• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5351 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۴ آبان

رييس‌جمهور اوكراين در خرسون:

مسكو نه ... اما كشورمان را پس مي‌گيريم

ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهور اوكراين روز دوشنبه با حضور در شهر خرسون از ناتو و غرب تشكر كرد. به گزارش ايسنا و به نقل از نيويورك‌تايمز، سفر زلنسكي به خرسون تنها چند روز پس از خروج نيروهاي روسي از اين شهر صورت گرفته است.خرسون، بندر حياتي درياي سياه و دروازه‌اي به كريمه، اولين شهر بزرگي بود كه پس از شروع حمله در 24 فوريه به دست نيروهاي روسيه افتاد. در حال حاضر نيروهاي روس در نزديك رودخانه دنيپرو، مستقر هستند.زلنسكي كه توسط ده‌ها سرباز و افسر پليس مسلح حفاظت مي‌شد در مقابل ساختمان اداره منطقه‌اي خرسون سخنراني كرد. او متعهد شد كه تمام اراضي را به اوكراين بازگرداند. در شهر برق، گرما، آب لوله‌كشي يا اينترنت وجود ندارد و مقامات اوكرايني از مردم خواسته‌اند تا زماني كه شهر ايمن نشده و خدمات ضروري بازسازي نشده است، شهر را ترك كنند. زلنسكي در پاسخ به اين سوال كه نيروهاي اوكرايني ممكن است تا كجا پيشروي كنند، گفت: مسكو نه... ما به سرزمين‌هاي كشور ديگري علاقه‌اي نداريم. ما در حال حركت هستيم. ما براي صلح، براي همه كشورمان آماده‌ايم. او از ناتو و ساير متحدان براي حمايت آنها در جنگ عليه روسيه تشكر كرد: «من واقعا خوشحالم، از واكنش مردم مي‌توان فهميد، واكنش آنها فيلم نيست. مردم منتظر ارتش اوكراين، سربازان ما و همه ما بودند.» او گفت كه بازديد از خرسون براي نشان دادن حمايت از ساكناني كه حدود هشت ماه اشغال روسيه را تحمل كردند و نشان دادند كه «ما واقعا در حال بازگشت هستيم، واقعا پرچم خود را برافراشته‌ايم»، مهم است. شاهدان گفتند كه رييس‌جمهور قبل از خروج حدود 30 دقيقه را در خرسون گذراند.


پاسخ مسكو: خرسون بخشي از روسيه است
پس از سفر از پيش اعلام نشده «ولوديمير زلنسكي» به منطقه «خرسون»، كرملين تصريح كرد كه خرسون همچنان بخشي از روسيه است. رسانه‌هاي روسي گزارش كردند كه «ديميتري پسكوف» سخنگوي كرملين روز دوشنبه در جمع خبرنگاران درخصوص سفر زلنسكي به خرسون گفت: «اظهارنظري در اين خصوص نمي‌كنيم. همان‌طور كه مي‌دانيد، اين قلمرو بخشي از فدراسيون روسيه است.»


دبيركل ناتو: اوكراين بايد درباره مذاكره  با روسيه تصميم بگيرد
همزمان با اين تحولات در اوكراين، «ينس استولتنبرگ»، دبيركل ناتو روز گذشته در نشست خبري مشترك با مقامات هلند در شهر «لاهه» گفت: اين به اوكراين بستگي دارد كه چه شرايطي را براي مذاكره با روسيه در زمينه خاتمه جنگ در‌نظر بگيرد. به گزارش خبرگزاري رويترز او هشدار داد: «ما نبايد اشتباه كنيم و روسيه را دست‌كم بگيريم. نيروهاي مسلح روسيه داراي قابليت‌هاي قابل توجه و همچنين شمار بسياري نيرو هستند. ماه‌هاي آينده دشوار خواهد بود. هدف پوتين اين است كه اوكراين را در زمستان سرد و تاريك رها كند. بنابراين ما بايد مسير خود را ادامه دهيم.» استولتنبرگ با تكرار اظهارات «آنتوني بلينكن»، وزير خارجه ‌امريكا گفت كه اين به اوكراين بستگي دارد كه تصميم بگيرد چه زماني و چگونه مي‌خواهد با روسيه براي پايان دادن به جنگ مذاكره كند. وي گفت: «اوكرايني‌ها اينك بالاترين هزينه را از نظر تلفات جاني و خسارات وارده مي‌پردازند. بنابراين، اين برعهده اوكراين است كه تصميم بگيرد چه نوع شرايطي براي آنها قابل‌قبول است.آنچه در اطراف ميز اتفاق مي‌افتد اساسا با وضعيت ميدان جنگ مرتبط است. آنچه ما بايد انجام دهيم، اين است كه از اوكراين حمايت و آنها را تقويت كنيم تا در مرحله‌اي مذاكرات انجام شود كه اوكراين به عنوان كشور مستقل در اروپا پيروز شود.»


لغو شهروندي كساني كه ارتش روسيه را  «بي‌اعتبار» مي‌كنند
با طولاني شدن جنگ در اوكراين، رييس‌جمهوري روسيه متمم رياست‌جمهوري را در رابطه با لايحه‌اي پيشنهاد داده كه به مسكو اجازه مي‌دهد تا حق شهروندي افرادي كه باعث «بي‌اعتباري» ارتش مي‌شوند، لغو كند. به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري آناتولي، اين متمم‌هاي پيشنهاد شده براي لايحه‌اي كه در اصل در آوريل سال جاري ميلادي توسط دوما تصويب شد، «انتشار عمومي اطلاعات نادرست عمدي در مورد نيروهاي مسلح روسيه» را يك جرم تعريف مي‌كند كه مجازاتش سلب و ابطال رواديد افرادي است كه از حق شهروندي روسيه برخوردارند.يكي از اين متمم‌ها همچنين اقداماتي را كه «براي تماميت ارضي روسيه» حين كار براي سازمان‌هاي غيردولتي خارجي يا بين‌المللي «نامطلوب» قلمداد شوند، به عنوان دليلي كافي براي سلب حق شهروندي افراد تعريف مي‌كند.در اين پيشنهادات، «فراخوان براي اقداماتي با هدف نقض تماميت ارضي روسيه، بي‌اعتبار كردن ارتش روسيه، فراخوان عمومي براي افراط‌گرايي، تهديد جان مقامات دولتي و سوءاستفاده از نشان‌هاي دولتي و پرچم» هم مطرح شده‌اند. نسخه اصلي اين لايحه سلب حق شهروندي را براي جرايم جدي ازجمله فعاليت‌هاي «تروريستي، قاچاق مواد مخدر و جعل اسناد» پيشنهاد داده است. در خبري مشابه روزنامه ديلي ميل خبر داد كه براساس برنامه‌ريزي دولت مسكو كودكان بايد چگونگي سرهم كردن و تيراندازي با كلاشنيكف و همچنين انجام كمك‌هاي اوليه و چگونگي واكنش به حملات اتمي و شيميايي را بياموزند. گمان مي‌رود كه مقام‌هاي روسيه در حال احياي برنامه كمونيستي در واكنش به ناكامي در اوكراين هستند. ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه سربازان وظيفه را براي حمله به اوكراين به خدمت گرفته است، اما سربازان ضعيف آموزش‌ديده نتوانستند جريان نبرد را در اوكراين براي مسكو تغيير دهند.وزارت دفاع روسيه اعلام كرده اين كشور در حال برنامه‌ريزي براي شروع برنامه آموزشي در سپتامبر سال آينده ميلادي است و افزود: مسكو گفته كه كمتر از ۱۴۰ ساعت در هر سال تحصيلي نبايد به آن اختصاص داده شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون