• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5347 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۹ آبان

وعده‌هاي همكاري با قطر مثل وعده‌هاي اقتصادي دولت

آقاي سجادي واقعا نمي‌دانيد چرا مردم از جام جهاني استقبال نكردند؟

چند سال بعد از شروع وعده‌هاي پوچ همكاري با قطر در برگزاري جام جهاني روز گذشته آخرين احتمال اين همكاري نيز از بين رفت. سرپرست اداره كل امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي از لغو سفرهاي دريايي ميان ايران و قطر در طول برگزاري مسابقات خبر داد و گفت قطر اعلام كرده ما از خيلي وقت پيش براي وضعيت حمل و نقل برنامه‌ريزي كرديم و پرونده آن را بستيم!
مهدي فرمهيني فراهاني به ايسنا گفت: «برآوردمان اين بود كه با آماده‌سازي دو كشتي، حدود ۱۵۰۰ مسافر مي‌توانند در هر سفر جابه‌جا شوند. ما در حال اقدامات نهايي بوديم كه در سفر اخير مديرعامل سازمان بنادر به قطر به ‌همراهي وزير راه و شهرسازي، قطر اعلام كرد وضعيت حمل‌ و نقلش براي ايام بازي‌هاي جام‌جهاني از قبل برنامه‌ريزي شده و نمي‌تواند امكان انتقال زميني مسافر را از بنادر حمد و بندر الرويس به دوحه فراهم كند.» عجيب‌ترين بخش اظهارات اين مقام مسوول هم جايي بود كه گفت مشكل به خاطر بدعهدي قطري‌ها شكل گرفته! 
اتفاقا همين چند ماه پيش بود كه حميد سجادي وزير ورزش به جزيره كيش رفت و همايشي به نام جام جهاني فوتبال در جزيره كيش برگزار كرد با اين مضمون كه جزيره كيش آماده است براي ميزباني از مسافران جام جهاني. همايشي شبيه به تمام همايش‌ها و كارگروه‌ها و جلساتي كه در اين چند سال برگزار شد و حالا در فاصله كمتر از دو هفته تا جام جهاني با «خروجي صفر» رفتند در بايگاني. بدون اينكه پاسخ داده شود پس آن همه هياهو و تبليغ و وعده همكاري و نقش داشتن در جام جهاني چه شد؟ سفر ارزان‌قيمت به قطر و اينكه رستم قاسمي وزير راه گفت اين امكان را فراهم كرده‌ايم كه مسافران با كشتي كروز به قطر بروند و يك روزه برگردند؟ اصلا سردار سعيد محمد كه دبير شوراي‌ عالي مناطق آزاد بود و خداداد عزيزي را به عنوان عضو‏ ستاد ‏هماهنگي‌هاي مناطق آزاد براي جام جهاني ۲۰۲۲ قطر منصوب كرده بود، كجا رفت؟ خداداد عزيزي چه كار كرد؟ چه كسي پاسخگوي آن همه بودجه و وقتي كه صرف شد، است؟ آيا همه اينها به خاطر بدعهدي قطري‌ها بوده؟ اينكه حتي يك تخت در كيش براي ايام جام جهاني توسط مسافران خارجي رزرو نشده تقصير قطر است؟ 
روز گذشته وزير ورزش و جوانان در حاشيه جلسه هيات دولت در پاسخ به اين سوال كه چرا مردم از بليت‌هاي جام جهاني و پرواز هوايي به قطر استقبال نكرده‌اند، گفت: «بايد بررسي كنيم علت عدم استقبال چيست؟» اينكه وزير ورزش نمي‌داند دليل عدم استقبال چيست جاي تعجب دارد و ترسناك است. انگار كه وزير ورزش ايران مسائل و اتفاقات يك كشور ديگر را هر روز رصد مي‌كند! 
آقاي سجادي! بخشي از عدم استقبال از حضور در جام جهاني به خاطر وقايع اخير است و از بين رفتن حس و حال فوتبال. بخش ديگر برمي‌گردد به جيب مردم! شما كه در هيات دولت حضور داريد و با آقاي رييس‌جمهور هم كلام مي‌شويد حتما از رشد قيمت ارز در اين چند روز خبر داريد. حتما بيلبوردهاي تبليغ سفر به جام جهاني را ديده‌ايد كه روي آن نوشته «فقط 89 ميليون تومان». آيا نمي‌دانيد 89 ميليون تومان بيشتر از كل درآمد بخش اعظمي از مردم ايران در طول يك سال است؟ آن وقت تعجب مي‌كنيد كه چرا استقبال نشده؟ اين نياز به بررسي دارد؟ نكند مي‌خواهيد براي اين هم يك كارگروه تشكيل دهيد و با حضور خداداد عزيزي و جواد خياباني دنبال پاسخ بگرديد؟ 
بسياري از مردم انتظار داشتند بخشي از آن همه وعده‌اي كه در اين چند سال داده شد شكل عملي به خود مي‌گرفت. وعده‌هايي در مورد سفر ارزان‌قيمت يا اقامت در كيش و تماشاي بازي در قطر. وعده‌هايي در مورد رونق اقتصادي و كاهش تورم و كنترل قيمت ارز. اما هيچ كدام نشد. وعده‌هاي دولت در مورد حل مشكلات اقتصادي مثل وعده‌هاي همكاري با قطر به سرانجام نرسيد. 
آقاي سجادي! مي‌دانيد كدام كشور بيشترين مسافر را به قطر فرستاده است؟ عربستان! اين بسيار طبيعي است، چراكه همسايه قطر است و براي مردم اين كشور بهترين فرصت فراهم شده كه جام جهاني را از نزديك ببينند. محض اطلاع شما ايران هم در همسايگي قطر قرار دارد اما طبق آمار تعداد تماشاچيانش در كشور ميزبان جام جهاني از تعداد تماشاچيان دورترين كشورها هم كمتر است. حالا شما مي‌خواهيد بررسي كنيد كه چرا چنين شده؟ بيم آن مي‌رود تا شما به جواب برسيد جام جهاني بعدي هم تمام شده باشد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون