• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5349 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۲ آبان

خبر

بحران مهاجران و انتقاد تند نخست‌وزير ايتاليا از فرانسه

همزمان با تشديد يك جنجال ديپلماتيك بر سر مديريت مهاجران نجات‌يافته توسط كشتي‌هاي خيريه در درياي مديترانه، نخست‌وزير ايتاليا فرانسه را به باد انتقاد گرفت. به گزارش خبرگزاري آناتولي، خانم جورجيا ملوني، نخست‌وزير ايتاليا در كنفرانسي خبري گفت: من از واكنش تند و تهاجمي دولت فرانسه كه از نظر من غيرقابل درك و غيرقابل توجيه است، متاثر شدم. ايتاليا نمي‌تواند تنها كشوري باشد كه مسوول مديريت و رسيدگي به مهاجراني است كه تلاش مي‌كنند خود را به كشورهاي اروپايي برسانند. 
وي با اشاره به اطلاعيه اخير فرانسه دال بر اينكه پاريس برنامه‌ها براي پذيرش آوارگان و مهاجران را به حالت تعليق در مي‌آورد و از ديگر اعضا در برنامه اتحاديه اروپا براي اسكان مجدد مهاجران مي‌خواهد تا برنامه‌هاي مشابهي اتخاذ كنند، گفت: وقتي صحبت از عمل متقابل در پويايي اروپا مي‌شود، يعني يك چيزي در اين ميان درست كار نمي‌كند.
پاريس روز جمعه به كشتي نجات «اوشن وايكينگ» كه تحت نظر خيريه «اس‌اواس مديترانه» كار مي‌كند، اجازه داد در بندر «تولون» با ۲۳۰ مهاجري كه سوار بر آن بودند، پهلو بگيرد. اين اقدام پس از آن صورت گرفت كه رم به درخواست‌هاي مكرر اين كشتي براي پهلو گرفتن در مكاني امن پاسخ نداد. به گفته اين خيريه، برخي از اين مهاجران سه هفته پيش از دريا نجات يافته بودند.  پس از آنكه رم به دنبال يك بن‌بست يك روزه با تعدادي از سازمان‌هاي مردمي فعال در زمينه نجات مهاجران به سه كشتي خصوصي اجازه پهلوگيري در بنادر ايتاليا را داد، درخواست‌هاي كشتي اوشن وايكينگ براي پهلو گرفتن در مكاني امن باعث آغاز درگيري و اختلاف ميان فرانسه و ايتاليا شد. فرانسه روز پنجشنبه نهايتا با ارايه مكاني امن به اين كشتي موافقت كرد اما وزير كشور فرانسه تاكيد كرد كه طبق مكانيسم همبستگي تاييد شده در ژوئن، اين مهاجران بايد بين فرانسه و ديگر كشورهاي اتحاديه اروپا تقسيم شوند.
در همين رابطه جورجيا ملوني در كنفرانس خبري خود گفت: امروز مساله اين است كه اتحاديه اروپا چطور بايد به اين مشكل رسيدگي كند. اتحاديه اروپا مي‌تواند انتخاب كند كه ايتاليا را منزوي كند اما به نظر من بهتر است قاچاقچيان را منزوي كند.
وي در واكنش به انتقادات تند فرانسه درباره سياست‌هاي مهاجرتي ايتاليا تاكيد كرد: رم تا اين لحظه از سال جاري ميلادي به ۹۰ هزار مهاجر اجازه ورود به اين كشور را داده است. مي‌دانيد چه چيزي باعث عصبانيت من مي‌شود؟ اينكه ايتاليا بايد تنها كشوري باشد كه بندري براي پياده شدن مهاجران فراهم كند. اين در هيچ توافقي قيد نشده است.


ريولين: دولت راستگراي نتانياهو خطري براي اسراييل است
رييس سابق رژيم صهيونيستي در واكنش به نتايج انتخابات پارلماني و انتظار تشكيل راست‌گراترين كابينه اين رژيم، گفت، شرايط سياسي فعلي خطر بزرگي براي اسراييل است. به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه عبري زبان يديعوت آحارونوت، روون ريولين، رييس سابق رژيم صهيونيستي در نيويورك براي اولين‌بار از زمان بازنشستگي‌اش به شرح وضعيت سياسي تل‌آويو پرداخت و درباره نتايج انتخابات اخير و كابينه‌اي كه بنيامين نتانياهو، رهبر حزب ليكود با احزاب راستگرا تشكيل خواهد داد، گفت: نگران اين وضعيت هستم كه به منزله خطر بزرگي براي اسراييل است. ريولين در شرح موضع‌گيري خود اظهار كرد: با وجود اينكه اسراييلي‌ها نظر خود را در انتخابات اخير اعلام كردند و انتخابات يك برنده مشخص (نتانياهو) داشت اما هنوز به ‌شدت نگران چند دسته شدن اسراييلي‌ها در پي كابينه‌اي هستم كه تشكيل خواهد شد. نتانياهو پنجشنبه راي موافق ۶۴ تن از اعضاي كنست (پارلمان رژيم صهيونيستي) از مجموع ۱۲۰ عضو را به دست آورد و انتظار مي‌رود روز يكشنبه از طرف اسحاق هرتزوگ، رييس فعلي اين رژيم مامور تشكيل كابينه شود. ازجمله كساني كه به نتانياهو راي داد، ايتامار بن‌گوير، رييس حزب «قدرت يهودي» است كه بلافاصله پس از راي‌گيري در مراسم يادبود خاخام مئير كهانا، رييس جنبش «كاخ» كه در گروه جنبش‌هاي تروريستي طبقه‌بندي شده، شركت كرد و اين اقدام او انتقادات شديد امريكا را به دنبال داشت. بن‌گوير كه خواستار كرسي وزارت امنيت داخلي در كابينه نتانياهو است، خود را شاگرد اين خاخام افراطي و عضو سابق كنست مي‌داند. فعاليت جنبش «كاخ» در دهه هشتاد در اراضي اشغالي و امريكا ممنوع شد و در رده گروه‌هاي تروريستي قرار گرفت. ايتامار بن‌گوير نيز همانند خاخام مئير كهانا در گذشته به اتهام حمايت از يك سازمان تروريستي محكوم شد، هر چند كه او مدعي است در سال‌هاي اخير ميانه‌روتر شده و ديگر باورهاي بنيانگذار جنبش «كاخ» را ندارد. بن‌گوير با اظهارات نژادپرستانه‌اش درباره فلسطيني‌ها شناخته مي‌شود؛ او پيش‌تر خواستار كوچاندن آنها شده بود.


شولتس: آلمان عمدا از تحريم گاز روسيه اجتناب كرده است
شولتس گفته، از آنجايي كه بسياري از كشورها به گاز روسيه نياز دارند، آلمان تامين گاز از اين كشور را هدف تحريم قرار نمي‌دهد. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در گفت‌وگويي با خبرگزاري NDR vor Ort گفت: ما عليه گاز روسيه تحريم وضع نمي‌كنيم. هيچ تحريمي عليه اين منبع گازي وجود ندارد. نه آلمان، نه هيچ كشور اتحاديه اروپا و نه كشورهاي گروه هفت عليه گاز روسيه تحريم وضع نكرده‌اند. آلمان تنها نيمي از گاز مورد نيازش را از روسيه دريافت مي‌كند و بقيه كشورها ۸۰ تا ۹۰ درصد به آن وابسته هستند. از سال ۲۰۲۱، قيمت حامل‌هاي انرژي در كشورهاي عضو اتحاديه اروپا به عنوان بخشي از روند جهاني افزايش يافته است. پس از آغاز حمله روسيه به اوكراين در فوريه ۲۰۲۲ و تصويب چندين بسته تحريمي عليه مسكو از سوي غرب، قيمت حامل‌هاي انرژي افزايش داشته و بسياري از دولت‌هاي اروپايي را واداشته تا به اقدامات اضطراري متوسل شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون