براي تصويب نشدن اين طرح اقدامات مهمي انجام داد، اگر اين طرح در مجلس تصويب مي‌شد شرايط آب در كشور وخيم‌تر مي‌شد.شافعي با اشاره به گزارش نهادهاي بين‌المللي به ويژه سازمان ملل در زمينه بحران آب در ايران گفت: گزارش سازمان ملل نشان مي‌دهد كه اگر ايران به همين منوال جلو برود در 20 سال آينده تصور موجود زنده در اين كشور دور از انتظار است. ايران 10 سال فرصت دارد كه از اين چالش جلوگيري كند. ما مي‌توانيم اين بحران را مديريت كنيم، مشروط به اينكه كشت زعفران به اردبيل نرود و بزرگ‌ترين كشت هندوانه به مناطق شرقي ايران منتقل نشود و ما از صادر‌كننده نمونه هندوانه تقدير نكنيم.
به گزارش ايلنا، وي با اشاره به شرايط صنايع وابسته به كشاورزي گفت: ما به اشتباه در حوزه تكثرگرايي فعاليت كرديم و آن را توسعه داديم به عنوان مثال در ايران 6 ميليون و 500 هزار تومان گوجه‌فرنگي توليد مي‌شد، 3 ميليون و 500 هزار تن به شكل تازه‌خوري و بقيه آن در حوزه صنايع تبديلي مصرف مي‌شود. اين در حالي است كه مي‌توانيم توليد 700 هزار تن را داشته باشيم، اما ظرفيت كارخانه‌هاي ما حدود 2 ميليون و 400 هزار تن است. به گفته وي همين شرايط در كارخانه‌هاي كنسانتره ميوه نيز وجود دارد.رييس اتاق ايران با بيان اينكه اصلاح الگوي مصرف محصولات كشاورزي و غذا بايد در كشور دنبال شود، افزود: ضايعات و دورريز و مصرف غذا در ايران بسيار بالاست و بايد براي كاهش آن الگوي مصرف را تنظيم و رعايت كنيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون