• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5344 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۶ آبان

خبر

واكنش‌ها به سخنان وزير خارجه ايران
سخنان حسين اميرعبداللهيان، وزير خارجه درباره ارسال پهپادهاي ايراني به روسيه پيش از آغاز جنگ اوكراين با واكنش‌هاي متفاوتي در 48 ساعت اخير روبه‌رو شده است. در حالي كه برخي رسانه‌هاي غربي سخنان وزير خارجه را نوعي اذعان يا اعتراف پس از چند هفته تكذيب تعبير كردند، رييس‌جمهور اوكراين و رابرت مالي، نماينده ويژه ايران در دولت جو بايدن به اين اظهارات واكنش نشان دادند.  ولودمير زلنسكي با ضبط يك ويديو در واكنش به سخنان وزير خارجه ايران ادعاهاي پيشين خود را تكرار كرده و در سخناني بي‌پايه و اساس گفت: «هر چه تهران بيشتر دروغ بگويد، جامعه جهاني همكاري بين ايران و روسيه را بيشتر درك خواهد كرد.» اين مقام اوكرايني در ادامه ادعا كرد كه ارتش اين كشور هر روز دست‌كم ۱۰ پهپاد ايراني را سرنگون مي‌كند.  اين سخنان رييس‌جمهور اوكراين در حالي مطرح شد كه حسين اميرعبداللهيان روز گذشته براي چندمين‌بار در سخنانش تكرار كرد كه اگر ايران «درپي دريافت مستندات» از اوكراين، متوجه شود كه روسيه از اين پهپادها براي جنگ در اوكراين استفاده كرده، «بي‌تفاوت» نخواهد نشست. همزمان اولگ نِكولنكو، سخنگوي وزارت امور خارجه اوكراين نيز در فيس‌بوك اين وزارتخانه با تكرار ادعاهاي مقام‌هاي غربي درباره همكاري ايران با روسيه در جنگ اوكراين نوشت: تهران بداند كه عقوبت شراكتش در جنايات ناشي از تجاوز نظامي روسيه به اوكراين، بيش از منافعي است كه از حمايت از روسيه نصيبش خواهد شد. رابرت مالي، نماينده ويژه ايران در دولت جو بايدن نيز در زمره كساني بود كه به سخنان وزير خارجه ايران اشاره كرده و با رد سخنان او درباره ارسال اين پهپادها پيش از آغاز جنگ اوكراين ادعا كرد كه ايران تنها تابستان امسال ده‌ها پهپاد به روسيه فرستاده است. رابرت مالي در بخش ديگري از اين توييت ادعا كرد كه نظاميان ايراني در مناطق اشغال شده اوكراين، به روسيه در استفاده از پهپادها عليه غيرنظاميان آموزش مي‌دهند.  عصر روز گذشته نيز زلنسكي در پيامي توييتري نوشت: در تماس با «اورسولا فون در لين» رييس كميسيون اروپا ضمن درخواست تشديد كمك‌ها به اوكراين در سال ۲۰۲۳ «اهميت تداوم طرح ابتكاري غلات براي امنيت جهاني مواد غذايي را متذكر شدم. درباره افزايش تحريم‌ها و مخالفت با اقدامات ايران كه از تهاجم حمايت مي‌كند، گفت‌وگو كرديم.» فون در لين در پيام توييتري خود درباره اين تماس اشاره‌اي به گفت‌وگو درباره ايران نكرده و نوشت: «خوشحالم كه همچنان در تماس نزديك با زلنسكي هستم. تحولات مثبت: اين هفته بسته حمايت مالي اوكراين براي سال ۲۰۲۳ را پيشنهاد خواهيم كرد. اتحاديه اروپا تا هر زمان كه لازم باشد، طرف اوكراين است.»


بحرين به دنبال رابطه مثال‌زدني با اسراييل
«خالد بن احمد آل خليفه»، وزير خارجه سابق و مشاور فعلي پادشاه بحرين در امور ديپلماسي گفت كه منامه به روابط خود با رژيم اشغالگر قدس در دوره نخست‌وزيري احتمالي بنيامين نتانياهو كه حزبش برنده انتخابات اخير بود، ادامه مي‌دهد. به نوشته وبگاه الخليج آنلاين، او گفت كه پيروزي نتانياهو موضوع طبيعي و پيش‌بيني شده بود و بحرين به توافقاتي كه تاكنون با رژيم تل‌آويو امضا كرده در دوره نتانياهو نيز پايبند خواهد ماند و شراكت خود با اين رژيم را ادامه خواهد داد. مشاور پادشاه بحرين افزود: «ما با اسراييل توافق كرده‌ايم كه جزيي از توافقات ابراهيم است و به اين توافق پايبند هستيم و اميدواريم كه در همين مسير ادامه يابد و شراكت خود را گسترده‌تر كنيم.» خالد بن احمد آل خليفه تاكيد كرد: «تمايل داريم تا روابط‌مان مثال‌زدني باشد و در برابر همه تهديدات با يكديگر مقابله كرده و موفق شويم.» بحرين پس از امضاي توافق سازش در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ با سرعت بيشتري در مقايسه با ديگر كشورهاي سازشگر به سمت توسعه روابط با رژيم اشغالگر صهيونيستي قدم برداشته است، به‌طوري‌كه مقامات منامه از ساخت يك محله يهودي‌نشين جديد در اين شهر خبر مي‌دهند.


سخنگوي طالبان: زنان معترض از خارج دستور مي‌گيرند
«ذبيح‌الله مجاهد»، سخنگوي طالبان از پايان دولت موقت در اين كشور خبر داد. به گزارش خبرگزاري فارس، وي در يك كنفرانس خبري در كابل گفت: تلاش‌ها در جريان است تا در آينده نزديك دولت موقت طالبان به پايان رسيده و شرايط جديد در اين كشور ايجاد شود. سخنگوي طالبان در ادامه گفت كه اين گروه به دنبال روابط حسنه با كشورهاي جهان از جمله امريكاست. مجاهد افزود: «هر زماني كه نماينده امريكا آمده است، ما هميشه با آنها از تامين و تقويت روابط سخن گفته‌ايم. ما اميدواريم كه آنها بيايند و آهسته‌آهسته روابط بهتر تامين شود.» مجاهد در مورد اينكه دولت موقت طالبان هنوز از سوي كشوري، از جمله امريكا به رسميت شناخته نشده است، گفت كه تعامل اين گروه با كشورها رسمي و دو‌جانبه است. او گفت: «موضوع به رسميت شناختن ما به يك كشور زياد ارتباط ندارد. سازمان ملل متحد است و آنجا امريكا با برخي كشورها روابطي دارد و اجازه اين اقدام را از سوي ساير كشورها نمي‌دهد.» وي همچنين درباره بازداشت فعالان حقوق زن در كابل، آنها را متهم كرده است كه از خارج از افغانستان دستور مي‌گيرند. او افزوده است: «متاسفانه در اين اواخر بعضي از خانم‌ها در بعضي جا‌ها جمع شدند، دست‌هايي از خارج كشور آنها را به اعتراض فرا مي‌خواند.» مجاهد تصريح كرده است كه شهروندان كشور نبايد ثبات و امنيت را برهم بزنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون