• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5343 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۵ آبان

خبر

پوتين دستور خروج غيرنظاميان را از خرسون صادر كرد
ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه، علنا تخليه غيرنظاميان از بخش‌هايي از منطقه خرسون جنوبي اوكراين را در روز جمعه تاييد كرد. به گزارش ايسنا و به نقل از رويترز، پوتين در مراسم گراميداشت روز وحدت ملي روسيه گفت: «البته اكنون كساني كه در خرسون زندگي مي‌كنند بايد از منطقه اقدامات خطرناك خارج شوند، زيرا مردم غيرنظامي نبايد آسيب ببينند.» مسكو قبلا مردم را از منطقه تحت كنترل خود در خرسون در ساحل غربي رودخانه دنيپرو خارج كرده است و اين هفته اعلام كرد كه منطقه تخليه شامل يك منطقه حائل ۱۵ كيلومتري در ساحل شرقي نيز مي‌شود. اما به نظر مي‌رسد اين اولين‌بار است كه پوتين شخصا تخليه را تاييد مي‌كند. روسيه مي‌گويد كه ساكنان را از مسير پيشروي اوكراين به مناطق امن مي‌برد. كي‌يف اما مي‌گويد كه اين اقدامات شامل اخراج اجباري غيرنظاميان است كه جنايت جنگي است كه روسيه آن را رد مي‌كند. روز پنجشنبه كريل استرموسوف، معاون دستگاه روسيه در خرسون گفت كه روسيه احتمالا نيروهاي خود را از سواحل غربي خارج خواهد كرد. در اظهارات بعدي، او گفت كه اميدوار است عقب‌نشيني صورت نگيرد، اما «ما بايد تصميمات بسيار دشواري بگيريم.» ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهور اوكراين گفته است كه شديدترين درگيري‌ها در هفته گذشته در اطراف باخموت و سولدار، در منطقه دونتسك شرقي در حدود ۵۰۰ كيلومتري شمال شرقي خرسون رخ داده است. او در يك پيام ويديويي با متهم كردن روسيه به «لجاجت ديوانه‌وار» به دليل فرستادن ده‌ها يا صدها هزار نفر ديگر به جنگ گفت: «ما مواضع خود را در اين منطقه و چند منطقه ديگر در منطقه دونتسك حفظ مي‌كنيم.» زلنسكي گفت: «نيروهاي اوكرايني هشت پهپاد و دو موشك روسي را سرنگون كردند.»


سوئد: ديگر از يگان‌هاي مدافع خلق سوريه حمايت نمي‌كنيم

وزير خارجه سوئد گفت كه اين كشور ديگر از يگان‌هاي مدافع خلق در سوريه حمايت نمي‌كند. به گزارش ايلنا و به نقل از خبرگزاري فرانسه، وزير خارجه سوئد گفت كه اين كشور ديگر از يگان‌هاي مدافع خلق در سوريه حمايت نمي‌كند. وي افزود كه نخست‌وزير سوئد بناست در تاريخ هشتم ماه جاري ميلادي به آنكارا سفر و درباره انضمام اين كشور به ناتو با رييس‌جمهوري تركيه گفت‌وگو كند. وزير خارجه سوئد افزود: «ارتباط نزديكي ميان يگان‌هاي مدافع خلق و حزب كارگران كردستان وجود دارد و مورد دوم در فهرست سياه اتحاديه اروپا قرار دارد. مهم است كه سوئد خود را از چنين سازمان‌هايي جدا كند.» وي افزود: «ما نيازمند رابطه خوب با تركيه هستيم.»


انتقاد تند بايدن از شبكه اجتماعي توييتر
 رييس‌جمهوري امريكا گفت كه رسانه اجتماعي «توييتر» كه ايلان ماسك به تازگي آن را خريداري كرده، در سراسر جهان به نشر اكاذيب مشغول است. به گزارش ايرنا، خبرگزاري رويترز گزارش داد كه توييتر گرچه نيمي از كاركنان خود را ديروز اخراج كرد، با اين حال اعلام كرده كه ميزان اخراجي‌ها در بخش ممانعت از انتشار اخبار كذب كمتر بوده است. در همين حال آگهي‌دهندگان نيز با نگراني از نحوه مديريت محتوا در اين تارنما از درج آگهي در آن صرف‌نظر مي‌كنند. بايدن كه در آستانه انتخابات مياندوره‌اي ۱۷ آبان براي كمك به جمع‌آوري كمك مالي براي حزب دموكرات به ايالت ايلينوي رفته بود، گفت: نگراني ما از چيست؟ ايلان ماسك رسانه‌اي را خريداري مي‌كند كه در سراسر جهان دروغ منتشر مي‌كند. (توييتر) ديگر هيچ دبيري در امريكا ندارد. چطور انتظار داشته باشيم كه كودكان درك كنند كه چه چيز در معرض خطر است؟ ايلان ماسك وعده داده كه آزادي بيان را به توييتر بازگردانده و در عين حال مانع از افول توييتر شود. با اين حال برخي آگهي‌دهندگان مطرح ماه‌هاست كه از خريد توييتر به دست ماسك در هراسند.


ضرب‌الاجل به ترامپ براي تحويل اسناد حمله به كنگره
كميته‌اي كه در حال تحقيق درباره حوادث ۶ ژانويه ۲۰۲۱ است به دونالد ترامپ براي تحويل اسناد مربوط به اين روز ضرب‌الاجل داده است. كميته ۶ ژانويه كه در حال تحقيقات درباره حمله هواداران «دونالد ترامپ» به ساختمان كنگره است به او تا هفته بعد فرصت داده اسناد مربوط به اين موضوع را به اين كميته تحويل دهد. مسوولان ارشد اين كميته در مجلس نمايندگان امريكا كه براي تحقيق درباره حوادث حمله به ساختمان كنگره امريكا در روز ۶ ژانويه ۲۰۲۱ تشكيل شده روز جمعه در بيانيه‌اي تصريح كردند كه آنها درخصوص احضاريه‌شان با وكلاي ترامپ در تماس هستند. اين كميته چند هفته قبل‌تر اعلام كرده بود با ارسال احضاريه‌اي از ترامپ خواسته در كنگره حاضر شده و اسناد لازم را ارايه دهد. در اين احضاريه، ترامپ به طراحي توطئه براي ابطال نتايج انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۰ كه به پيروزي جو بايدن، رييس‌جمهور فعلي امريكا منجر شد، متهم شده است. بني تامپسون، رييس كميته منتخب تحقيقات درباره حوادث ۶ ژانويه در نامه‌اي خطاب به ترامپ نوشته بود: «ما اذعان مي‌كنيم كه صدور احضاريه براي يك رييس‌جمهور سابق اقدامي قابل توجه و تاريخي است.» ۹ عضو اين كميته در آن نامه از ترامپ خواسته‌ بودند تا روز ۱۴ نوامبر در كنگره حاضر شده و تحت سوگند، اداي شهادت كند. آنها از ترامپ خواسته بودند برخي اسناد، از جمله مكاتبات شخصي‌اش با اعضاي كنگره و گروه‌هاي افراطي را به جلسه بياورد. ضرب‌الاجل قبلي براي تحويل اسناد از سوي تيم ترامپ صبح جمعه بود كه بدون ارايه اين اسناد به پايان رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون