• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5344 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۶ آبان

مشاور آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و استاد تاريخ دانشگاه

جامعه از مساله حجاب عبور كرده است

مشاور آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و استاد تاريخ دانشگاه با ابراز اين عقيده كه جامعه الان از مساله حجاب عبور كرده است، گفت: به نظر من سيستم رسانه‌اي در اين 40، 50 روز كاملا فشل بوده است. بايد مطالبات جدي‌تر به رسميت شناخت شود، چهره امنيتي كشور اصلاح شود و يك‌سري كارها هم نبايد انجام شود. غلامعلي رجايي در خصوص رخدادهاي اخير گفت: من گمان مي‌كنم هيچ چيزي به عقب برنمي‌گردد. اگر الان اينها بگويند كه بي‌حجابي غيرقانوني است و مجلس هم تاييد كند و قوه قضاييه هم بگويد جرم است، يك عده‌اي ممكن است آن را به عقب برگردانند ولي در عالم سياست هيچ‌چيز به عقب برنمي‌گردد. تصورم اين است كه الان جامعه از مساله حجاب گذشته است. در حدي كه من مطلع هستم بين فقها از سابق اختلاف بوده كه آيا حجاب واجب اجباري است و در حاكميت به آن جنبه قانوني بدهيم يا يك امر اختياري است؟ مثلا خمس واجب است ولي حكومت كسي كه خمس ندهد را دستگير نمي‌كند. تراشيدن ريش يا انگشتر طلا دست كردن براي مردان از نظر برخي فقها حرام است ولي هيچ مردي را در خيابان دستگير نمي‌كنند كه چرا ريشت را تراشيده‌اي يا چرا انگشتر طلا دستت هست. بنابراين به نظر من جاي اينها در نهاد فقه است و آنجا بايد تكليفش روشن شود. او افزود: نكته بعدي اين است كه به نظر من تجديد حيات مواردي مانند گشت ارشاد به صلاح نيست و بايد برچيده شود؛ چون اثرات سويي گذاشت و نمونه‌اش را هم ديده‌ايم و در تحولات 40، 50 روز اخير مي‌بينيم. به نظر من در اين قضيه به پليس هم جفا شد؛ چون پليس بايد آخرين مرحله برخورد باشد. اگر كسي برهنه در خيابان راه برود وظيفه پليس است كه او را هدايت و از خيابان جمع كند. اما اينكه پليس بخواهد در دراز و كوتاهي لباس يا روسري دخالت كند، همين مي‌شود كه الان شاهدش هستيم. رجايي خاطرنشان كرد: نكته مهمي كه من مي‌خواهم تذكر بدهم اين است كه ما به قرن پانزدهم وارد شده‌ايم و جوانان امروز مطالبات، گرايش و انگيزش‌هاي نسل ما را ندارند كه مربوط به دهه‌هاي 40 و 50 هستيم. اگر بخواهيم چند مشخصه براي حركت اعتراضي اخير بشماريم، اين اعتراضات غير سياسي است، يعني اعتراضات متوجه دولت نيست و بعد اينكه غيرمذهبي است. نمادهاي افراطي مثل نمادهاي ضد روحانيت وجود دارد يا به مظاهر ديني حمله‌هايي مي‌كنند. اما به نظر من غير از اغتشاشات كه به تحريك‌هاي بيروني از شبكه‌هاي سه‌گانه اينترنشنال، من‌وتو و بي‌بي‌سي كه طرز تهيه مواد منفجره را آموزش داده‌اند، انجام شد، معترضان به ناكارآمدي معترض داشتند.
مشاور آيت‌الله هاشمي خاطرنشان كرد: يعني جوان مي‌گويد من كار ندارم، خانه ندارم، حتي نمي‌توانم خانه رهن كنم و امكان ازدواج ندارم؛ همه‌چيز «نه» و مي‌بيند در جايي زندگي مي‌كند كه جوانان همسن و سال خودش در منطقه و اروپا به اين شكل نيستند و اين وضعيت، او را معترض كرده است. يك خرده هم سعي كردند از طريق انتخابات و راي دادن به چهره‌هايي مثل خاتمي و ديگران اين قضيه را به سامان برسانند كه نتيجه نگرفتند تا اينكه با انتخاب رييسي حاكميت به سمت يكدستي رفت.
او در خصوص عبور از چالش‌هاي پيش رو گفت: تصورم اين است كه مي‌توانستيم به سمتي برويم كه كار اين جمعيت به كف خيابان منجر نشود. چون كف خيابان آخرين مرحله است. به نظر مي‌رسد مي‌توانستيم به شكلي عمل كنيم كه مطالبات را بشنويم و بعضي از آنها را پاسخ بدهيم و بعضي را توجيه كنيم كه سازوكارهاي خاص خودش را دارد كه نكرديم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون