• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5351 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۴ آبان

براي جام جهاني بعدي به مشكل خواهيم خورد

تيم ملي ايران: نه به قرن بيست‌ويك!

كارلوس كي‌روش در آخرين ساعات روز يكشنبه ليست نهايي تيم ملي را اعلام كرد: ۲۵ بازيكن شامل ۴ دروازه‌بان. علاوه بر اينكه ايران جزو معدود تيم‌هايي است كه عوض معرفي ۲۶ بازيكن كه سقف مجاز است ۲۵ بازيكن معرفي كرده، نگاهي به ليست نهايي ايران نشان مي‌دهد يك تفاوت بزرگ ميان فوتبال كشورمان با دنيا وجود دارد.
فوتبال روز دنيا به سرعت به سمت استفاده از بازيكنان جوان و آينده‌دار در حركت است. به همين دليل باشگاه‌هاي بزرگ ستاره‌هايي را در سنين ۱۶ يا ۱۷‌سالگي با ارقام بسيار كلان به خدمت مي‌گيرند. نمود چنين ديدگاهي در تيم‌هاي ملي بسياري از كشورها نيز به خوبي قابل رويت است. در همين جام جهاني قطر و در فهرست نهايي تيم‌ها بسياري از بازيكنان متولد قرن بيست‌ويكم هستند. تنها تيمي كه هيچ بازيكن متولد قرن بيست‌ويكي در تركيب آن ديده نمي‌شود‌ايران است! مساله‌اي كه به خوبي نشان مي‌دهد ما در طول ساليان قبل و به خصوص ۴ سال گذشته هيچ گونه سرمايه‌گذاري نسبت به پرورش استعدادها نداشتيم. براي اثبات اين مساله مقايسه‌اي بين ايران و ساير كشورهاي حاضر در جام جهاني انجام داديم. با ذكر اين نكته كه براي همه از جمله ايران سال تولد ميلادي در نظر گرفته شده است. 
جوان‌ترين بازيكن ايران در جام جهاني قطر ابوالفضل جلالي است كه متولد سال ۱۹۹۸ است كه مي‌شود ۲۴ سال. بعد از او چهار بازيكن داريم كه متولد ۱۹۹۶ هستند يعني ۲۶‌ساله به حساب مي‌آيند و مابقي همه متولد سال ۱۹۹۵ به قبل مي‌باشند. اين در حالي است كه سه رقيب ايران هر كدام چندين بازيكن متولد قرن بيست‌ويكم در تركيب دارند. انگليس فقط چهار بازيكن دارد كه متولد سال ۲۰۰۰ به بعد هستند: جود بلينگهام، كانر گلگر، فيل فودن و بوكايو ساكا. چهار بازيكني كه دست‌كم سه نفر از آنها نيز احتمالا فيكس بازي مي‌كنند. به جز اينها چندين بازيكن متولد سال ۱۹۹۹ هم در تركيب سه‌شيرها به چشم مي‌خورد. 
ايالات متحده ديگر رقيب ايران ۹ بازيكن متولد سال ۲۰۰۰ به بعد دارد كه باوركردني نيست! ۹ بازيكني كه اكثرا لژيونر هستند و در ليگ‌هاي معتبر اروپايي توپ مي‌زنند و تركيب ايالات متحده براي دور بعد جام جهاني را نيز تضمين مي‌كنند. ولز سومين همگروه ايران نيز دست كمي از امريكا ندارد و در تركيب اين تيم ۷ بازيكن قرن بيست‌ويكمي ديده مي‌شود. اين يعني ولز تقريبا بخش عمده‌اي از تركيب تيم خود در جام جهاني بعدي را از همين حالا مي‌داند. 
نگاهي به اسكواد ساير حاضرين در جام جهاني نشان مي‌دهد آنها دست كم از دو تا چند بازيكن متولد قرن بيست‌ويكم در تركيب خود استفاده كرده‌اند. حتي تيم‌هايي نظير قطر و عربستان كه به شكل سنتي تصور مي‌شد معمولا مجموعه‌اي از بازيكنان باتجربه و مسن را تشكيل مي‌دهند از اين قاعده مستثني نيستند. قطر يكي از تيم‌هاي به نسبت جوان مسابقات است و ۳ بازيكن قرن بيست‌ويكمي دارد و در تركيبش هيچ بازيكني ديده نمي‌شود كه متعلق به دهه هشتاد قرن بيستم باشد. عربستان هم سه بازيكن متولد سال ۲۰۰۰ به بعد دارد به همراه دو بازيكن متولد سال ۱۹۹۹. 
در اين زمينه نمي‌توان چندان خرده‌اي هم به سرمربي تيم ملي گرفت. او براي انتخاب ليست نهايي به موجودي فوتبال ايران نگاه كرده و نفرات را برگزيده است. با اين حال در همين برهوت استعداد جديد در فوتبال ايران نيز مي‌شد يك يا دو بازيكن جوان‌تر را همراه تيم ملي به قطر برد. بازيكناني نظير اميرحسين حسين‌زاده كه فصل پيش براي استقلال عالي ظاهر شد و در فصل جاري نيز در بلژيك نمايش‌هاي خوبي داشته. بازيكني كه متولد سال ۲۰۰۰ است. يا حتي خود سامان فلاح مدافع پيكان كه در آخرين اردوي تيم ملي هم حاضر بود و جزو آخرين خط ‌خورده‌هاي كي‌روش به حساب مي‌آيد. بازيكني متولد سال ۲۰۰۲ كه مي‌توانست جاي يكي از چهار دروازه‌بان يا به عنوان نفر بيست‌وششم ليست به قطر برود.
در مجموع و حتي فارغ از سن و سال، ليست تيم ملي ايران در جام جهاني قطر تفاوتي با ليست نهايي ايران براي حضور در جام جهاني روسيه ندارد. تنها بازيكن نسل جديدي كه در سال ۲۰۱۸ اصلا نامي در فوتبال حرفه‌اي ايران نداشت و امروز به تيم ملي رسيده ابوالفضل جلالي است. ساير بازيكنان يا در ليست نهايي جام جهاني روسيه حضور داشتند يا همان زمان هم اين امكان را داشتند كه به تيم ملي فراخوانده شوند. بازيكناني نظير شجاع خليل‌زاده، سيد حسين حسيني، صادق محرمي، احمد نوراللهي. علي قليزاده هم در دوره پيش به خاطر مصدوميت جام جهاني را از دست داده بود و امسال در تركيب تيم حضور دارد. 
بنابراين اصلا دور از انتظار نيست و از همين حالا مي‌توان حدس زد كه تيم ملي ايران براي جام جهاني بعدي با مشكل بسيار بزرگي براي پيدا كردن تركيب نهايي خود مواجه خواهد بود. بازيكناني كه متولد ۱۹۹۵ به قبل هستند و بالغ بر ۷۵ درصد تيم را هم تشكيل مي‌دهند، در جام جهاني بعدي حداقل ۳۰ساله خواهند بود و شايد خيلي از آنها ديگر نتوانند كيفيت سابق را ارايه كنند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون