• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5351 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۴ آبان

سه ساعت گفت‌وگوي صريح دو رقيب

روساي جمهور امريكا و چين در نخستين ديدار بر لزوم تداوم گفت‌وگوهاي رودررو تاكيد كردند

گروه جهان 

جو بايدن، رييس‌جمهور ايالات متحده و شي جين‌پينگ، رييس‌جمهور چين روز گذشته براي نخستين‌بار در جامه رهبران دو كشور در بالي اندونزي با يكديگر ديدار كردند. به گزارش ايسنا و به نقل از سي‌ان‌ان، جو بايدن و شي جين‌پينگ مذاكرات دوجانبه خود را در حاشيه نشست گروه ۲۰ در بالي، اندونزي بدون ماسك آغاز كردند. در حالي كه ساير مقامات حاضر در اتاق همگي ماسك داشتند. هر دو رهبر سخنان افتتاحيه كوتاهي را بيان كردند و در مقابل رسانه‌ها به تبادل نظر پرداختند و سپس خبرنگاران به سرعت به بيرون از اتاق هدايت شدند تا گفت‌وگوهاي مهم دو رييس‌جمهور و هيات‌هاي همراه پشت درهاي بسته آغاز شود.
در طرف امريكا، بايدن را تيمي از جمله آنتوني بلينكن، وزير امور خارجه، جنت يلن، وزير خزانه‌داري و نيكولاس برنز، سفير ايالات متحده در جمهوري خلق چين همراهي مي‌كردند.
تعدادي از وفاداران تازه ارتقا يافته رييس‌جمهور چين در اين ديدار حضور داشتند. دينگ ژي ژيانگ، رييس ستاد شي و يكي از وفادارترين و مورد اعتمادترين دستياران كه پس از شي، ارشدترين مقام چيني در اين نشست است. وانگ يي، وزير امور خارجه چين و همچنين ليفنگ، يكي ديگر از نزديكان شي كه در كنگره به دفتر سياسي ارتقا يافت.
ديدار روز گذشته بايدن و شي اولين برخورد حضوري بين اين دو از زمان روي كار آمدن بايدن است - و در زمان حساسي براي هر دو رهبر رخ داد. شي پس از تحكيم بيشتر قدرت خود در كنگره حزب كمونيست ماه گذشته، به عنوان قوي‌ترين رهبر چين از زمان مائو تسه‌تونگ به اين نشست آمده است.در همين حال، بايدن پس از عملكرد بهتر از حد انتظار حزبش در انتخابات ميان‌دوره‌اي امريكا - با پيش‌بيني دموكرات‌ها براي حفظ سنا در يك پيروزي بزرگ، وارد آسيا شد. بايدن در روز يكشنبه در پاسخ به اين سوال كه آيا نتايج انتخابات به او اجازه داد تا با قدرت بيشتري به رويارويي روز دوشنبه در بالي برود، ابراز اطمينان كرد. او به خبرنگاران گفت: «مي‌دانم كه قوي‌تر وارد زمين مي‌شوم.»
 شي جين‌پينگ: آماده گفت‌وگوي صريح درباره همه مسائل هستم
شي جين‌پينگ در اين جلسه گفت: در حال حاضر روابط چين و امريكا در شرايطي است كه همه ما به آن اهميت زيادي مي‌دهيم، زيرا در راستاي منافع اساسي دو كشور و ملت نيست و آن چيزي نيست كه جامعه بين‌المللي (از ما) انتظار دارد. ما به عنوان رهبران دو كشور بزرگ بايد مسير مناسبي را براي روابط امريكا با چين ترسيم كنيم. ما بايد مسير درستي را براي روابط دوجانبه در آينده پيدا كنيم و روابط را ارتقا دهيم. جهان انتظار دارد كه چين و ايالات متحده روابط را به درستي مديريت كنند. نشست ما توجه جهان را به خود جلب كرده است، بنابراين ما بايد با همه كشورها همكاري كنيم تا اميد بيشتري به صلح جهاني، اعتماد بيشتر به ثبات جهاني و انگيزه قوي براي توسعه مشترك ايجاد كنيم.
 شي گفت كه آماده است با بايدن در مورد موضوعات داراي اهميت استراتژيك در مورد روابط چين و ايالات متحده و در مورد مسائل مهم جهاني و منطقه‌اي تبادل نظر «صريح و عميق» داشته باشد.  رييس‌جمهور چين در ادامه افزود: ما بايد مسير روابط دوجانبه خود را اصلاح كنيم و آماده گفت‌وگوي صريح براي بررسي روابط مهم استراتژيك ميان دو كشور و همچنين روابط بين‌المللي هستم. ما هميشه ارتباط بين خود را حفظ كرده‌ايم، اما همه اينها نمي‌تواند ديدارهاي مستقيم ما را جبران كند و جاي آن را بگيرد. روابط چين و امريكا براي ما مهم است و به نفع هر دو كشور است. براي صلح، ثبات و عبور از بحران‌ها بايد با همه كشورها همكاري كنيم و آماده تبادل نظر صريح هستيم. من مشتاقانه منتظر همكاري با شما براي بازگرداندن روابط دوجانبه در مسير درست به نفع دو كشور و جهان هستم. بشريت با چالش‌هايي روبه‌رو است، جهان بر سر دوراهي قرار دارد و اينكه كجا بايد رفت، سوالي است كه نه تنها ما، بلكه همه كشورها به آن فكر مي‌كنند. 
بايدن: ما مسووليت مشتركي داريم
جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا نيز در اين ديدار گفت: من متعهد هستم كه خطوط ارتباطي بين من و شما شخصا و دولت‌هاي ما در سراسر جهان باز باشد، زيرا دو كشور ما چيزهاي زيادي دارند كه ما فرصت مقابله با آنها را داريم. به عنوان رهبران دو كشور، از نظر من، مسووليت مشتركي داريم تا نشان دهيم كه چين و ايالات متحده مي‌توانند اختلافات را مديريت كنند، و از تبديل شدن رقابت به چيزي حتي نزديك به درگيري جلوگيري كنند و راه‌هايي براي همكاري در موضوعات فوري و جهاني كه نياز به همكاري متقابل ما دارد، پيدا كنيم. ما بايد با هماهنگي و گفت‌وگو به شيوه‌اي شفاف در راستاي منافع‌مان و منافع جهان كار كنيم. ما ارتباط خود را با چين حفظ مي‌كنيم و مسووليت مشتركي براي مديريت اختلافات و اجتناب از تبديل آنها به درگيري داريم. ايالات متحده آماده است تا در صورت تمايل با شما همكاري كند. جهان از امريكا و چين انتظار دارد كه نقش مهمي در رسيدگي به مسائل مربوط به تغييرات آب و هوايي و امنيت غذايي ايفا كنند. بنابراين، رييس‌جمهور شي، من مشتاقانه منتظر گفت‌وگوي مستمر، صادقانه و بازمان هستم كه هميشه داشته‌ايم و از شما براي اين فرصت تشكر مي‌كنم.
تايوان، محور مهم گفت‌وگوهاي دو رييس‌جمهور 
رسانه دولتي چين پس از اين ديدار نوشت كه «شي جين‌پينگ» رييس‌جمهور چين در ديدار با رييس‌جمهور امريكا به «جو بايدن» هشدار داده است تا از خط قرمز مربوط به جزيره تايوان در جريان نشست سران گروه- ۲۰ در «بالي» واقع در اندونزي عبور نكند.
كاخ سفيد هم با صدور بيانيه‌اي درباره اين ديدار اعلام كرد: گفت‌وگوي روساي جمهور دو كشور چين و امريكا كه روز دوشنبه در حاشيه نشست سران گروه ۲۰ در اندونزي برگزار شد، ۳ ساعت به طول انجاميد. در اين بيانيه آمده است: بايدن در اين ديدار اعلام كرد كه امريكا با هرگونه تغيير يك‌جانبه در وضعيت موجود در تايوان از سوي هر دو طرف و همچنين با واكنش‌هاي قهري و تهاجمي فزاينده چين در قبال تايوان مخالف است.
رييس‌جمهور امريكا همچنين موضوع تهاجم روسيه به اوكراين و تهديدات روس‌ها براي استفاده احتمالي از سلاح هسته‌اي را مطرح كرده است. بر اساس اين بيانيه، روساي جمهور دو كشور توافق خود را مبني بر اينكه هرگز نبايد جنگ هسته‌اي رخ دهد، تكرار كردند.
بايدن همچنين در خصوص موضوع حقوق بشر با شي جين‌پينگ گفت‌وگو و اعلام كرد كه حل و فصل پرونده شهروندان امريكايي بازداشت شده در چين اولويت دولت او است. جو بايدن در اين ديدار تاكيد كرد كه امريكا و چين بايد در مورد مسائلي مانند تغييرات آب و هوايي، سلامت و امنيت غذايي جهاني و موارد ديگر با يكديگر همكاري كنند.بايدن همچنين در خصوص رفتار كره شمالي ابراز نگراني كرد. كاخ سفيد اعلام كرد كه آنتوني بلينكن، وزير امور خارجه امريكا براي پيگيري گفت‌وگوها به چين سفر خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون