• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5346 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۸ آبان

مسكو: آماده ميانجيگري ميان ايران و عربستان هستيم

معاون وزير امور خارجه روسيه امروز در اظهاراتي مطرح كرد كه مسكو در صورت نياز تهران و رياض، آماده ميانجيگري براي كاهش تنش‌هاست. به گزارش ايسنا، وبگاه خبري اردوپوينت نوشت: ميخاييل بوگدانف، معاون وزير امور خارجه روسيه در پي انتشار گزارشي در روزنامه وال‌استريت‌ژورنال كه در آن ادعا شده بود، تهديد «حمله‌اي قريب‌الوقوع» از سوي ايران به مواضعي در عربستان و اربيل عراق وجود دارد، گفت: ما هميشه آماده بوده‌ايم و تلاش كرده‌ايم كه در صورت نياز دوستان‌مان در تهران و رياض، نقش ميانجي داشته باشيم. بوگدانف در اين راستا بيان كرد: ما با دوستان سعودي و ايراني‌مان در تماسيم. ما از حل‌وفصل تمامي اختلافات و سوءتفاهم‌ها پاي ميز مذاكره و در چارچوب گفتماني سازنده حمايت مي‌كنيم. اظهارات اين مقام روس در پي اين مطرح مي‌شود كه مقامات امريكايي و عربستاني، اخيرا در گفت‌وگو با روزنامه وال استريت ژورنال ايالات متحده مدعي شدند كه رياض و واشنگتن به دليل دريافت اطلاعاتي مبني بر اينكه ايران ممكن است در آينده نزديك براي حمله به عربستان سعودي و عراق آماده شود، در وضعيت هشدار قرار گرفتند. وال‌استريت ژورنال اخيرا در گزارشي ادعا كرد كه ايران ممكن است به زودي به اهدافي در عربستان سعودي و شهر اربيل عراق حمله كند تا توجه افكار عمومي را از اعتراضات داخلي منحرف كند. در اين گزارش، با اشاره به اينكه عربستان اين اطلاعات را با مقامات امريكايي در ميان گذاشته، ادعا شده است كه ارتش دو كشور و برخي ديگر از كشورها به حالت آماده‌باش در آمده‌اند. يكي از مقامات شوراي امنيت ملي كاخ سفيد در اين باره به خبرنگار خبرگزاري آناتولي گفت: ما نگران تهديد ايرانيم و از طريق كانال‌هاي نظامي و اطلاعاتي با عربستان سعودي در تماس دايم هستيم. در انجام هيچ گونه اقدامي براي دفاع از منافع خود و شركاي خود در منطقه ترديد نخواهيم كرد. ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران، در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد گزارش منتشر شده در روزنامه وال استريت ژورنال مبني بر تهديداتي عليه يكي از كشورهاي منطقه و اتهامات بي‌پايه و اساس به جمهوري اسلامي ايران در اين خصوص اظهار كرد: اين‌گونه خبرسازي‌هاي مغرضانه از سوي برخي محافل غربي و صهيونيستي با هدف ايجاد فضاي منفي عليه جمهوري اسلامي ايران و تخريب روندهاي مثبت جاري با كشورهاي منطقه صورت مي‌گيرد. سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران بر اساس احترام متقابل و در چارچوب اصول و قواعد بين‌المللي، به سياست حسن همجواري با همسايگان ادامه مي‌دهد و برقراري و ارتقاي ثبات و امنيت در منطقه را در برقراري تعامل سازنده با همسايگان مي‌داند و با جديت آن را ادامه خواهد داد.


ماكرون: بايد شيوه مقابله با ايران را تغيير دهيم

رييس‌جمهور فرانسه با ادعاي اينكه تهديدهاي ايران فراتر از محدوده غرب آسيا گسترش پيدا كرده، گفت: بايد شيوه مقابله با تهديدهاي ايران در جهان را تغيير دهيم. بر اساس ترجمه خبرگزاري فارس، ماكرون در مصاحبه‌اي با شبكه «الحدث» با ادعاي اينكه تهديدهاي ايران فراتر از محدوده غرب آسيا گسترش پيدا كرده، گفت: بايد شيوه مقابله با تهديدهاي ايران در جهان را تغيير دهيم. وي در اين مصاحبه كه روز چهارشنبه در حاشيه كنفرانس آب و هوايي «شرم الشيخ» انجام گرفت و شامگاه دوشنبه از شبكه العربيه پخش شد، ادعا كرد: «براي مقابله با تهديدات ايران، بايد سازماندهي ‌شده عمل كنيم.» بر اين اساس، رييس‌جمهور فرانسه با گرفتن ژست حمايت از ايراني‌ها در برابر تحريم‌هايي كه هدف اول آنها زندگي و معيشت مردم است، مدعي شد: «بايد اطمينان حاصل كنيم كه مردم ايران تحت تاثير تحريم‌ها قرار نگيرند.» از سوي ديگر، سخنگوي دولت آلمان روز دوشنبه اعلام كرده بود كه كار براي اعمال بسته‌اي از تحريم‌هاي جديد عليه جمهوري اسلامي ايران در حال انجام است. پيش از اين نيز رييس‌جمهور فرانسه پيروزي «بنيامين نتانياهو» در انتخابات كنست را تبريك گفت و او را به پاريس دعوت كرد تا در زمينه امور دوجانبه و ايران گفت‌وگو كنند.

انتقاد سفير ايران در سازمان ملل از شوراي امنيت

سفير ايران در سازمان ملل از برگزاري جلسات پي در پي در خصوص سلاح‌هاي شيميايي سوريه با توجه به همكاري كامل اين كشور در اين ارتباط انتقاد كرد. امير سعيد ايرواني، سفير و نماينده دايم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد در نيويورك تاكيد كرد: برگزاري نشست‌هاي مربوط به سلاح‌هاي شيميايي سوريه در شوراي امنيت با فواصل كوتاه و بدون تحول در اين پرونده، شائبه سياسي بودن و تكرار اتهامات عليه سوريه را تقويت مي‌كند. سفير و نماينده دايم كشورمان كه در نشست شوراي امنيت سازمان ملل تحت عنوان «وضعيت در خاورميانه با موضوع سلاح‌هاي شيميايي در سوريه» سخنراني مي‌كرد، اقدام سوريه در ارايه گزارش ماهانه به مديركل سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي درباره جزييات مربوط به نابودسازي اين سلاح‌ها و تاسيسات توليد آن را شايسته تقدير دانست. ديپلمات ارشد ايران در سازمان ملل تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران قويا استفاده از سلاح‌هاي شيميايي توسط هر كس، هر جا و تحت هر شرايطي را محكوم كرده و آن را نقض آشكار حقوق بين‌الملل قلمداد مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون