• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5350 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۳ آبان

بيانيه جمعي از فعالان فرهنگي در واكنش به نامه تخليه فوري «مجموعه كافه‌كتاب آفتاب»

 جمعي از فعالان فرهنگي كشور درباره «به ‌تعطيلي ‌كشاندن مجموعه كافه ‌كتاب آفتاب» مشهد بيانيه‌اي صادر كردند. آنها در اين بيانيه از اينكه مجموعه «آفتاب» در پي نامه معاونت فرهنگي شهرداري مشهد تعطيل شده است، ابراز تاسف كرده و گفتند: «بيم آن مي‌رود كه اين سرمايه فرهنگي بر باد بي‌تدبيري رود و جبران آن به‌سادگي ميسر نباشد.»
اين بيانيه به امضاي نويسندگان، پژوهشگران و فعالان فرهنگي شناخته‌شده‌اي رسيده است كه از آن ميان مي‌توان به عبدالله كوثري، بيژن عبدالكريمي، هادي خانيكي، مهدي نصيري، محمد درويش، حسين دهباشي، عبدالجواد موسوي و‌... اشاره كرد.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: «فعاليت فرهنگي بخش خصوصي در اين شرايط نامساعد اقتصادي و اجتماعي، كاري بس سترگ است كه جز به‌ همت دل‌دادگان حقيقي فرهنگ ميسر نيست. پاتوق‌هاي فرهنگي و اجتماعي و فضاهاي ارتباطي و تعاملي تنفسگاه‌هاي زيستِ شهري است كه متاسفانه در اين سال‌ها، به‌خصوص در مركز شهر، به ‌محاق رفته و هويت اجتماعي مشهد را در خطر نابودي قرار داده است. به ‌گواهي بسياري از فرهيختگان و اهالي فرهنگ، مجموعه «آفتاب» ... با سابقه فعاليت درخشان 20ساله، يكي از خوشنام‌ترين مجموعه‌هاي فرهنگي شرق كشور و الگوي فعاليت فرهنگي خِردخيز و تعصب‌گريز است. اين مجموعه، بدون استفاده از بودجه‌هاي دولتي و در غيبت متوليان رسمي، بسترسازي گفت‌وگو و ميانداري اجتماعي را به بهترين وجهي انجام داده است.»
امضا‌كنندگان متن بيانيه را اين‌گونه به پايان برده‌اند: «هرگونه سنگ‌اندازي و بهانه‌تراشي براي به‌تعطيلي ‌كشاندن مجموعه «آفتاب» ضربه جبران‌ناپذيري به سرمايه فرهنگي و اجتماعي شهر مشهد و ناديده‌گرفتن آشكار اصحاب انديشه و فرهنگ در سراسر كشور است. يك دم نگاه كن كه چه بر باد مي‌دهي/ چندين‌هزار اميد بني‌‌آدم است اين»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون