• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5341 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۲ آبان

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار صدها تن از دانش‌آموزان

اتفاقات اخير جنگ تركيبي بود نه صرفا اغتشاش خياباني

قدرت مقاومت ملت ايران مهم‌ترين پيامي است كه بايد به دنيا منتقل شود

رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز (چهارشنبه) در آستانه ۱۳ آبان روز ملي مبارزه با استكبار جهاني در ديدار پرشور صدها تن از دانش‌آموزان، ۱۳ آبان را تجسم شرارت‌هاي امريكا و آسيب‌پذيري و امكان مغلوب شدن آن خواندند و با اشاره به دروغ وقيحانه و بي‌شرمانه امريكايي‌ها در ابراز دلسوزي براي ملت ايران گفتند: در جنگ تركيبي چند هفته اخير، امريكا، رژيم صهيونيستي بعضي از قدرت‌هاي موذي اروپا و برخي گروهك‌ها، همه امكانات خود را براي ضربه زدن به ملت ايران به ميدان آوردند، اما ملت به دهان بدخواهان زد و آنها را ناكام گذاشت.
رهبر انقلاب سيزدهم آبان را روزي تاريخي و تجربه‌آموز خواندند و گفتند: امريكايي‌ها و گرايش امريكايي از اين روز مهم و تجمعات همدلانه و وحدت‌بخش آن، خشمگين و اعصاب‌شان خُرد مي‌شود، چرا كه اين روز هم تجسم شرارت‌هاي امريكاست و هم تجسم و اثبات آسيب‌پذيري و امكان مغلوب شدن امريكا. ايشان در مروري بر حوادث تاريخي ۱۳ آبان به سخنراني افشاگرانه و تبعيد امام خميني در ۱۳ آبان ۴۳ اشاره كردند و افزودند: امام قانون «مصونيت چند ده هزار امريكايي مستقر در ايران از تبعات قضايي جرم و جنايت» را كه به دستور محمدرضا پهلوي در مجلس آن روز تصويب شد، تحمل نكرد و به همين علت تبعيد شد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين با اشاره به كشتار تعدادي از دانش‌آموزان در مقابل دانشگاه تهران در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ و هجوم دانشجويان به سفارت امريكا در ۱۳ آبان ۵۸ گفتند: در آن هجوم اسناد فراواني از خيانت‌ها، دخالت‌ها و غارت منابع ايران به دست دولت امريكا در رژيم ستمشاهي و نيز توطئه‌هاي مختلف آنها عليه انقلاب اسلامي به دست آمد كه با وجود تاكيد بر گنجانده شدن مضامين آنها در كتاب‌هاي درسي، متاسفانه اين كار انجام نشده است.
رهبر انقلاب اصرار امريكايي‌ها بر «آغاز چالش ميان ملت ايران و امريكا به‌واسطه هجوم به لانه جاسوسي» را دروغي بزرگ برشمردند و افزودند: اين چالش در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و هنگامي آغاز شد كه امريكا به كمك انگليس، حكومت ملي مصدق را با كودتايي ننگين سرنگون كرد.
ايشان دكتر مصدق را فردي خوش‌بين و داراي اعتماد به امريكا خواندند و گفتند: او نه حجت‌الاسلام بود نه ادعاي اسلام‌خواهي داشت فقط جرمش اين بود كه مي‌گفت نفت ايران بايد دست ملت ايران باشد نه انگليسي‌ها، اما امريكايي‌ها به خاطر منافع‌شان حتي اين فرد را هم تحمل نكردند و بر خلاف انتظار مصدق براي كمك امريكا، از پشت به او خنجر زدند و با خرج كردن پول و كمك برخي خائنين و اراذل و اوباش سرنگونش كردند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سخنان اين روزهاي سياستمداران امريكايي را درباره طرفداري از ملت ايران، اوج بي‌شرمي و رياكاري خواندند و با طرح يك پرسش خطاب به آنها گفتند: آيا كاري عليه ملت ايران هست كه شما در اين ۴ دهه توانايي انجام آن را داشته‌ايد اما انجام نداده باشيد؟ اگر هم كاري مثل جنگ مستقيم نظامي انجام نداده‌ايد، يا نمي‌توانستيد يا از جوانان ايراني ترسيده‌ايد. رهبر انقلاب در مرور جنايات و توطئه‌هاي امريكا بعد از پيروزي انقلاب، به حمايت واشنگتن از گروه‌هاي تجزيه‌طلب در اوايل انقلاب، كودتاي پايگاه شهيد نوژه همدان، حمايت از تروريسم كور منافقين كه منجر به هزاران شهيد در گوشه و كنار كشور شد، حمايت همه‌جانبه از صدام وحشي در جنگ تحميلي، حمله موشكي و سرنگوني هواپيماي مسافربري ايران در آسمان خليج‌فارس و شهادت حدود ۳۰۰ نفر، بي‌حيايي در تجليل از ژنرال فرمانده ناوي كه به اين هواپيماي مسافربري شليك كرد، تحريم ملت ايران از سال اول پيروزي انقلاب، اعمال شديد‌ترين تحريم‌هاي تاريخ در سال‌هاي اخير و حمايت از آشوب و فتنه در ايران اشاره كردند و گفتند: در سال ۸۸ و در حالي كه اوباما قبلش براي ما نامه دوستي نوشته بود، امريكايي‌ها به صراحت از فتنه اعلام حمايت كردند تا شايد بتوانند از اين طريق جمهوري اسلامي را از بين ببرند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به شهادت رساندن سردار و قهرمان ملي ايرانيان و قهرمان منطقه حاج قاسم سليماني و افتخار كردن به اين جنايت را از ديگر توطئه‌ها و پليدي‌هاي امريكا برشمردند و خطاب به آنها گفتند: شما از قاتلان دانشمندان هسته‌اي ما يعني صهيونيست‌ها اعلام حمايت كرديد و با حبس ميلياردها دلار از اموال ملت ايران در امريكا و ديگر كشورها، ملت ايران را از استفاده از دارايي‌هاي خود براي كاهش مشكلات محروم كرده‌ايد.
ايشان افزودند: در بيشتر حوادث ضد ايراني نيز ردپاي شما معلوم است آن وقت با وقاحت تمام، دروغ محض مي‌گوييد و ادعا مي‌كنيد دلسوز ملت ايران هستيم؟ البته به كوري چشم شما ملت ايران بسياري از اين دشمني‌ها را خنثي كرده است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: البته برخي حوادث را ما هرگز فراموش نكرده و نمي‌كنيم و درباره شهادت سليماني پاي حرفي كه زده‌ايم ايستاده‌ايم و در وقت خودش به آن عمل خواهد شد. رهبر انقلاب اسلامي، امريكاي امروز را همان امريكاي ديروز و امريكاي ۲۸ مرداد و امريكاي حامي صدام دانستند و گفتند: البته شيوه اعمال دشمني آنها با گذشته داراي تفاوت‌هايي است و پيچيده‌تر شده است ولي ما به جوانان و دست‌اندركاران خود اعتماد داريم و مي‌دانيم كه مي‌توانند بر اين شيوه‌هاي پيچيده فائق بيايند و بايد كاملا هوشيار بود.
ايشان يكي ديگر از تفاوت‌هاي امريكاي ديروز و امريكاي امروز را اتفاق نظر بسياري از تحليلگران سياسي دنيا مبني بر روند رو به افول امريكا دانستند و افزودند: نشانه‌هاي اين افول آشكار را مي‌توان در مشكلات بي‌سابقه داخلي امريكا در زمينه‌هاي اقتصادي و اجتماعي و اخلاقي تا اختلافات و دو دستگي‌هاي خونين داخلي امريكا مشاهده كرد.
رهبر انقلاب اسلامي يكي ديگر از نشانه‌هاي افول امريكا را خطاي محاسباتي امريكا در مسائل دنيا برشمردند و گفتند: يك نمونه از اين خطاي محاسباتي، حمله ۲۰ سال قبل امريكا به افغانستان براي ريشه‌كني طالبان است كه با جنايات و كشتار فراواني همراه بود اما بعد از ۲۰ سال به دليل بدفهمي مسائل، مجبور به خروج از افغانستان شدند و اين كشور را تقديم طالبان كردند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي حمله به عراق و ناكامي در رسيدن به اهداف مورد نظر را نمونه ديگري از خطاي محاسباتي امريكايي‌ها خواندند و افزودند: امريكايي‌ها از ابتدا به دنبال گماردن افراد امريكايي يا وابستگان به خود بودند و شرايط كنوني عراق و حضور سياستمداران عراقي در راس كار با انتخابات هيچ‌گاه مورد نظر آنها نبود، اما در اينجا هم شكست خوردند. ايشان شكست امريكا در سوريه و در لبنان به ويژه در قضيه اخير تعيين خطوط گازي را نمونه‌هاي ديگري از ناكامي‌ به دليل خطاي محاسباتي برشمردند و خاطرنشان كردند: يكي ديگر از نشانه‌هاي انحطاط امريكا، راي مردم به افرادي همچون رييس‌جمهور فعلي و رييس‌جمهور قبلي است. در دوره قبل رييس‌جمهوري همچون ترامپ انتخاب ‌شد كه همه او را ديوانه مي‌دانستند و در دوره فعلي نيز رييس‌جمهوري بر سر كار مي‌آيد كه همه وضعيت او را مي‌دانند. رهبر انقلاب اسلامي اين موارد را دليل انحطاط يك تمدن دانستند و با تاكيد بر اينكه بسياري از قدرت‌هاي غربي از اين جهات شبيه امريكا هستند، گفتند: انحطاط اخلاقي و پستي و جنايت از اين بالاتر كه غربي‌ها در رسانه‌هاي خود آموزش تخريب و اغتشاش و آموزش ساخت بطري‌هاي آتش‌زا و بمب دستي مي‌دهند؟
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به نقش آشكار امريكا در اغتشاشات چند هفته اخير در كشور افزودند: اطلاعيه مشترك وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه درباره اغتشاش‌ها حاوي اطلاعات و كشفيات مهمي بود و نشان مي‌دهد دشمن براي تهران و شهرهاي بزرگ و كوچك برنامه‌ريزي كرده بود و طراحي داشت.
ايشان حضور برخي نوجوانان و جوانان در كف ميدان را ظاهر قضيه دانستند و خاطرنشان كردند: اينها بچه‌هاي خودمان هستند و ما با اينها بحثي نداريم چون به دليل برخي هيجان‌ها و احساسات و برخي بي‌دقتي‌ها در مسائل وارد ميدان شدند، اما مهم صحنه گردانان اصلي هستند كه با نقشه و برنامه وارد شدند. رهبر انقلاب اسلامي، مسوولان بخش‌هاي مختلف به ويژه مسوولان سياسي و اقتصادي و آحاد مردم و به خصوص جوانان را به توجه ويژه و هوشياري در قبال صحنه گردانان اصلي و طراحي‌ها و برنامه‌هاي آنها فراخواندند و گفتند: البته دستگاه‌هاي اطلاعاتي به اين موضوع توجه دارند و هوشيار هستند. طرح و برنامه هم اين است كه شايد بتوانند كاري كنند تا عقيده ملت ايران همانند عقيده سران انگليس و امريكا شود و ملت را همراه خود كنند، اما ملت ايران واقعا بر دهان آنها زد و از اين پس هم خواهد زد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: كساني هم بودند كه با طراحي و نقشه وارد ميدان شدند و با دستگاه‌هاي خارجي مرتبط بودند و مرتكب جنايت شدند اين موضوع بسيار مهمي است كه بايد به آن توجه ويژه شود.
ايشان قضيه شاهچراغ و كشتار مردم و كودكان را جنايتي بزرگ خواندند و گفتند: پسربچه‌هاي دانش‌آموزي كه در اين حادثه به شهادت رسيدند چه گناهي كرده بودند؟ پسر بچه‌اي كه در اين جنايت، پدر و مادر و برادر خود را از دست داد و دچار چنين غم بزرگي شد، چه گناهي كرده است؟ آن طلبه جوان و متدين و حزب‌اللهي، آرمان عزيز كه در تهران زير شكنجه به شهادت رسيد و پيكر او را در خيابان رها كردند، چه گناهي كرده بود؟
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: افرادي كه اين جنايت‌ها را انجام مي‌دهند چه كساني هستند و از كجا دستور مي‌گيرند؟ البته اينها قطعا بچه‌ها و جوان‌هاي ما نيستند؛ بايد عاملان اين جنايت‌ها شناسايي شوند و هر كسي كه ثابت شود در اين جنايت‌ها همكاري داشته است، بدون ترديد مجازات خواهد شد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به سكوت مدعيان حقوق بشر در قبال اين جنايات خاطرنشان كردند: چرا اين مدعيان حادثه شيراز را محكوم نكردند و چرا يك قضيه خلاف واقع و دروغ را هزاران بار در سكوهاي خود در اينترنت تكرار مي‌كنند، اما نام «آرشام» را ممنوع مي‌كنند؟ آيا اين مدعيان واقعا طرفدار حقوق بشر هستند؟ رهبر انقلاب اسلامي در ادامه نوجوانان و جوانان را خطاب قرار دادند و گفتند: نوجوان و جوان امروز بر خلاف نوجوان و جوان قديم يك عنصر بالغ و عاقل و خردمند و صاحب فكر و تحليل است و اين به بركت انقلاب اسلامي به وجود آمده است زيرا قبل از انقلاب جوانان آنقدر سرگرم مسائل بيهوده و شهوتراني بودند كه امكان توجه به مسائل اصلي كشور وجود نداشت. ايشان تاكيد كردند: اين حقيقت يعني ذهن فعال نوجوان و جوان امروزي و صاحب تحليل و فكر بودنِ او را دشمن هم متوجه است و براي مقابله با آن از طريق توليد و تكرار حجم عظيم محتواي دروغ در شبكه‌هاي مجازي اقدام مي‌كند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به انبوه محتواهاي دروغ، تهمت و سخنان انحرافي كه براي ذهن فعال جوانان تهيه مي‌شود، گفتند: تاكيد مكرر و چندين باره بر جهاد تبيين به همين علت است و قبل از اينكه دشمن محتواي دروغ و انحرافي توليد كند بايد محتواهاي حقيقي و صحيح در داخل توليد شود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: به مسوولان رسانه‌ها و امور ارتباطات مي‌گويم كه در زمينه توليد محتوا و جهاد تبيين و برنامه‌ريزي براي آن احساس مسووليت كنيد و درك كنيد كه چرا دشمن روي برخي كلمات و اسامي حساس است و جلوي آنها را مي‌گيرد.
رهبر انقلاب، جوانان را به احساس مسووليت در مقابل بمباران پرحجم و پرتكرار ذهن جوان ايراني با مطالب دروغ فراخواندند و گفتند: در مقابل اين برنامه دشمن احساس مسووليت كنيد و براي تشخيص حقيقت و حرف درست از دروغ تلاش كنيد. ايشان افزودند: افرادي را هم كه معاند نيستند اما بر اثر غفلت يا بدفهمي و شنيدن مطالب نادرست در رسانه‌ها با دشمن همصدايي مي‌كنند، بدون دعوا كردن و با نوشتن و پيام دادن و استدلال، مراقبت و ارشاد كنيد. ايشان اتفاقات چند هفته اخير را «جنگي تركيبي» و نه صرفا اغتشاشات خياباني دانستند و خاطرنشان كردند: دشمن يعني امريكا، رژيم صهيونيستي، بعضي از قدرت‌هاي موذي و خبيث اروپايي و برخي گروهك‌ها با همه امكانات به ميدان آمدند و با استفاده از دستگاه‌هاي اطلاعاتي، رسانه‌اي و ظرفيت فضاي مجازي و بهره‌گيري از تجربيات گذشته در ايران و بعضي از كشورهاي ديگر تلاش كردند به ملت ضربه بزنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: البته ملت به ‌معني واقعي در دهان بدخواهان زد و آنها را ناكام كرد.
رهبر انقلاب با اشاره به نشانه‌هاي تغيير در نظم جهاني و روند حاكم شدن نظمي جديد در دنيا، جوانان را به شناخت نقش و جايگاه ايران و ايرانيان در نظم جهاني آينده جديد توصيه كردند و گفتند: ابعاد نظم جديد و چگونگي آن دقيقا معلوم نيست، اما خطوط اساسي آن قابل ترسيم است.
ايشان اولين خط اساسي از نظم جديد را «انزواي امريكا» دانستند و افزودند: برخلاف گذشته كه امريكايي‌ها خود را تنها قدرت مسلط دنيا مي‌خواندند، در نظم جديد، امريكا جايگاه مهمي ندارد و منزوي است و ناچار خواهد شد دست و پايش را از نقاط مختلف جهان جمع كند.
ايشان در واكنش به شعار مرگ بر امريكاي دانش‌آموزان، خاطرنشان كردند: بعضي‌ها مي‌گويند اين شعار را نگوييد زيرا باعث برانگيختن دشمني امريكايي‌ها مي‌شود، در حالي كه امريكايي‌ها دشمني با ملت ايران را در روز ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و در حالي آغاز كردند كه آن زمان هيچ ‌كس در ايران مرگ بر امريكا نمي‌گفت، البته پس از آن ضربه، دانشجويان در ۱۶ آذر همان سال در دانشگاه تهران مرگ بر امريكا گفتند و اين شعار، يادگار ۱۶ آذر است.
خطوط اساسي دوم و سوم از نظم جديد جهاني كه رهبر انقلاب به آنها اشاره كردند «انتقال قدرت سياسي، اقتصادي، فرهنگي و علمي از غرب به آسيا» و «گسترش منطق و جبهه مقاومت» بود.
ايشان مبتكر گسترش فكر و جبهه مقاومت در مقابل زورگويي قدرت‌هاي سلطه‌گر را جمهوري اسلامي ايران خواندند و گفتند: اولين كسي كه گفت «نه شرقي، نه غربي» امام بزرگوار ما بود و اين روحيه و حرف محكم امروز به قدري رواج يافته كه در منطقه ما خيلي‌ها با اعتقاد و عمل به منطق مقاومت از آن نتيجه مي‌گيرند، همچون نتيجه و بهره اخيري كه لبناني‌ها به بركت حزب‌الله در قضيه خطوط گازي گرفتند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با طرح اين سوال كه «در دنياي جديد ايران چه كاره و در چه جايگاهي است؟» جوانان را به فكر كردن درباره اين سوال و آماده‌سازي خود براي دنياي جديد فراخواندند و گفتند: ايران عزيز به علت برخورداري از خصوصيات برجسته‌اي همچون «نيروي انساني با هوش و با استعداد»، «منابع طبيعي متنوع و فراوان»، «موقعيت جغرافيايي حساس و ممتاز» و از همه مهم‌تر «منطق والاي حكومتي و تمدني» مي‌تواند جايگاه برجسته‌اي در نظم جديد داشته باشد.
رهبر انقلاب استفاده از مزيت جغرافيايي بي‌نظير ايران و تبديل شدن به معبر ترانزيتي بسيار پيشرفته و خوب را در گروي گسترش خطوط ريلي دانستند و افزودند: با وجود تاكيدهاي مكرر در اين زمينه، در دولت‌هاي مختلف جز در مقطع بعد از رحلت امام بزرگوار كه كارهايي انجام شد، كوتاهي شده است، البته در اين دولت قصد دارند كارهايي انجام بدهند. ايشان امتياز مهم جمهوري اسلامي و منطق حكومتي و تمدني آن را جمع بين حضور و آراي مردم با معارف الهي خواندند و گفتند: اين كار، آسان نيست اما جمهوري اسلامي موفق به انجام آن شد البته نقص‌هايي وجود دارد كه از آنها آگاه هستيم اما اين حرف و منطق، در دنيا جديد است. ايشان با اشاره به اينكه ثمره هوش و استعداد جوانان دهه ۶۰ و ۷۰ مقابل چشم همگان است، گفتند: در آينده بركات شما دهه هشتادي‌ها و متولدان دهه ۹۰ را نيز همه خواهند ديد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش پاياني سخنان‌شان در جمع پرشور صدها دانش‌آموز در نكته مهمي گفتند: همه مسوولان و آحاد مردم بايد مراقب باشيم كه پيامي كه با هر حركت و هر كار و سخن خود به خارج از كشور مي‌فرستيم، چيست. رهبر انقلاب تاكيد كردند: ملت و جوانان و مسوولان كشور بايد «قدرت مقاومت و عزم راسخ خود را براي ايستادگي در مقابل زورگويان» به همه دنيا و به خصوص دشمنان منتقل كنند. ايشان افزودند: دولتمردان هم در اين زمينه وظايف سنگيني دارند و بايد كوتاهي‌هاي گذشته تكرار نشود و دستگاه‌هاي مختلف از جمله وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش، علوم، بهداشت، ارشاد، وزارتخانه‌هاي اقتصادي، معاونت علمي رياست‌جمهوري به وظايف خود با جديت عمل كنند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: اطمينان داشته باشيم اگر هر كسي در هر جا كه مشغول كار يا مسووليت است، وظايفش را بشناسد و به آن عمل كند، تمام مشكلات حل مي‌شود و كشور و ملت به آرزوي نهايي خود خواهند رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها