• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5344 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۶ آبان

اقتصاد، مهم‌ترين دغدغه راي‌دهندگان امريكايي

نظرسنجي Wapo – ABC نشان مي‌دهد در دو موضوع اقتصاد و مقابله با تورم، راي‌دهندگان به جمهوري‌خواهان اعتماد دارند

محمدحسين لطف‌الهي

پس از صرف ميليون‌ها دلار هزينه براي كارزارهاي انتخاباتي و تبليغات خانه به خانه گسترده از سوي دموكرات‌ها، چشم‌انداز انتخابات ميان‌دوره‌اي 2022 تقريبا مشابه ماه ژانويه است؛ جمهوري‌خواهان در مسير پيروزي در انتخابات مجلس نمايندگان قرار دارند و انتخابات مجلس سنا به اندازه‌اي رقابتي است كه امكان پيش‌بيني جناح برنده وجود ندارد.

در هر انتخابات، مجموعه‌اي از موضوعات اساسي براي شهروندان، معيار تعيين راي نهايي آنها هستند. ممكن است در يك انتخابات مساله دموكراسي و حقوق بشر اصلي‌ترين معيار راي‌دهندگان باشند و در يك انتخابات ديگر راي‌دهندگان موضوع اقتصاد اولويت اول شهروندان باشد. 
استراتژيست‌هاي حزب دموكرات كه نسبت به وضعيت نامناسب اقتصادي در امريكا آگاه بودند و مي‌دانستند كه اگر اقتصاد به سوژه اول انتخابات بدل شود پيروزي جمهوري‌خواهان ناگزير خواهد بود، در اواسط فصل تابستان زماني كه قضات محافظه‌كار ديوان عالي فدرال راي به ابطال رويه «رو عليه ويد» دادند و حق سقط جنين از شمول حقوق اساسي خارج شد، تلاش كردند تا اين مساله را به مساله اول انتخابات بدل كنند. موفقيت نسبي آنها باعث شد در اواخر تابستان و اوايل فصل پاييز وضعيت نظرسنجي‌ها به نفع دموكرات‌ها دگرگون شود اما با مرور زمان، مساله سقط جنين رفته‌رفته اهميت خود را براي راي‌دهندگان از دست داد.
داده‌هاي منتشرشده از سوي موسسات متنوع افكارسنجي در ايالات متحده نشان مي‌دهد كساني كه قصد دارند در انتخابات ميان‌دوره‌اي كنگره ايالات متحده در سال 2022 شركت كنند، دو موضوع اقتصاد و تورم را مهم‌ترين معيار خود براي انتخابات كانديدا مي‌دانند.

مستقل‌ها با جمهوري‌خواهان
براساس نظرسنجي مشترك واشنگتن‌پست-  اي‌بي‌سي‌نيوز كه نتايج آن روز يكشنبه 6 نوامبر منتشر شد، در هر دو مساله اقتصاد و مقابله با تورم، راي‌دهندگان امريكايي به جمهوري‌خواهان اعتماد بيشتري دارند و اين مساله شانس جمهوري‌خواهان را براي كسب اكثريت در مجلس نمايندگان تا حدود زيادي افزايش مي‌دهد. در حال حاضر 220 كرسي از مجموع 435 كرسي مجلس نمايندگان در اختيار حزب دموكرات و 213 كرسي نيز در اختيار حزب جمهوري‌خواه است. جمهوري‌خواهان براي كسب اكثريت تنها به 5 كرسي بيشتر نياز دارند.
در ميان كساني كه راي خود را به صورت غيرحضوري اعلام كرده‌اند يا به احتمال بسيار در راي‌گيري حضوري شركت خواهند كرد، 50 درصد گفته‌اند به كانديداهاي جمهوري‌خواه راي خواهند داد و 48 درصد نيز اعلام كرده‌اند راي خود را به نفع كانديداهاي دموكرات به صندوق خواهند انداخت.
نگاهي به جزييات اين آمار جالب توجه است. از ميان دموكرات‌هايي كه در اين نظرسنجي شركت كرده‌اند، 6 درصد افراد گفته‌اند كه به كانديداي جمهوري‌خواه راي خواهند داد و يك درصد نيز اعلام كرده‌اند كه مايل نيستند به هيچ‌كدام از كانديداهاي دو حزب جمهوري‌خواه يا دموكرات راي دهند. در ميان جمهوري‌خواهان نيز وضعيت مشابهي وجود دارد. 7 درصد از جمهوري‌خواهان شركت‌كننده در نظرسنجي اظهار داشته‌اند كه مي‌خواهند به كانديداي دموكرات راي دهند.
در چنين شرايطي، راي‌دهندگان مستقل و اقشار خاكستري بيشترين تاثيرگذاري را دارند. 53 درصد از راي‌دهندگان مستقل گفته‌اند كه از جمهوري‌خواهان حمايت مي‌كنند و 45 درصد آنها نيز حامي حزب دموكرات خواهند بود.
بررسي نگاه شركت‌كنندگان در نظرسنجي بر اساس تفكيك جنسيتي ثابت مي‌كند پايگاه راي جمهوري‌خواهان را مردان و پايگاه راي دموكرات‌ها را زنان تشكيل مي‌دهند. 59 درصد از زنان شركت‌كننده در نظرسنجي خود را حامي حزب دموكرات و 62 درصد از مردان نيز خود را حامي حزب جمهوري‌خواه معرفي كرده‌اند.
در انتخابات راي كنگره به‌طور معمول حزبي كه در انتخابات رياست‌جمهوري پيروز شده و كاخ سفيد را در اختيار دارد، زماني كه پس از گذشت دو سال از دوره چهارساله رياست‌جمهوري قرار است محبوبيت خود را به سنجه صندوق راي بسپارد، در انتخابات مجلس نمايندگان شكست مي‌خورد.

مشاركت دموكرات‌ها كمتر خواهد بود؟
ضعف دموكرات‌ها زماني آشكارتر مي‌شود كه وضعيت كنوني آنها با وضعيت جناح برنده در انتخابات‌ قبلي مقايسه شود. در انتخابات ميان‌دوره‌اي سال 2018 كه دموكرات‌ها در دومين سال رياست‌جمهوري ترامپ موفق شدند مجلس نمايندگان را از حزب جمهوري‌خواه پس بگيرند، آنها در نظرسنجي‌هاي پيشاانتخاباتي با 7 درصد اختلاف نسبت به رقيب پيش بودند. در پيروزي‌هاي بزرگ جمهوري‌خواهان در سال‌هاي 2014 و 2010 نيز آنها به مراتب برتري بيشتري نسبت به رقيب داشتند.
تمايل دموكرات‌ها براي حضور در انتخابات هم كمتر از جمهوري‌خواهان است. در ميان شركت‌كنندگان جمهوري‌خواه در نظرسنجي كه براي راي دادن ثبت‌نام كرده بودند، 12 درصد تاكنون به صورت غيرحضوري راي داده و 68 درصد نيز اعلام كرده‌اند حتما در انتخابات شركت خواهند كرد. در ميان دموكرات‌ها، 14 درصد تاكنون غيرحضوري راي داده‌اند و 60 درصد نيز از حضور حتمي خود در انتخابات گفته‌اند.

اقتصاد؛ مساله اصلي
در حوزه‌هاي كليدي و تاثيرگذار در انتخابات، اعتماد امريكايي‌ها به جمهوري‌خواهان بيشتر است. وقتي از مشاركت‌كنندگان در نظرسنجي سوال شده است كه در هركدام از موضوعات اصلي، عملكرد و مديريت كدام يك از دو حزب جمهوري‌خواه يا دموكرات را بهتر ارزيابي مي‌كنند، در موضوع مديريت اقتصادي 52 درصد اعلام كردند به جمهوري‌خواهان در اين زمينه اعتماد بيشتري دارند و 38 درصد نيز تاكيد كردند كه دموكرات‌ها را مورد اعتمادتر و برنامه‌هاي آنان را بهتر مي‌دانند. در موضوع مقابله با جرم و جنايت (20%+)، مقابله با تورم (12%+) و در موضوع مهاجرت (2%+) نيز جمهوري‌خواهان وضعيت بهتري نسبت به دموكرات‌ها داشتند. در مقابل در دو مساله تثبيت حق سقط جنين (13%+) و مقابله با تغييرات اقليمي (19%+) دموكرات‌ها اعتماد بيشتري را جلب كردند.
26 درصد شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي در پاسخ به اين سوال كه اگر بخواهيد يك موضوع واحد را به عنوان مهم‌ترين موضوع و دليل اصلي راي دادن انتخاب كنيد، كدام موضوع معيار شما خواهد بود، از اقتصاد به عنوان مهم‌ترين دغدغه و معيار راي دادن خود نام برده‌اند. 22 درصد به مساله سقط جنين اشاره كرده‌اند، 21 درصد از تورم نام برده‌اند و 21 درصد از تهديد عليه دموكراسي ياد كرده‌اند.

محبوبيت اندك بايدن
از اواخر آگوست 2021 به اين سو، تعداد كساني كه از عملكرد جو بايدن رييس‌جمهور دموكرات ايالات متحده راضي هستند از تعداد كساني كه عملكرد او را بد ارزيابي مي‌كنند، كمتر شده است. براساس ميانگين 25 نظرسنجي مختلف كه در بازه زماني 20 اكتبر تا دوم نوامبر انجام گرفته تا روز جمعه چهارم نوامبر مجموعا 53.2 درصد از شركت‌كنندگان در نظرسنجي‌ها از عملكرد بايدن راضي نيستند و تنها 43.2 درصد از آنها از آنچه بايدن طي بيش از 650 روز رياست‌جمهوري انجام داده، رضايت دارند.


بايدن: در انتخابات ميان‌دوره‌اي شكست بخوريم، استيضاح خواهم شد

جو بايدن رييس‌جمهور امريكا اذعان كرد كه اگر جمهوري‌خواهان كنترل كنگره را در انتخابات ميان‌دوره‌اي كه قرار است سه‌شنبه برگزار شود، به دست بگيرند، وي با خطر استيضاح مواجه خواهد شد. او اين اظهارات را پنجشنبه (سوم نوامبر، ۱۲ آبان) هنگام كارزار براي مايك لوين نماينده دموكرات كه به دنبال انتخاب مجدد در حوزه ۴۹ كاليفرنياست، بيان كرد. برخي اعضاي جمهوري‌خواه كنگره پيش‌تر ابراز تمايل كرده‌اند در صورتي كه حزب جمهوري‌خواه كنترل مجلس نمايندگان و احتمالا سنا را در انتخابات ميان‌دوره‌اي به دست بگيرد، بندهاي استيضاح عليه بايدن را مطرح خواهند كرد. بايدن در بين جمعيت در سن ديگو گفت: «به من گفته مي‌شود اگر آنها مجلس نمايندگان و سنا را پس بگيرند، من را استيضاح خواهند كرد. نمي‌دانم براي چه كوفتي من را استيضاح خواهند كرد.» بايدن افزود: «اخيرا گفتند بايد حرف زدن درباره آن را تا زماني كه پيروز شويم، متوقف كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون