• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5345 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۷ آبان

اخبار

عدم توجه به جلو  عامل 55درصد از تصادفات

رييس اداره تصادفات بزرگراه‌هاي پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ گفت كه علت ۵۵درصد تصادفات رخ داده در محورهاي بزرگراهي پايتخت مربوط به عدم توجه به جلو است. سرهنگ زكي‌زاده درباره سهم عدم توجه به جلو در وقوع حوادث رانندگي گفت: «توجه به جلو عبارت است از تمركز ذهني راننده و واكنش به محرك‌ها و اجسامي كه در اطراف او وجود دارد. پژوهش‌ها نشان مي‌دهد كه حدود ۷۰درصد دريافت‌هاي يك انسان از محرك‌هايي كه در اطرافش وجود دارد توسط چشم صورت مي‌گيرد و به همين دليل است كه چشم واقعا يك عضو مهم در رانندگي محسوب مي‌شود و اگر راننده‌اي ديد مناسب داشته باشد، مي‌تواند خطرات اطراف خود را به ‌درستي شناسايي كرده و ضريب ايمني را در رانندگي بالا ببرد.»او گفت: «در حال حاضر از ابتداي سال تاكنون ۵۵درصد علت‌هاي تصادفات رخ داده در محورهاي بزرگراهي مربوط به عدم توجه به جلو است يعني از هر دو تصادف يكي مربوط به عدم توجه به جلو است. فرض كنيد يك راننده در حال رانندگي است و در مقابل خود يك خطر را مي‌بيند مانند عابرپياده و در اين حال نياز به توقف دارد. اين توقف براي ما مهم است، چراكه مسافتي كه مي‌خواهد طي شود تا خودرو متوقف شود، مهم است و اگر اين مسافت هرقدر كوتاه‌تر شود احتمال بروز خطر كمتر و هرقدر اين مسافت بيشتر شود اين خطر نيز بيشتر مي‌شود.»زكي‌زاده درباره چهار زمان اصلي براي عكس‌العمل در مواجهه با خطر در رانندگي نيز گفت: «راننده پس از اينكه خطر را مي‌بيند به چهار زمان براي عكس‌العمل نياز دارد و اين زمان‌ها شامل؛ ديدن خطر، انتقال تصوير خطر به ذهن، تفسير ذهن در مورد خطر و انتقال اين خطر به اندام‌ها براي تصميم‌گيري است. بعد از آن است كه ذهن تصميم مي‌گيرد و فرمان مي‌دهد كه پاها روي ترمز برود و دست‌ها فرمان را اين طرف و آن طرف بكشاند.»رييس اداره تصادفات بزرگراه‌هاي پليس راهور تهران بزرگ گفت: «وقتي اين زمان طي مي‌شود مسلما خودرو نيز يك مسافتي را طي كرده است و اين مسافت بين شش دهم ثانيه تا يك و نيم ثانيه است. اگر متوسط آن را درنظر بگيريم يك ثانيه است و در اين يك ثانيه مسافتي طي مي‌شود. مثلا اگر راننده‌اي در تقاطعي كه سرعت مجاز آن ۳۰ كيلومتر است ترمز كند، خودرو در يك ثانيه ۸ متر به جلو مي‌رود و در سرعت ۱۲۵ كيلومتر خودرو حدود ۳۵ متر به جلو حركت مي‌كند.»او با اشاره به تصادف با عابران پياده نيز گفت: «گاهي ما عابرپياده را صددرصد مقصر حادثه مي‌بينيم، چراكه بعضي وقت‌ها راننده در تصادفات مقصر نيست و اين موضوعي است كه در بزرگراه‌ها شاهد آن هستيم. عابران پياده‌اي كه به صورت غيرمجاز به بزرگراه‌ها وارد مي‌شوند و در عرض بزرگراه‌ها حاضر مي‌شوند، اين افراد در برخي شرايط مقصر وقوع تصادفات هستند و دليل آن‌هم اين است كه  عابرپياده خود را در داخل همين منطقه‌اي كه ما به آن منطقه عدم فرار مي‌گوييم قرار مي‌دهد.»زكي‌زاده گفت: «وقتي عابران پياده خود را در منطقه عدم فرار قرار مي‌دهند هيچ راننده‌اي نمي‌تواند خودروي خود را كنترل كند و خودرو در حال حركت است و همان موقع متوقف نمي‌شود و چون عابرپياده به صورت ناگهاني به ميان راه پريده است و ورود ناگهاني داشته مانند بچه‌هايي كه دست پدر و مادر خود را رها مي‌كنند و جلوي خودروها مي‌روند يا عابرين پياده‌اي كه از روي نرده‌هاي خطوط بي‌آرتي به ميان راه مي‌پرند، وجود آنها براي رانندگان مثل سيل و زلزله است كه هيچ كاري در مقابل آنها نمي‌شود انجام داد.»رييس اداره تصادفات بزرگراه‌هاي پليس راهور تهران بزرگ با بيان اينكه مسافت طي شده در زمان عكس‌العمل راننده حين مواجهه با خطر به شرايط مختلفي بستگي دارد و راننده مي‌تواند آن را به سمت شش دهم ثانيه يا به سمت يك و نيم ثانيه بكشاند، گفت: «اين موضوع بسته به شرايط سن، قواي جسمي، وضعيت بدني، خواب آلودگي، استرس و داروهايي كه افراد مصرف مي‌كنند در اين زمان‌ها تاثيرگذار است در شرايط و عكس‌العمل‌ها تاثيرگذار است.»او گفت: «تحقيقات نشان مي‌دهد افرادي كه بالاي ۴۰ سال سن دارند زمان عكس‌العمل آنها در رانندگي كمتر مي‌شود. استفاده از تلفن همراه در رانندگي يكي از عواملي است كه زمان عكس‌العمل را در رانندگي بالا مي‌برد و راننده فرصت مناسب را براي عكس‌العمل مناسب از دست مي‌دهد. همچنين ممكن است اين قضيه برعكس باشد و شما زمان عكس‌العمل مناسب را داشته باشيد ولي ترمز دير عمل كرده كه آن‌هم به جنس عاج لاستيك، لغزندگي زمين و... بستگي دارد.»


كلاهبرداري با ايجاد كانال دوستيابي
رييس پليس فتاي فرماندهي انتظامي غرب استان تهران از بازداشت عامل انتشار تصاوير خصوصي در فضاي مجازي و دستگيري فردي كه در پوشش ايجاد كانال‌هاي دوستيابي اقدام به كلاهبرداري از شهروندان كرده بود، خبر داد. سرهنگ سيدنظام موسوي به تشريح دو پرونده‌اي كه اخيرا و در جريان عمليات‌هاي جداگانه از سوي ماموران پليس فتاي غرب استان تهران انجام شده، پرداخت و گفت: «يكي از اين پرونده‌ها مربوط به انتشار تصاوير خصوصي در فضاي مجازي است. مدتي قبل شهروندي با ارايه مرجوعه قضايي به پليس فتا مراجعه و اعلام كرد كه فردي در يكي از شبكه‌هاي اجتماعي با پيج‌هاي مختلف اقدام به انتشار تصاوير خصوصي وي كرده و از اين طريق موجب هتك حيثيت و برهم زدن آرامش روحي و رواني آنها شده است.» رييس پليس فتاي غرب استان تهران با بيان اينكه با شكايت شاكي موضوع به قيد فوريت در دست بررسي كارشناسان اين پليس قرار گرفت، گفت: «با انجام تحقيقات هويت متهم از سوي ماموران مورد شناسايي قرار گرفت و اين فرد به پليس فتا احضار شد. او در مقر انتظامي تحت بازجويي قرار گرفت كه در جريان آن با مستندات و ادله ديجيتال پرونده خود مواجه شد و درحالي كه چاره‌اي جز اعتراف و بيان حقيقت نداشت به جرم خود اعتراف كرد.» موسوي انگيزه متهم از انتشار تصاوير خصوصي شاكي را مشكلات خانوادگي با شاكي اعلام كرد و گفت: «براي اين فرد پرونده‌اي تشكيل شده و او براي ادامه روند رسيدگي به جرم روانه دادسرا شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون