• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5346 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۸ آبان

رييس مجمع عالي واردكنندگان:

توليدكنندگان فروش كالا را تقريبا قطع كرده‌اند، چون تصويري از آينده ندارند

رييس مجمع عالي واردكنندگان گفت: نگاه‌هاي اقتصادي و توليدكنندگان بست نشسته‌اند و فروش كالاهاي توليدي را تقريبا قطع كرده‌اند چراكه تصوير روشني از آينده ندارند و نمي‌دانند كه چه خواهد شد.
عليرضا مناقبي، در پاسخ به اين پرسش كه آيا نوسان‌هاي نرخ ارز در واردات كالاهاي اساسي تاثيري مي‌گذارد، گفت: تغيير نرخ ارز نه تنها بر روند واردات كالاهاي اساسي تاثير مي‌گذارد بلكه اقتصاد كشور را بي‌ثبات مي‌كند چراكه در شرايط فعلي فعالان اقتصادي ريسك خريد و فروش كالا را نمي‌پذيرند به همين دليل بنگاه‌هاي اقتصادي و توليدكنندگان بست نشسته‌اند و فروش كالاهاي توليدي را تقريبا قطع كرده‌اند چراكه تصوير روشني از آينده ندارند و نمي‌دانند كه چه خواهد شد.
اين فعال اقتصادي با اشاره به نابه‌ساماني نرخ ارز در دولت سيزدهم گفت: در دولت‌هاي گذشته اگر برابري نرخ ريال با ارز عدد كوچكي تغيير مي‌كرد صداي اعتراض همه اعم از مردم و فعالان اقتصادي بلند مي‌شد كه ارزش سرمايه‌هاي ملي كم شده است؛ اما نمي‌دانم چرا در يكسال‌ونيم گذشته كه نرخ ارز حدود 30 درصد افزايش پيدا كرد صداي از كسي شنيده نمي‌شود؟ انگار كه هيچ اتفاقي رخ نداده است و ما هيچ چيزي براي از دست دادن نداريم.
رييس مجمع عالي واردكنندگان با بيان اينكه مسوولان درباره چرايي نوسان‌ نرخ ارز اظهارنظر نمي‌كنند، گفت: دلار نيمايي براي واردات كالاهاي اساسي در نظر گرفته مي‌شود به عنوان مثال ما با اين ارز يك كالاي اساسي مانند آرد را وارد و بعد از تبديل آن به كالاهاي نهايي مانند ماكاروني آن را صادر و اين ادعا را مطرح كنيم كه عدد صادرات ما افرايش پيدا كرده است اما با اين كار در واقع شيره جان مردم را مي‌دهيم، چراكه صادرات با قيمت پايين انجام داده‌ايم و ضربه ديگري به اقتصاد كشور وارد مي‌كنيم.
وي با انتقاد از شيوه فروش ارز به مردم، گفت: نمي‌دانم چه منطقي پشت اين موضوع است كه با هر كد ملي به مردم ارز مي‌دهند و از آنجايي‌كه فاصله نرخ ارز در بازار آزاد زياد شده است مردم در مقابل صرافي‌ها صف كشيدند؛ من نمي‌دانم تيم اقتصادي دولت پيش خود چه فكر كرده است آيا درباره مسائل اساسي كه مردم چه بايد بكنند روزه سكوت گرفته است؟
به گزارش ايلنا، مناقبي تاثير نوسان‌هاي نرخ ارز بر روند فعاليت توليدكنندگان را منفي توصيف كرد و گفت: توليدكنندگان بايد نقدينگي خود را چند برابر كنند به عنوان مثال اگر تا ديروز يك توليدكننده كالايي را 100 تومان خريداري مي‌كرد با افزايش 30 درصدي نرخ ارز بايد همان كالا را امروز 130 تومان خريداري كند يعني بايد 30 درصد نقدينگي مازاد نسبت به گذشته داشته باشد. پيامد اين موضوع چيزي جز افزايش قيمت تمام‌شده كالاها نيست. توليدكننده بايد كالاي توليدشده را بفروشد اين در حالي است كه مردم جيب‌هاي‌شان براي خريد خالي است در حال حاضر بيش از 80 درصد مردم توانايي تامين ضروريات زندگي را دارند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه شما به عنوان فعال اقتصادي چه پيشنهادي براي كنترل نوسان‌هاي نرخ ارز به دولت پيشنهاد مي‌دهيد، اذعان كرد: دولت بايد دست از لجاجت بردارد، به مردم اعتماد كند و كار آنها را به خود آنها واگذار كند. در حال حاضر اقتصاد كشور به دست عده‌اي خاص افتاده است و مردم از چرخه اقتصادي بيرون رانده شده‌اند. افرادي كه امروز كار اقتصادي مي‌كنند جزو مردم هستند اما در دسته بنگاه‌هاي اقتصادي شناسنامه‌دار نيستند و همان دولتي كار اقتصادي را دنبال مي‌كند.
وي اقتصاد ايران را اقتصاد سياسي دانست و افزود: اگر نسنجيده حرف بزنيم و ارتباط و تعامل درستي با دنيا نداشته باشيم و براي همه چوب بلند كنيم و بخواهيم فراتر از مناسبات جهاني عمل كنيم؛ نتيجه اينكه مردم گرفتار براي پيشبرد امورات زندگي با دشواري زيادي دست و پنجه نرم مي‌كنند.
وي ادامه داد: من نمي‌گويم كه حاكميت همه اعتقادات و باورهايش را كنار بگذارد اما بايد نحوه تعامل با دنيا را در نظر بگيرد؛ در اقتصاد چيزي غير ممكن نيست ما چندين سال است كه تحريم هستيم و براي تامين مايحتاج خود و براي دور زدن تحريم‌ها بهاي اضافه پرداخت مي‌كنيم و دور زدن تحريم به معني پرداخت پول اضافه از جيب مردم است؛ تا زماني كه رانت در كشور برقرار است اوضاع اقتصادي اصلاح شدني نيست.
رييس مجمع عالي واردكنندگان در پاسخ به اين پرسش كه فكر مي‌كنيد نرخ ارز همچنان رو به جلو باشد، گفت: اين روزها قدرت تحليل از همه گرفته شده است و نمي‌توان پيش‌بيني از آينده ارايه داد اما اين گمانه كه همچنان روند افزايشي باشد مطرح و غيرمحتمل نيست اما اين سخن من نبايد اين گونه معني شود كه من در بوق مي‌زنم كه قيمت ارز بالا برود.
وي بالا رفتن نرخ ارز براي صادرات را مثبت ندانست و افزود: نوسان نرخ ارز جز اينكه توليدكننده و آحاد مردم را گرفتار كند چه نتيجه‌اي دارد؟ نمي‌توان منافع عمومي را به خاطر منافع عده‌اي خاص تحت شعاع قرار بدهيم؛ همان‌گونه كه كشور نياز به توليد و صادرات دارد به همان ميزان نيز نيازمند واردات است هيچ كشوري نمي‌تواند همه مايحتاجش را خود توليد و صادر كند.
اين فعال اقتصادي در پايان بيان كرد: اين ديدگاه كه افزايش نرخ ارز باعث افزايش صادرات مي‌شود از پايه غلط است مگر تا به امروز اين كار انجام شده است؟ وقتي ارز بالا برود قيمت تمام‌شده محصولات بالا مي‌رود و با افزايش قيمت تمام‌شده توان صادرات تقليل پيدا مي‌كند و توليدكننده توان توليد كالاي باكيفيت كه براي صادرات مقبول باشد را از دست مي‌دهد اگر اقتصاد به ثبات نرسد همه  متضرر  مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون