• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5349 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۲ آبان

خبر

تشديد تنش در رابطه ايران با اروپا

فرانسه، بريتانيا و آلمان عزم خود را براي تشديد تنش در رابطه دو و چندجانبه با تهران جزم كرده‌‌اند. درحالي كه تا ابتداي تابستان سال جاري چهره‌اي چون امانوئل مكرون، رييس‌جمهور فرانسه به صراحت از تلاش براي رفع تحريم‌هاي ايران و بازگشت نفت اين كشور به بازارهاي جهاني به جبران كمبود سوخت ناشي از جنگ اوكراين سخن مي‌گفت امروز عكس او در حالي كه دوشادوش چهره‌هاي اپوزيسيون ايران ايستاده و با عنوان انقلاب از اعتراض‌ها در ايران ياد مي‌كند، منتشر مي‌شود. همزمان چهره‌هاي ارشد سياسي در آلمان از صدراعظم تا وزير خارجه در اظهاراتي تند خبر از تشديد تحريم‌هاي تهران به بهانه آنچه نقض حقوق بشر خوانده‌اند، مي‌دهند. روز گذشته اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در يك پيام ويديويي ادعاهاي بي‌پايه و اساس درباره ناآرامي‌ها در ايران را تكرار كرده و گفت: «ما شاهد اتفاقاتي هستيم كه در خيابان‌ها، سالن‌هاي سخنراني و دادگاه‌هاي ايران مي‌گذرد. ما از تصاوير شهرهايي مانند تهران، سنندج، اصفهان و شيراز وحشت‌زده شده‌ايم. ما شاهد مبارزه ايرانيان براي آزادي و عدالت هستيم. ما شاهديم كه دولت يكي از اعضاي سازمان ملل به سوي شهروندان خود تيراندازي مي‌كند. اين كاملا غيرقابل قبول است.» 

نخست‌وزير ارمنستان: ايران بازيگر مهم منطقه‌اي و بين‌المللي است

نخست‌وزير ارمنستان، ايران را بازيگري مهم در منطقه و عرصه بين‌الملل توصيف و براي دريافت گاز بيشتر از ايران اعلام آمادگي كرد. به گزارش ايسنا به نقل از آرمِن پرس، نيكول پاشينيان نخست‌وزير ارمنستان در گفت‌وگو با شبكه يك تلويزيون اين كشور اظهار داشت: ايران يك بازيگر مهم در مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي است و به همين دليل است كه ما با شركاي خود در ايران ارتباط نزديك داريم. وي ادامه داد: توسعه روابط با ايران براي ما بسيار حائز اهميت است و در حال حاضر نيز در اين مسير حركت مي‌كنيم. پاشينيان با اشاره به تمديد قرارداد برق در برابر گاز با ايران گفت: براي اطمينان از اينكه ارمنستان مي‌تواند در ازاي دريافت بيشتر گاز از ايران، برق بيشتري به اين كشور بدهد زيرساخت‌هاي بيشتري نياز است. اكنون، با توجه به اينكه دو خط موجود با ظرفيت كامل كار مي‌كنند، خط سوم انتقال برق نيز احداث خواهد شد. وي افزود: ما از جمهوري اسلامي گاز مي‌گيريم، برق توليد مي‌كنيم و به ايراني‌ها برمي‌گردانيم. براي اينكه بتوانيم در ازاي صادرات برق، گاز بيشتري مصرف كنيم، بايد بتوانيم صادرات بيشتري به ايران داشته باشيم و پس از اتمام خط سوم انتقال برق اين فرصت را خواهيم داشت. همچنين بنابر گزارش پايگاه خبري ارمنستان نيوز، نخست‌وزير ارمنستان در بخش ديگري از اين گفت‌وگو درباره حضور يك هيات نظارتي اتحاديه اروپا در خاك ارمنستان تاكيد كرد كه اين موضوع موجب نگراني ايران نشده است. وي تصريح كرد: در جريان ديدارم با رييس‌جمهور ابراهيم رييسي چنين موضوعي مطرح نشد. در واقع غرب هميشه در ارمنستان حضور داشته و من بر اين باورم كه توضيحاتي كه به ايران ارايه داده‌ايم كافي بوده است. تصور من اين نيست كه حضور يك هيات غيرنظامي باعث نگراني جمهوري اسلامي ايران شود. حضور بازيگران ديگر در منطقه ما است كه ايران را آزار مي‌دهد و آنها در خاك جمهوري ارمنستان نيستند.

درخواست ضدايراني آلمان و ايسلند از شوراي حقوق بشر سازمان ملل

آلمان و ايسلند در اقدامي ضدايراني از شوراي حقوق بشر سازمان ملل خواستند تا براي بررسي وضعيت حقوق بشر در ايران يك نشست برگزار كند. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، آلمان و ايسلند روز جمعه در نامه‌اي رسمي به شوراي حقوق بشر سازمان ملل از اين نهاد خواستند تا يك جلسه ويژه براي آنچه وضعيت رو به وخامت حقوق بشر در ايران، به ‌ويژه درخصوص زنان و كودكان عنوان كرده‌اند، تشكيل دهد. احتمال دارد كه شوراي حقوق بشر سازمان ملل اين جلسه را روز ۲۴ نوامبر (۲۸ آبان‌ ماه) برگزار كند. براي برگزاري چنين نشستي‌ مي‌بايست دست‌كم يك‌سوم از ۴۷ كشور عضو شوراي حقوق بشر از اين درخواست حمايت كنند. به نظر مي‌رسد كه باتوجه به طرح آن از سوي آلمان با حمايت كافي مواجه شود. به گزارش ايسنا، امريكا و برخي كشورهاي غربي در طول هفته‌هاي گذشته بارها تلاش كرده‌اند به بهانه حمايت از آنچه اعتراضات مسالمت‌آميز عنوان مي‌كنند در امور داخلي كشورمان دخالت كنند و براي دستيابي به اين هدف خود همواره موضوع حقوق بشر و به‌ويژه حمايت از حقوق زنان را دستاويز قرار داده‌اند. حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه ايران نيز در گفت‌وگوي اخير خود با دبيركل سازمان ملل از مواضع و اقدامات غيرسازنده اين كشورها به‌ شدت انتقاد كرد و گفت: برخلاف منشور ملل متحد، تعداد معدودي از دولت‌هاي غربي با سوءاستفاده از مطالبات مسالمت‌آميز در ايران، اقدام به تشويق خشونت و آموزش ساخت سلاح و كوكتل مولوتف در فضاي مجازي و رسانه‌اي كردند كه در نتيجه سبب كشتار پليس و ناامني در ايران شدند تا جايي كه زمينه را براي اقدام تروريستي داعش مهيا ساختند.
اميرعبداللهيان با انتقاد از رفتار دوگانه برخي دول غربي، تلاش آنان جهت برگزاري نشست ويژه شوراي حقوق بشر در مورد ايران را اقدامي مردود دانست و تاكيد كرد: نشست شوراي حقوق بشر براي دولت‌هايي كه مروج خشونت و ترور هستند، بايد تشكيل شود و ‌نه در مورد جمهوري اسلامي ايران كه مدافع واقعي حقوق بشر است و در اغتشاشات اخير نيز عميقا خويشتنداري به خرج داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون