• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5352 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۵ آبان

خبرخوان

 صادرات ۱۰۰ هزار خودرو از ايران به ونزوئلا
كميسيون مشترك دو كشور ايران و ونزوئلا بعد از هشت سال برگزار شد و با توجه به اهميت روابط در كشور و به رغم تحريم‌هاي مختلف، دو كشور در اين زمينه‌ها به توافق رسيدند: صادرات بيش از صد هزار خودرو از ايران به ونزوئلا در مدت پنج سال، در حوزه صادرات محصولات دانش بنيان همانند دستگاه‌هاي همودياليز و انتقال فناوري توافقاتي صورت گرفت، توافقات خوبي در حوزه گمرك و موضوعات حقوقي و قضايي في مابين صورت گرفت و توافقاتي در حوزه اقتصاد، تجارت، صنعت و معدن بين دو كشور حاصل شد و طرفين بر پيگيري توافقات تا اجراي كامل تاكيد كردند.


تمركز صنعت برق كشور براي عبور از فصل سرما
آرش كردي، مديرعامل شركت توانير، از برنامه‌ريزي و تمركز صنعت برق كشور براي عبور موفق از فصل سرما خبر داد. مديرعامل توانير از انعطاف‌پذيري مديريت مصرف برق در شركت‌هاي برق منطقه‌اي و توزيع برق كه روزانه تا ۹ هزار مگاوات مديريت بار و مصرف انرژي در اوج بار امسال را امكان‌پذير ساخت، تقدير كرد و با اشاره به آرامش حاكم بر بخش‌هاي مولد و توليدي كشور، از تحقق ۲.۷ ميليارد كيلووات ساعت صرفه‌جويي مصرف برق در بخش خانگي طي تابستان امسال و رشد ۷.۶ درصدي توليدات صنايع خبر داد.
بانك‌ها براي خريد كشتي در درياي خزر ورود كردند
مهدي صفري، معاون ديپلماسي اقتصادي وزارت خارجه اظهار داشت: طرف ايراني و روسي اقدام عاجل در اين زمينه نكردند و به‌طور موقت چند كشتي براي حمل كانتينر خريداري شده است و چند بانك براي خريد كشتي در دريا خزر ورود كردند. صفري با بيان اينكه خط هوايي نامحدود است، گفت: در ماه بيش از 80 پرواز صورت مي‌گيرد. در 10 روز گذشته قطاري 45 كيلومتري بين آذربايجان و روسيه شكل گرفت كه ضايعات زيادي براي روابط تجاري دوجانبه ما ايجاد كرد كه با پيگيري‌هاي آقاي مخبر از ديروز اين مشكل رفع شد.


تورم، سال آينده هم ادامه دارد 

كامران ندري، كارشناس امور پولي و بانكي اظهار داشت: هزينه خانوار ايراني هميشه در حوزه مسكن و خودرو بالا بوده اما خوراك و مواد غذايي در ايران نسبت به ساير كشورها ارزان بود كه آقاي رييسي قيمت مواد غذايي را هم با حذف ارز 4200 توماني افزايش داد كه نام اين اقدام را هم جراحي گذاشتند به اين معنا كه پس از اين جراحي براي مردم رفاه ايجاد مي‌شود اما نه تنها هيچ رفاهي براي مردم ايجاد نشد بلكه افزايش نرخ تورم سطح رفاهي مردم را به‌شدت كاهش داد و تمام اين موضوعات منجر به بي‌اعتمادي مردم به دولت مي‌شود. وي افزود: واقعيت اين است كه اقتصاد ايران در وضعيت بدي گير كرده‌ است كه عمده اين گرفتاري به نحوه مديريت اقتصاد كلان برمي‌گردد. آزاد شدن روابط تجاري، كاهش تعرفه‌هاي تجاري‌، افزايش واردات تا حدودي به كاهش نرخ تورم كمك مي‌كند اما بايد توجه داشت كه توليد داخلي هم متاثر از اين سياست خواهد بود چراكه عمده توليدكنندگان داخلي توانايي رقابت با كالاي خارجي را ندارند. با تداوم اين وضعيت، افزايش نرخ تورم هم ادامه‌دار خواهد بود، ممكن است مانند خرداد ماه ديگر با نرخ تورم ماهانه 12 درصدي مواجه نباشيم اما حتي تورم 3 درصدي در سال به 36 درصد مي‌رسد بنابراين با اين وضعيت در بهترين حالت به نرخ تورم حدود 50 درصدي امسال در سال آينده 36 درصد اضافه شود.


پيش‌بيني صادرات ۱۷ ميليارد دلاري پتروشيمي‌ها
احمد مهدوي ابهري، دبير انجمن صنفي كارفرمايي پتروشيمي پيش‌بيني كرد: امسال پتروشيمي‌ها ۱۵ ميليارد دلار به نيما تزريق مي‌كنند و ۱۷ ميليارد دلار هم صادرات خواهيم داشت. وي بيان داشت: 39.6 درصد صادرات غيرنفتي در 6 ماه 1401 مربوط به پتروشيمي بوده است، اين جايگاه بايد توسعه يابد تا به اهداف 1404 و توليد 135 تا 140 ميليون تن برسيم. مهدوي با اشاره به اشتغال‌زايي پتروشيمي گفت: در حال حاضر 17 هزار واحد صنعتي پايين دستي وابسته به اين صنعت هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون