• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5350 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۳ آبان

نقش ويژه جوانان در جلوگيري از پيروزي قاطع حزب جمهوري‌خواه

نسل Z دموكرات‌ها را نجات داد

طبق گزارش پايگاه خبري سيركلCircle، براي دومين بار متوالي، نسل Z دموكرات‌ها را از يك شكست بزرگ نجات داد، به‌طوري‌كه ۲۷ درصد از راي‌دهندگان ۱۸ تا ۲۹ ساله راي خود را به صندوق انتخابات مياندوره‌اي كنگره انداختند كه دومين رتبه در ۳۰ سال گذشته است. بر اساس اطلاعات منتشرشده توسط همين سايت در چند وقت گذشته، جوانان امريكايي دموكرات‌ها را با اختلاف ۲۸ درصد ترجيح مي‌دهند. از اين رو نتيجه مشاركت جوانان امريكايي در انتخابات مياندوره‌اي مجلس نمايندگان امريكا اين‌گونه رقم خورد: ۶۳ درصد آرا براي دموكرات‌ها در مقابل ۳۵ درصد براي جمهوري‌خواهان.
مقايسه سريع اين اعداد با انتخابات ۲۰۲۰ و ۲۰۱۸، نشان مي‌دهد كه آنها كم و بيش يكسان هستند. در انتخابات ۲۰۲۰، جوانان امريكايي، دموكرات‌ها را با اختلاف ۶۲ درصد به ۳۶ درصد بر جمهوري‌خواهان ترجيح دادند. اين اعداد نشان‌دهنده بهبود جزيي به نفع جمهوري‌خواهان در مقايسه با انتخابات مياندوره‌اي ۲۰۱۸ است كه در آن راي جوانان به دموكرات‌ها ۶۷ درصد و به جمهوري‌خواهان ۳۲ درصد بود. ارزيابي‌ها نشان مي‌دهد كه افراد بين ۱۸ تا ۲۹ سال، حدود ۱۲ درصد از كل آراي اين انتخابات را تشكيل مي‌دهند كه تقريبا مشابه انتخابات مياندوره‌اي ۲۰۱۸ با ۱۳ درصد است.
نسل Z به افرادي تلقي مي‌شود كه بين اواسط دهه ۱۹۹۰ و اواسط دهه اول هزاره دوم متولد شده‌اند. افراد زيرمجموعه اين نسل به دليل توانايي بالا در استفاده از فناوري و انطباق با آن، متمايزند و به سهولت با اينترنت در تعامل هستند. اين مساله ميزان نفوذ آنها را بر شبكه‌هاي اجتماعي و امكان فراكسيون‌بندي حتي به صورت فرضي را با هدف موفقيت يك حزب عليه حزبي ديگر و در نتيجه تغيير معادله آشكار مي‌كند.
برخلاف متولدين هزاره نخست كه در دوران ركود بزرگ به بلوغ رسيدند، نسل جديد در راه به ارث بردن يك اقتصاد قوي با نرخ بيكاري كم‌سابقه قدم گذاشته بود. اما همه‌گيري كرونا اين مسير را تخريب كرد و چشم‌انداز را از نظر اجتماعي، سياسي و اقتصادي تغيير داد و نسل جديد به جاي نگاه كردن به دنيايي سرشار از فرصت، در جهت آينده‌اي مبهم پيش مي‌رود.
نسل Z از نظر نژادي و قوميتي متنوع‌تر است و ساختار متغير جمعيتي و نژادي را در امريكا نشان مي‌دهد. به اين ترتيب كه سفيدپوستان و كساني كه لاتين‌تبار نيستند، ۵۲ درصد از افراد نسل Z را تشكيل مي‌دهند كه به‌طور قابل توجهي كمتر از آن چيزي است كه در ميان نسل هزاره نخست به ثبت رسيده و در آمار سال ۲۰۰۲، عدد ۶۱ درصد را نشان مي‌داد. از هر چهار نفر از افراد نسل Z يك نفر را لاتين‌تبارها تشكيل مي‌دهند. اين در حالي است كه سياه‌پوستان ۱۴ درصد، آسيايي‌تبارها ۷ درصد و ساير نژادها ۵ درصد اين نسل را تشكيل مي‌دهند. اين نسل به‌شدت تحت‌تاثير سلبريتي‌ها است. به‌طوري كه در مقاله‌اي كه در سال ۲۰۰۵ با عنوان «تاثير سلبريتي‌ها بر عقايد سياسي جوانان» منتشر شد، نويسندگان آن به رابطه بين حمايت سلبريتي‌ها از يك هدف سياسي و افزايش حمايت از آن در ميان نسل‌هاي جوان اشاره كردند در حالي كه حمايت سلبريتي‌ها از مسائل كم‌طرفدار، آن را براي جوانان قابل قبول‌تر  مي‌كند.

چرا حزب  دموكرات؟
مسائل اقليمي، سقط جنين و خشونت از مهم‌ترين مسائلي است كه توجه نسل Z را به خود جلب مي‌كند. بر اين اساس، نوجوانان گزينه‌هاي خود را براي راي دادن به يك حزب عليه حزب ديگر براساس امور مذكور انتخاب مي‌كنند. در همين زمينه، يك كارشناس امريكايي امور بين‌الملل مي‌گويد كودكاني كه در زمان تيراندازي در پاركلند (۲۰۱۸) در دبيرستان تحصيل مي‌كردند، اكنون به سن راي دادن رسيده‌اند و خشونت مسلحانه را رد مي‌كنند. بنابراين تمايلات آنها با دموكرات‌هايي همسو مي‌شود كه به دنبال قانوني كردن مالكيت اسلحه هستند.
در ميان جمهوري‌خواهان يا كساني كه به حزب جمهوري‌خواه متمايل هستند، تفاوت‌هاي آشكاري بين نسل Z و نسل‌هاي قبلي در مسائل اجتماعي و سياسي وجود دارد. در پرونده سقط جنين نيز نسل Z از موضع دموكرات‌ها كه به زنان حق سقط جنين را اعطا مي‌كند، حمايت مي‌كند و با موضع سخت جمهوري‌خواهان درباره اين پرونده مخالف است. اما در رابطه با نقش دولت، نسل Z بيشتر از نسل‌هاي قديمي براي حل مشكلات به دولت به جاي شركت‌ها و شخصيت‌ها اميدوار است.
بچه‌هاي اين نسل به دليل مسائل اجتماعي تمايل دارند به دموكرات‌ها راي بدهند زيرا مي‌بينند كه حزب جمهوري‌خواه در اين مسائل، به ويژه مسائل نژادي، مواضع سختگيرانه‌اي دارد به خصوص كه مواضع ترامپ هميشه نژادپرستانه بوده است، در حالي كه نسل Z بر اين باورند كه در امريكا با سياه‌پوستان با عدالت كمتري نسبت به سفيدپوستان رفتار مي‌شود. بنابراين قابل درك است كه چرا «جوانان سياه‌پوست و لاتين‌تبار» راي دادن به دموكرات‌ها را ترجيح مي‌دهند. در انتخابات اخير، ۸۹ درصد از جوانان سياه‌پوست و ۶۸ درصد از جوانان لاتين‌تبار به نامزد دموكرات مجلس نمايندگان راي دادند. اين در حالي است كه راي دموكرات‌ها در ميان جوانان سفيدپوست ۵۸ درصد و براي جمهوري‌خواهان ۴۰ درصد بود.
در دو دور متوالي انتخابات مياندوره‌اي كنگره، جوانان ثابت كردند كه نسل Z يك دسته راي‌گيري حياتي است كه مي‌تواند بستر اساسي پيروزي حزب دموكرات باشد. پيروزي «ماكسول فراست» كانديداي ۲۵ ساله حزب دموكرات و اولين عضو كنگره ايالات متحده از نسل Z، بيانگر اهميت اين نسل و توانايي‌اش براي تاثير بر نتايج انتخابات و مشاركت در آن از طريق فعاليت در شبكه‌هاي اجتماعي است. منبع: انتخاب

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون