• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5350 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۳ آبان

دبير سازمان نظام صنفي و رايانه‌اي تهران عنوان كرد

سقوط 50درصدي فروش شركت‌ها پس از فيلترينگ و اختلال اينترنت

عليرضا كشاورز جمشيديان، دبير سازمان نظام صنفي و رايانه‌اي در يادداشتي نوشت: «براساس نظرسنجي انجام‌شده توسط نصر تهران، 48درصد شركت‌ها اعلام كردند بيش از 50درصد كاهش فروش داشتند.» به گزارش روابط عمومي نصر تهران، به باور كشاورز جمشيديان آنچه در اين مدت شاهد بوديم، اين بود كه از طريق برخي اپراتورها دسترسي به اينترنت وجود داشت و از طريق برخي ديگر مانند اپراتورهاي همراه اين امكان مهيا نبود. از سوي ديگر، با محدوديت‌هايي نيز از سمت ارايه‌دهندگان اينترنت بر بستر ثابت كه ما به آنها مي‌گوييم FCPها، مثل مخابرات، شاتل، آسياتك و... روبه‌رو بوديم. اينكه برخي مسوولان مي‌گويند كه قطعي اينترنت براي آنچه اتفاق‌ افتاده واژه درستي نيست، قابل فهم است.
به گفته دبير سازمان نظام صنفي رايانه‌اي استان تهران آمارهاي مطرح‌ شده براساس پرسشنامه‌اي استخراج ‌شده كه 104 شركت عضو نصر تهران از تاريخ 7 مهر تا 10 مهر پاسخ داده‌اند. در واقع اگر اعداد را رند كنيم، نصف شركت‌هاي نظرسنجي ما نصف فروش خود را از 
دست داده‌اند.
كشاورز جمشيديان در ادامه توضيحات خود درباره ضرر و زيان شركت‌ها نوشت: «نكته ديگر اين است كه حدود نصف كسب‌ و كارهاي ما اعلام كردند روزانه بالاي 50 ميليون تومان ضرر داشته‌اند كه ناشي از كاهش فروش بوده است. چيزي حدود يك‌پنجم اعلام كردند كه بين 100 ميليون تا 500 ميليون متضرر شده‌اند.» در ادامه توضيحات او با تاكيد بر اينكه كمتر از يك‌دهم شركت‌ها گفته‌اند روزي در حدود نيم ميليارد تومان از اين محدوديت‌ها متضرر شده‌اند، نوشت: «اين اعداد را در تعداد شركت‌هاي اين اكوسيستم ضرب كنيد تا متوجه ابعاد ضرر و زيان شركت‌ها شويد.»
اين بخش از يادداشت او صرفا بر خسارت مستقيمي كه كسب‌ و كارها تجربه كردند، تمركز داشته و در بخش ديگري، كشاورز به بررسي ضرر و زيان غيرمستقيم كسب‌ و كارها پرداخته است.
خسارات غيرمستقيم
دبير نصر تهران در بخش ديگري از توضيحات خود در اين يادداشت به بررسي خسارات غيرمستقيم قطعي اينترنت پرداخته و نوشت: «خسارات غيرمستقيم از جنس اعتماد عمومي از دست‌ رفته است. من نمي‌دانم اصلا قابل جبران است يا نه و اگر جبران‌پذير است چقدر زمان مي‌برد تا اعتماد مردم ‌ترميم شود. سرمايه‌گذار، توليدكننده داخلي، يك توسعه‌دهنده نرم‌افزار يا تجار از اين وضع آسيب ديده‌اند.»
او در همين بخش به جذب سرمايه دشوار كسب‌ و كارها اشاره كرد و نوشت: «يك صاحب كسب‌ و كار را درنظر بگيريد كه با بدبختي از كشورهاي اطراف مثل تركيه و دوبي جذب سرمايه كرده است. وقتي سرمايه‌گذار، حتي براي ارتباط با توليدكننده داخلي ساده‌ترين ابزار را ندارد و نمي‌تواند ارتباط بگيرد ترس برش مي‌دارد. مي‌گويد محصول من بر پايه اينترنت بايد فروش برود و وقتي اينترنت ايران قطع است، چطور سرمايه‌ام را به توليدكننده ايراني بسپارم. اين موارد وجود دارد و نمي‌دانم چطور بايد اندازه‌گيري شوند.»
او همچنين درباره قطعي كامل اينترنت نوشت: «بله شايد به نوعي قطعي كامل نداشته‌ايم اما وضعيت رخ‌داده، شرايطي را ايجاد كرد كه كسب‌ و كارها به مشكل خوردند. گرچه قطعي اينترنت به‌ صورت كامل رخ نداده، اما در ساعت‌ها و مكان‌هاي خاصي، كاربر از طريق تلفن همراهش نمي‌تواند به اينترنت وصل شود. لذا منظور ما از آسيب‌هاي اين چندوقته صرفا، بر پايه قطعي كامل اينترنت نيست، بلكه منظور محدوديت است.»
كشاورز همچنين نوشت: «علاوه بر قطع و محدود شدن‌ها با فيلتر شدن هم روبه‌رو شديم. ممكن است اين روزها قطعي اينترنت نداشته باشيم، اما محدود شدن از طريق فيلترينگ ايجاد شده است. به ‌طور مثال پيام‌رسان واتس‌آپ و اينستاگرام كه فيلتر مي‌شود، امكان دسترسي به آنها از بين مي‌رود. در اين ميان افرادي كه كسب ‌و كار خانگي بر بستر اينستاگرام داشتند به دليل اينكه اين اپليكيشن‌ها فيلتر هستند، با مشكل روبه‌رو مي‌شوند؛ چراكه دسترسي به آنها قطع شده است. توجه داشته باشيد در اينجا اينترنت قطع نشده؛ اما دسترسي خريدار به آن محصول و توليدكننده از بين رفته است.» او به پلتفرم‌هايي كه فيلتر نيستند، اشاره كرد و نوشت: «عده‌اي مي‌گويند؛ همه پلتفرم‌ها و اپليكيشن‌ها كه فيلتر نيستند؛ مثل تخفيفان، نت‌برگ و... اما فراموش نكنيد كه اگر بر فرض شما كاربر اين مجموعه‌ها هستيد و آن سرويس‌دهنده هم فيلتر نيست. بنابراين ساعاتي از روز كه در منزل يا محل كار نيستيد، به دليل قطع سرويس اپراتورهاي همراه، به اينترنت دسترسي نداريد، پس اين محدوديت باز دسترسي شما را از بين برده است.همچنين مي‌دانيم كه خيلي از افرادي كه از سرويس خاصي استفاده مي‌كنند، لزوما آن را به شكل اپليكيشن روي گوشي خود ندارند و آدرس سرويس‌دهنده را نيز نمي‌دانند؛ پس سرويس مورد نظر را در گوگل سرچ مي‌كنند.» دبير نصر تهران به مشكلاتي كه به دليل عدم دسترسي به گوگل براي كسب‌وكارها ايجاد مي‌شود، اشاره كرد و نوشت: «حالا حتي اگر گوگل فيلتر نباشد و دسترسي شما به اينترنت (ترافيك بين‌الملل) قطع شود، شما نمي‌توانيد آن سرويس‌دهنده را در گوگل سرچ كنيد. بنابراين فروش آن سرويس‌دهنده در آن ساعت به‌ شدت افت مي‌كند. اين موضوعات، منظر ديگري از محدوديت‌هاي اعمال ‌شده هفته‌هاي اخير است. آن مسوولاني كه مي‌فرمايند اينترنت كه در اين ساعات يا در اين مكان قطع نيست يا فلان سرويس يا فلان پلتفرم كه فيلتر نيست، بايد اين بعد ماجرا را هم ببينند.»

دولت و جبران زيان
كشاورز در بخش ديگري از يادداشت خود، به پيشنهادهاي ارائه‌شده به دولت اشاره كرد و چنين نوشت: «همگي به ياد داريم در شوراي اقتصاد زماني كه به شركت‌ها تكليف مي‌كردند كه محصولات‌شان را به قيمت تكليفي بفروشند، به آنها مابه‌التفاوت و جبران زيان مي‌دادند. سازمان حمايت از توليدكنندگان اين مابه‌التفاوت را حساب مي‌كرد و به توليدكننده بازمي‌گرداند.» او در ادامه ارايه تسهيلات را يك راهكار عنوان كرد و نوشت: «الان هم مي‌شود اين جبران زيان‌ها را محاسبه كرد و به توليدكنندگان بازگرداند يا حتي تسهيلاتي داد. به عنوان نمونه، با توجه به آخرين مهلت تسليم اظهارنامه‌هاي ماليات بر ارزش افزوده فصل تابستان كه 20 مهر ماه است، ما مكاتبه‌اي با سازمان امور مالياتي انجام داديم كه حداقل يك ماه به اين مهلت اضافه كنند و تخفيف 50درصدي هم بدهند. اين قدم صفر است و نمي‌گويم قدم اول جبران خسارات است. فقط مي‌گويم دولت به اصطلاح برادري‌اش را ثابت كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون