• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5351 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۴ آبان

ارتباط تنگاتنگ فقر با اختلالات روانپزشكي

گروه اجتماعي| معاون بيمارستان روانپزشكي روزبه بيشترين مراجعان اين مركز درماني را بزرگسالان مبتلاي اختلالات دو‌قطبي (شيدايي و افسردگي توامان) اختلال جنون جواني، حملات پنيك، وسواس اعلام كرد و گفت: «سلامت روان چند بعد دارد. اولين بعد بخش اجتماعي در عامه مردم است. بعد دوم هم مبتلايان به بيماري هستند كه بايد خدمات درماني سلامت روان را دريافت كنند كه حدود ۲۰ درصد جامعه را تشكيل مي‌دهند اما ۷۵ يا ۸۰ درصد مردم كه يا مشكلات روانشناختي ندارند يا مشكلات بسيار پيش پا افتاده‌اي دارند هم بايد به سلامت روان خود توجه كنند كه اين موضوع مورد غفلت است.»
محمدرضا محمدي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اينكه فقر با بروز اختلالات روانپزشكي ارتباط تنگاتنگي دارد، گفت: «با افزايش فقر، شكي نيست كه اختلالات روان هم افزايش مي‌يابد و مجددا با بروز اختلال روانپزشكي، عملكرد و كارايي افراد تحت تاثير قرار گرفته و فقر مضاعف 
ايجاد مي‌شود. 
بيماري‌هاي جسمي به‌طور موقت توانايي افراد را تحت تاثير قرار مي‌دهند اما بيماري‌هاي روان مي‌توانند هم به شكل موقت و هم به شكل دايمي عملكرد افراد را تحت‌الشعاع قرار دهند و در نهايت با گرفتن عملكرد فرد بروز فقر مطلق دور از انتظار نيست.»
محمدي با اشاره به اينكه هنگام بروز وقايع مختلف اجتماعي مردم و جوانان به درستي توجيه و اقناع نمي‌شوند، بيان كرد: «از مراكز بهداشتي روانپزشكي تا مراكز مشاوره و ساير مراكز، اقناعي كه شايسته مردم است به درستي انجام نمي‌شود و در صورت عدم اقناع، روز به روز مشكلات اضطراب و افسردگي تبديل به مشكلات شديدتري مانند خودكشي و... مي‌شود؛ بنابراين لازم است كه مردم و مسوولان توجه ويژه به موضوع سلامت روان داشته باشند.»
او با اشاره به اينكه موضوع سلامت روان در تمامي بحران‌ها اعم از سيل، زلزله، كرونا، مشكلات اجتماعي و... ناديده گرفته مي‌شود و با تاكيد بر اهميت بررسي ابعاد اجتماعي اين معضلات، گفت: «طي ۱۵ سال گذشته و به دنبال فراگير شدن فضاي مجازي مي‌توان گفت كه بروز اختلالات روانپزشكي هم افزايش يافته و مطالعات تقريبا اين موضوع را نشان مي‌دهد. سال ۱۳۸۰ مطالعه‌اي انجام داديم كه مشخص كرد آمار اختلالات روان در كشور حدود ۱۷ درصد گزارش شد و چند سال بعد اين آمار به حدود ۲۲ درصد رسيد و در ساليان اخير هم آمار اختلالات روانپزشكي به حدود ۳۰ درصد رسيد. مجموعه مشكلات زيادي وجود دارد كه آمار اختلالات روان را افزايش مي‌دهد كه يكي از آنها موضوع فضاي مجازي است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون