• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5345 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۷ آبان

خبرخوان

ادعاي عجيب بانك مركزي
مدير روابط عمومي بانك مركزي در اقدامي عجيب و غريب كه برخلاف رويه اين بانك طي سال‌هاي اخير بوده با استناد به آنچه «بررسي آمارهاي مقدماتي پولي و اعتباري در پايان مهر ماه ۱۴۰۱» خوانده شده، عنوان كرد كه «روند كاهنده رشد دوازده‌ ماهه نقدينگي در سال جاري ادامه دارد.» اين درحالي است كه هيچ‌گونه سند و مدركي براي اين ادعا عنوان نشده و آخرين گزارش رسمي بانك مركزي نشان مي‌دهد هم نقدينگي و هم ديگر متغير مهم پولي، يعني پايه پولي در شهريور ماه سال جاري رشد داشته است.


دلالان ارز، مردم را نگران مي‌كنند
مسعود توكلي، سخنگوي بازار متشكل ارزي اظهار داشت: در اين چند روز اخير بين 10 تا 15 صرافي صف تقاضاي ارز تشكيل شده بود. اما دلالان با هدف القاي بار رواني به مردم و بازار به اين صفوف دامن مي‌زنند و به دنبال اين هستند كه با طولاني شدن صف اين تصور را بين مردم ايجاد كنند كه عرضه ارز كاهش يافته و باعث نگراني مردم شوند.


نرخ واقعي تورم تركيه  200درصد است
آمارهاي غيررسمي حاكي از آن است كه نرخ تورم واقعي در تركيه نزديك به ۲۰۰درصد است اما با اين حال دولت اردوغان نسبت به بالا بردن نرخ بهره مقاومت مي‌كند. گزارشات نشان داد هزينه زندگي در تركيه به ‌شدت افزايش يافته و به عنوان مثال قيمت مواد غذايي در اين كشور در فاصله يك سال دو برابر شده است. هزينه رهن و اجاره خانه هم براي مردم تركيه ۸۵درصد بالاتر رفته است. در روز ۲۰ اكتبر سال جاري بانك مركزي تركيه در راستاي اجراي سياست‌هاي اقتصادي رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور اين كشور نرخ بهره را ۱.۵درصد ديگر پايين آورد. اين سومين ماه پياپي بود كه بانك مركزي تركيه نرخ بهره در اين كشور را كاهش مي‌دهد. اردوغان هم مي‌گويد نرخ بهره دشمن تركيه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون