• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5346 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۸ آبان

آيا نزاع نچيروان و مسرور جدي‌تر مي‌شود؟

شكاف در حزب بارزاني‌ها

چهاردهمين نشست مجمع عمومي حزب دموكرات كردستان با انتخاب مسعود بارزاني براي ششمين بار پياپي به دبيركلي حزب و با آشكار شدن بيش از پيش اختلافات داخلي به پايان رسيد.
به گزارش «الجزيره»، نشست مجمع عمومي حزب دموكرات كردستان با 12 سال تاخير روز پنجشنبه گذشته در شهر دهوك برگزار شد. در اين نشست نچيروان بارزاني و مسرور بارزاني به ترتيب نايب‌رييس اول و نايب‌رييس دوم حزب شدند. انتخابي كه خلاف آيين‌نامه داخلي حزب است. در آيين‌نامه داخلي حزب فقط يك نايب‌رييس در نظر گرفته شده و نقض اين آيين‌نامه راه را براي گمانه‌زني درباره نزاع پشت پرده رهبران حزب هموار كرده است.
نحوه انتخاب
در اين مجمع 1032 عضو شركت داشتند و از ميان 123 نامزد به 41 عضو كميته مركزي حزب كه عالي‌ترين شوراي رهبري در حزب است، راي دادند. كميته مركزي حزب 51 عضو دارد كه 41 تن از آنها انتخاب شدند و 10 عضو ديگر را اعضاي قديمي حزب تشكيل مي‌دهند كه با انتخاب مستقيم مسعود بارزاني به عضويت درمي‌آيند. پيش از برگزاري مجمع عمومي، رسانه‌هاي كرد از اختلافات شديد داخلي در حزب خبر داده بودند، اختلافي كه در راهيابي فقط 7 چهره نزديك به نچيروان بارزاني به كميته مركزي نمايان شد. از سوي ديگر، 22 عضو جديد كميته مركزي از نزديكان مسرور بارزاني هستند كه از جمله آنها «بازوي امنيتي» او يعني «ريبر احمد بارزاني» است.
نزاع بر سر نفوذ
با پايان نشست مجمع عمومي و انتخاب دو نايب‌رييس، رسانه‌هاي وابسته به نچيروان بارزاني از وي به «نايب‌رييس اول» و از مسرور به «نايب‌رييس دوم» ياد كردند، در حالي كه رسانه‌هاي وابسته به مسرور فقط از دو نايب‌رييس سخن گفتند.
«احسان ملا فواد»، تحليلگر سياسي كرد، اين تخلف از آيين‌نامه داخلي را تلاشي از جانب مسعود بارزاني براي خاموش كردن آتش اختلافات ميان نچيروان و مسرور مي‌داند. اختلافاتي كه در آستانه نشست با تصفيه‌هاي گسترده در همه شاخه‌هاي حزب آشكار شده بود.
مسعود بارزاني در سخنراني خود در اختتاميه نشست از هر دو نايب خود خواست كه به وصيت او عمل كنند و با روحيه همبستگي براي از ميان بردن شايعات درباره وجود نزاع در ميان‌شان تلاش كنند.
با وجود اين، ملا فواد تاكيد مي‌كند كه وصيت مسعود بارزاني عملا اعتراف به وجود اين نزاع است و انتخاب مسرور به عنوان نايب‌رييس دوم صرفا تلاش مسعود و پسرش است تا راه نچيروان براي دستيابي به رياست حزب را ببندند. به گفته ملافواد، تحولات بعدي نزاع ميان اين دو قطب حزب دموكرات تا حد زيادي مشروط به اين است كه مسعود بارزاني تا كي زنده بماند.
نقاط قوت و ضعف هر قطب
«سامان نوح»، روزنامه‌نگار و نويسنده كرد نيز تاكيد مي‌كند كه رقابت ميان مسرور و نچيروان از چند سال پيش چه در عرصه حكومت و چه در حزب آشكار شده و هر يك از آنها مي‌كوشد جاي پاي خود را در مناصب اصلي تقويت كند.
نوح تاكيد مي‌كند كه موفقيت مسرور در محكم كردن جاي پاي خود در نهادهاي حكومتي، بالا رفتن جايگاه او در عالي‌ترين بخش هرم قدرت در حزب را لازم ساخته است.
به گفته نوح، نقاط قوت نچيروان در روابط بسيار خوبش با نيروهاي سياسي كرد و نيروهاي سياسي بغداد و نيز روابطش در سطح بين‌المللي و منطقه‌اي با تركيه و ايران است.
او مي‌افزايد كه در برابر، مسرور نفوذ داخلي بسيار بالايي در تشكيلات حزبي و دستگاه‌هاي امنيتي اقليم دارد و عملا قدرتمندتر از عموزاده‌اش نچيروان دانسته مي‌شود.
ملافواد نيز ضمن تاييد اين تقسيم‌بندي مي‌افزايد كه آنچه باعث مي‌شود نچيروان در برابر پسرعمويش مسرور قدرت بيشتري پيدا كند ارتباطش با قراردادهاي نفت و گاز است و تاكيد مي‌كند كه تلاش‌هاي مسرور براي حل اختلافات با بغداد درباره قراردادهاي نفتي و گازي با هدف كنار زدن نچيروان از اين پرونده صورت مي‌گيرد.
به گفته ملافواد، نچيروان و مسرور هر كدام پروژه‌هاي بزرگ اقتصادي و دستگاه رسانه‌اي بزرگي با صدها هزار دلار هزينه در ماه دارند.
تخلفات حقوقي
«لطيف مصطفي»، قاضي و كارشناس حقوقي تاكيد مي‌كند كه جلسه مجمع عمومي حزب دموكرات با چندين تخلف حقوقي همراه بوده است. به گفته وي، تاخير 12 ساله در برگزاري نشست، انتصاب 10 عضو كميته مركزي، نامزد شدن اعضاي جديد براي عضويت در كميته مركزي، انتخاب دو نايب‌رييس از تخلف‌هاي اصلي در برگزاري اين مجمع هستند. حزب دموكرات كردستان در 16 آگوست 1946 آغاز به كار كرد. مسعود بارزاني به مدت 43 سال است كه رياست اين حزب را بر عهده دارد. 
٭منبع: ميدل ايست نيوز

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون