• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5346 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۸ آبان

اعتراف سرآشپز ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه:

ما در انتخابات امريكا دخالت مي‌كنيم

گروه جهان | «آقايان ما در انتخابات امريكا مداخله كرديم، مداخله مي‌كنيم و مداخله خواهيم كرد.» اين جمله جنجالي را يوگني پريگوژين، تاجر قدرتمند روس و متحد ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه در آستانه برگزاري انتخابات ميان‌دوره‌اي كنگره امريكا بر زبان راند تا بار ديگر بحث دخالت روسيه در اين انتخابات را بر سر زبان‌ها بيندازد. به نوشته گاردين، يوگني پريگوژين كه پيش‌تر متهم به تاثيرگذاري بر نتيجه انتخابات در ايالات‌متحده شده بود با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد: «آقايان ما در انتخابات امريكا مداخله كرديم، مداخله مي‌كنيم و مداخله خواهيم كرد.»او در پاسخ به درخواستي مبني بر اظهارنظر درباره گزارش اخير بلومبرگ مبني بر مداخله روسيه در انتخابات ميان‌دوره‌اي امريكا ضمن تاييد مداخله‌هاي مسكو گفت كه اين راي براي دستور كار قانونگذاران در بقيه دوران رياست بايدن بسيار با اهميت است و مي‌تواند راهي باشد براي بازگشت ترامپ به كاخ سفيد. يوگني پريگوژين كه به «سرآشپز» ولاديمير پوتين معروف است در بخش ديگري از اين سخنانش در اين باره در صفحه مجازي‌اش نوشت: «ما با دقت و به كمك جراحي درست به شيوه خودمان در انتخابات دخالت كرده‌ايم، همچنان دخالت مي‌كنيم و به دخالت خود ادامه خواهيم داد.ما حين عمليات، هر دو كليه و كبد را به يك‌باره خارج خواهيم كرد!»اين تاجر روسي معروف به «سرآشپز پوتين» است، چون در بسياري از قراردادهاي تهيه غذاي كرملين نقش داشته است. او قبلا روابطش را با گروه واگنر تكذيب كرده بود، اما ماه گذشته در بيانيه‌اي خودش را به عنوان بنيانگذار گروه پيمانكار امنيتي «واگنر» معرفي و استقرار نيروهاي اين شركت در كشورهاي آفريقا و امريكاي لاتين را تاييد كرد. امريكا او را به بهانه روابط احتمالي‌اش با «مزدوران روس وابسته به گروه واگنر» در فهرست تحريم‌هاي خود قرار داده است. در ماه ژوئن، وزارت امور خارجه ايالات متحده براي اطلاعات در مورد دخالت روسيه در انتخابات ايالات متحده، از جمله در مورد پريگوژين و مزرعه ترول‌ها در سن‌پترزبورگ كه شركت‌هاي او متهم به تامين مالي آن شدند، تا 10 ميليون دلار جايزه تعيين كرد.  شركت تحقيقاتي تحليل شبكه‌هاي اجتماعي امريكايي (گرافيكا) هفته گذشته اعلام كرده بود كه عوامل مظنون روس از پلتفرم‌هاي رسانه‌اي راست افراطي براي انتقاد از نامزدهاي دموكرات در آستانه انتخابات ميان‌دوره‌اي در تعدادي از ايالت‌هاي امريكا از جمله جورجيا، نيويورك، اوهايو و پنسيلوانيا استفاده كرده‌اند. كارين ژان پير، سخنگوي كاخ سفيد در واكنش به سخنان اين تاجر روس گفت: اظهارات پريگوژين «هيچ چيز جديد يا تعجب‌آوري به ما نمي‌گويد. اينكه نهادهاي مرتبط با يوگني پريگوژين به دنبال تاثيرگذاري بر انتخابات در سراسر جهان، از جمله ايالات متحده، هستند به خوبي شناخته شده و در حوزه عمومي به خوبي مستند شده است. 
او با اشاره به اينكه يوگني توسط ايالات متحده، بريتانيا و اتحاديه اروپا تحريم شده است، گفت: ايالات متحده براي افشا و مقابله با نفوذ روسيه تلاش كرده و مي‌كند. 
جاه‌طلب محبوب آقاي رييس‌جمهور 
اين دومين اعتراف بزرگ در ماه‌هاي اخير از سوي تاجر 61 ساله است كه با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه ارتباط دارد. پريگوژين قبلا به دنبال حفظ فعاليت‌هاي خود بيشتر در پشت پرده فعال بود، اما اكنون به نظر مي‌رسد علاقه‌مند به كسب نفوذ سياسي است، اگرچه هدف او از انجام اين كار فعلا مشخص نيست.  پريگوژين كه ابتدا صاحب غرفه فروش هات‌داگ بود، يك رستوران شيك در سن‌پترزبورگ افتتاح كرد كه مورد توجه پوتين قرار گرفت. پوتين در اولين دوره رياست‌جمهوري خود، ژاك شيراك، رييس‌جمهور وقت فرانسه را براي صرف غذا به يكي از رستوران‌هاي پريگوژين برد.پريگوژين در مصاحبه‌اي كه در سال 2011 منتشر شد در اين باره گفت: «ولاديمير پوتين ديد كه چگونه از يك كيوسك ساده يك تجارت بزرگ درست كردم، او ديد كه من بدم نمي‌آيد به مهمانان محترم خدمت كنم، زيرا آنها مهمان من بودند.»پس از اين ديدارها، كسب و كار او به‌طور قابل توجهي گسترش يافت. در سال 2010، پوتين در افتتاحيه كارخانه پريگوژين براي توليد و توزيع ناهار مدارس شركت كرد كه با وام‌هاي كم سود توسط يك بانك دولتي ساخته شده بود. تنها در مسكو، شركت او ميليون‌ها دلار قرارداد براي تهيه غذا در مدارس دولتي به دست آورد. پريگوژين چندين سال است كه پذيرايي از رويدادهاي كرملين ترتيب داده و خدمات پذيرايي به كاخ و ارتش روسيه ارايه مي‌كند. هنگامي كه درگيري در شرق اوكراين بين جدايي‌طلبان مورد حمايت روسيه و نيروهاي كي‌يف در سال 2014 آغاز شد، پريگوژين در سخناني كه توسط مشاوران او پخش شد، گفت كه او به دنبال تشكيل گروهي (از جنگجويان) است تا به آنجا رفته و از روس‌ها دفاع كند. رسانه‌هاي روسي، گروه‌هاي فعال در حوزه حقوق زندانيان و بستگان آنها امسال از تلاش گسترده واگنر -و گاهي شخصا پريگوژين- براي استخدام مجرمان براي جنگ در اوكراين خبر دادند. پريگوژين مستقيما آن را تاييد نكرده است، اما در يك بيانيه گفت كه (شركت نظامي خصوصي واگنر) و در كنار فرزندان شما در خط مقدم خواهد جنگيد.قوانين روسيه فعاليت پيمانكاران نظامي خصوصي را ممنوع مي‌كند، اما رسانه‌هاي دولتي در ماه‌هاي اخير آشكارا از دخالت واگنر در اوكراين گزارش داده‌اند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون