• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5346 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۸ آبان

كاخ سفيد تلاش براي حل بحران اوكراين را از پشت صحنه مديريت مي‌كند

تماس‌هاي محرمانه واشنگتن و مسكو

گروه جهان | حملات و پيشروي روسيه در جنگ اوكراين ادامه دارد و همزمان پيام‌هايي كه از دو طرف جنگ و بازيگران منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي درگير در اين پرونده به گوش مي‌رسد دورنماي حصول آتش‌بس و آغاز مذاكرات جدي ميان مسكو و كي‌يف را تيره و تار نشان مي‌دهد. با وجود اين فضا مجموع اخباري كه از واشنگتن، مسكو و كي‌يف به گوش مي‌رسد حاكي از برخي رايزني‌هاي پشت پرده است. در حالي كه برخي رسانه‌هاي امريكايي روز دوشنبه خبر دادند كه واشنگتن در پيام‌هاي مخفيانه به ولاديمير زلنسكي، رييس‌جمهور اوكراين از او خواسته كه به صلح با روسيه فكر كند. وال استريت ژورنال نيز در تازه‌ترين گزارش از تماس‌هاي جيك ساليوان، مشاور امنيت ملي ايالات‌متحده با مقام‌هاي روس براي مقابله با گسترش دامنه جنگ خبر داده است. 
براساس گزارش اين روزنامه، جيك ساليوان در چند ماه گذشته بايوري اوشاكوف، مشاور رهبري كرملين و نيكولاي پاتروشف، دبير شوراي امنيت ملي روسيه، مذاكراتي محرمانه داشته اما اين رايزني‌ها تاكنون علني نشده‌اند. اين مذاكرات ظاهرا پس از آن صورت گرفت كه دولت مسكو با متهم كردن مكرر اوكراين به برنامه‌ريزي براي استفاده از «بمب كثيف» راديواكتيو، بدون ارايه شواهد محكم، بر جدال لفظي و تهديد كي‌يف افزود. اوكراين ‌بارها اعلام كرده است كه قصد استفاده از چنين بمبي را ندارد. در مقابل، دولت كي‌يف متقابلا روسيه را به داشتن چنين برنامه‌هايي متهم و ادعا كرده روسيه قصد دارد مسووليت استفاده از سلاح‌هاي هسته‌اي را متوجه اوكراين سازد.
كاخ سفيد از ماه مارس، زماني كه گفته مي‌شود ساليوان با پاتروشف صحبت كرده، هيچ مكالمه‌اي ميان او و يك مقام ارشد روسيه را به‌طور علني تاييد نكرده است. جيك ساليوان، بامداد سه‌شنبه نيز در يك نشست خبري گفت كه امريكا در وضعيت دوران جنگ سرد با روسيه قرار ندارد. آدرين واتسون، سخنگوي شوراي امنيت ملي امريكا، در مورد پرسش وال‌استريت‌ژورنال درباره ازسرگيري مذاكرات گفته است: «مردم چيزهاي زيادي مي‌گويند.» او از اظهارنظر بيشتر خودداري كرد. كرملين نيز به درخواست براي اظهارنظر در اين زمينه پاسخ نداده است. مساله آغاز مذاكره ميان مسكو و كي‌يف درحالي مطرح شده كه مشاور رييس‌جمهور اوكراين با عقب‌نشيني از موضع پيشين زلنسكي ادعا كرده كه كي‌يف هرگز مذاكرات را رد نمي‌كند اما روسيه نخست بايد نيروهايش را از اوكراين خارج كند. او در اين باره گفت: «كاملا واضح است كه پوتين آماده مذاكرات نيست براي همين با رييس‌جمهور بعدي روسيه مذاكره خواهيم كرد.»
همزمان شوراي امنيت اوكراين اعلام كرد كه شرط اصلي «ولوديمير زلنسكي» براي مذاكره با روسيه، بازپس‌گيري تماميت ارضي كشور است.
از سوي ديگر «ديميتري پسكوف» سخنگوي كرملين روز دوشنبه بر آمادگي روسيه براي گفت‌وگو با اوكراين تاكيد كرد اما گفت سياست‌هاي كي‌يف اين امكان را از بين مي‌برد. او همچنين در اظهارنظر درباره گزارش واشنگتن‌پست مبني بر اينكه امريكا در گفت‌وگو با اوكراين آن را به مذاكره با مسكو تشويق كرده، گفت: نمي‌دانيم درست است يا نه گزارش‌هاي واقعي نيز وجود دارد اما گمانه‌زني‌ها بيشتر است. به گزارش رسانه‌هاي امريكايي ممنوعيت وضع‌شده براي مذاكره با ولاديمير پوتين توسط ولوديمر زلنسكي، رييس‌جمهور اوكراين، باعث نگراني متحدان اوكراين شده است. زلنسكي پيش از اين ادعا كرده كي‌يف آماده مذاكرات با مسكو است اما به شرطي كه رييس‌جمهوري غير از پوتين در روسيه سر كار باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون