• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5344 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۶ آبان

خبرخوان

صرافي‌ها  بازيگر اصلي صادرات  قير
محسن ورزشكار، رييس سابق هيات‌مديره انجمن قير ايران گفت: اختلاف قيمت قير صادراتي ايران با نرخ‌هاي بين‌المللي زياد شده، در حالي كه مي‌توانيم با قيمت بالاتر و شرايط بهتر بفروشيم و سود و ارز بيشتري عايد كشور شود، متاسفانه در تله ارزان‌فروشي افتاديم كه بخشي به رقابت زياد بين توليدكنندگان و صادركنندگان برمي‌گردد و بخشي هم از عوارض اجراي نادرست قانون قير تهاتري است. اين فعال حوزه صنعت قير گفت: از مجموع كل ظرفيت توليد كشور ما كه سالانه 5.5 تا 6 ميليون تن است، كمتر از 2 ميليون تن به مصرف داخل و 4 ميليون تن هم صادر مي‌شود. وي درباره چالش‌هاي بازارهاي صادراتي بيان داشت: با توجه به اينكه همه صادرات توسط بخش خصوصي انجام مي‌شود بنابراين تمام ريسك‌هاي اين بخش را صادركنندگان بخش خصوصي متقبل شده‌اند، در شرايط تحريم امكان استفاده از مجاري قانوني بانكي براي نقل و انتقال پول وجود ندارد و كل عمليات پولي و بانكي از مسير صرافي‌هاست. صرافي‌ها نقش مهمي را در بخش صادرات قير ايفا مي‌كنند، بنابراين تمام ريسك به صادركنندگان محول شده و شركت‌ها با قبول اين ريسك كار را انجام مي‌دهند، از همان ابتدا كه تحريم‌هاي پولي و بانكي مرتبط با نقل و انتقال پول اجرايي شد اين موضوع وجود داشته و ما با پذيرش ريسك‌ها كار را انجام مي‌دهيم.


۷۱۷ هزار متقاضي نهضت مسكن افتتاح حساب كردند
علي عسكري، سرپرست بانك مسكن با اشاره به افتتاح حساب ۷۱۷ هزار متقاضي نهضت ملي مسكن گفت: از محل آورده متقاضيان و وام ۳۶ هزار ميليارد تومان به حساب سازندگان واريز شده است.وي با بيان اينكه متقاضيان اين طرح 25 هزار و 651 ميليارد تومان آورده واريز كرده‌اند، افزود: كل واريزي به حساب سازندگان از محل آورده متقاضيان و محل تسهيلات 36 هزار و 206 ميليارد تومان است كه از اين ميزان، 22 هزار و 557ميليارد تومان از محل تسهيلات و 13649 ميليارد تومان از محل آورده متقاضيان به حساب سازندگان واريز شده است.


ساز و كار پر ابهام فروش نفت به اشخاص

يكي از اهداف در بودجه سال ۱۴۰۱ بالا رفتن فروش نفت آن هم در شرايط تحريمي است، اما آيا بهتر نبود ابتدا دور زدن تحريم‌ها و فروش نفت به شكل ديگري انجام مي‌شد مثلا همان راه كار فروش نفت در بورس پيش گرفته مي‌شد؟ چراكه با گذشت نزديك به يكسال همچنان شفافيتي در رابطه با خريداران نفت و ميزان خريد آنها وجود ندارد و نمي‌توان ادعايي مبني بر موفقيت يا عدم موفقيت قانون جديد كرد. با اين حال جاي چند پرسش وجود دارد چه راهكارهاي براي فروش نفت از طريق اشخاص در نظر گرفته شده است؟ اصلا چارچوب‌هاي جديدي اتخاذ شده تا تجربه تكراري بابك زنجاني تكرار نشود و از دل اين مساله بابك زنجاني‌هاي ديگر به بيرون نيايد؟ و در نهايت براي جلوگيري از فساد اين موضوع چه بايد كرد؟


رشد 16 هزار و 351 واحد شاخص بورس تهران
شاخص كل بورس اوراق بهادار تهران در پايان معاملات روز گذشته با افزايش 16 هزار و 351 واحد همراه شد.همچنين شاخص كل با معيار هم‌وزن با رشد 5 هزار و 78 واحد به رقم 379 هزار و 862 واحد رسيد. ارزش بازار در بورس تهران به بيش از 4ميليون و 976 هزار ميليارد تومان رسيد.معامله‌گران در اين روز بيش از 7.5 ميليارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالي در قالب 344 هزار فقره معامله و به ارزش 3 هزار و 845 ميليارد تومان داد و ستد كردند.


آخرين خبرها از آيين‌نامه واردات خودرو به مناطق آزاد
مهدي كشاورز، مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش از پيگيري بازنگري آيين‌نامه واردات خودرو به مناطق آزاد خبر داد.مهدي كشاورز با اشاره به آيين‌نامه واردات خودرو اظهار كرد: مناطق آزاد درخواست بازنگري آيين‌نامه واردات خودرو را به دو وزارتخانه اقتصاد و صمت ارايه كرده است. البته اين درخواست بازنگري فقط براي مناطق آزاد است. وي ادامه داد: روز گذشته نيز كه پيگير آخرين وضعيت اين بازنگري شدم، اعلام كردند «در حال پيگيري هستند تا آيين‌نامه خاص مناطق آزاد بازنگري شود».


فعالان حرفه‌اي بازار حاضر  به خريد ارز نيستند
مسعود توكلي، سخنگوي بازار متشكل ارزي گفت: مردم دقت كنند در شرايطي كه فعالان حرفه‌اي بازار حاضر به خريد ارز نيستند، دچار هيجان نشوند. وي افزود: روز گذشته نرخ دلار در بازار آزاد در كانال ۳۶ هزار تومان نوسان داشت و در بازار توافقي نيز اين رقم بين ۳۴ تا ۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان معامله مي‌شد. بازار توافقي، بازار بنكداري بين صرافان است و بر بازار آزاد تاثير مي‌گذارد و صرافان به عنوان بازيگران اصلي بازار ارز براي انجام معاملات با يكديگر اين رقم را مبناي معامله قرار مي‌دهند، اما اين مبلغ براي فروش دلار به مردم عادي مدنظر قرار نمي‌گيرد.وي اظهار داشت: فعال حرفه‌اي بازار در نرخ‌هاي بالا نه تنها خريد نمي‌كند، بلكه فروشنده است بنابراين چگونه است كه افراد در بازار غيررسمي دلار با قيمت بالا خريداري مي‌كنند. سخنگوي بازار متشكل ارزي درباره فعاليت فروش ارز در سامانه برخط گفت: اين سامانه از روز گذشته فعاليت خود را شروع كرد، اما چون بار ترافيكي زياد بود و تقاضاي غيرواقعي دربازار وجود داشت سامانه دچار اختلال شد اماهم‌اكنون اين اختلال برطرف شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون