• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5352 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۵ آبان

تركيب احتمالي ايران در جام جهاني

فيكس بودن بيرو كنعاني‌زادگان، اميري و طارمي قطعي است

گروه ورزش

از همين حالا مشخص است كه بزرگ‌ترين چالش پيش روي كارلوس كي‌روش در جام جهاني ارنج نهايي تيم ملي مخصوصا ساختار دفاعي است. به اين دليل كه تكليف خط حمله و آرايش مهاجمان تا حدي روشن است اما از آنجايي كه رقباي ايران شكل‌هاي مختلفي از بازي را به كار مي‌گيرند و ايران معمولا شكلي از بازي واكنشي را در دستور كار قرار مي‌دهد، احتمالا سرمربي تيم ملي نيز شكل‌هاي مختلفي از دفاع را براي مقابله با رقبا استفاده خواهد كرد. 

ايران با سيستم چهار دفاعه بازي مي‌كند درست مثل امريكا. فرق ايران و امريكا در اين است كه شاگردان كي‌روش با سيستم پايه 1-3-2-4 وارد زمين مي‌شوند و ايالات متحده با سيستم پايه 3-3-4. اما انگليس و ولز از سيستم سه‌دفاعه با تمركز روي وينگرها استفاده مي‌كنند. تفاوت انگليس و ولز در اين است كه ياران گرت بيل بيشتر متمايل به 1-6-3 هستند و سه شيرها بيشتر متمايل به 3-4-3 يا 2-5-3. طبيعي است كه براي مقابله با هركدام از اين تيم‌ها نفرات مختلفي به كار گرفته شوند. به عنوان مثال وقتي قرار است وينگرهاي ويرانگر انگليس مهار شوند بازيكناني مورد استفاده قرار مي‌گيرند كه سريع‌تر باشند و وقتي قرار است عمق دفاع ايران هدف قرار بگيرد تمركز بيشتر روي نفراتي است كه مستحكم‌تر هستند. بنابراين بايد انتظار داشت كه در سه بازي مرحله گروهي تغييراتي در تركيب اصلي تيم ملي مشاهده شود. 
همچنين نبايد فراموش كرد كه كي‌روش در دوبازي دوستانه ايران مقابل سنگال و اروگوئه شكلي از بازي را به كار گرفته كه در آن علاوه بر چهار دفاع و دو هافبك تدافعي، دو وينگر در كارهاي دفاعي شركت كنند و مخصوصا نيم‌فضاها را پوشش دهند. اين بخش مهمي از معماي مشخص شدن نفرات فيكس تيم ملي را حل مي‌كند. همين طور به اصرار مرد پرتغالي به عدم استفاده همزمان از طارمي و آزمون هم بايد توجه كرد. اقدامي كه حالا تبديل به يك علامت سوال بزرگ هم براي هواداران داخلي هم رقبا شده است. آيا آزمون مهاجم نوك خواهد بود و طارمي وينگر نظير آنچه در جام جهاني 2018 رقم خورد يا وضعيت به گونه‌اي ديگر پيش خواهد رفت؟ مشكلي كه در اين زمينه وجود دارد مصدوميت سردار آزمون است كه باعث شد او بيش از يك ماه از شرايط بازي دور شود و حالا كه به اردوي تيم ملي در قطر اضافه شده مشخص نيست مي‌تواند از نخستين بازي ايران در تركيب قرار بگيرد يا خير. 
به‌طور كلي مي‌توان حدس زد تا اين لحظه حضور عليرضا بيرانوند درون دروازه ايران قطعي است. در بين مدافعين مياني هم حضور حسين كنعاني‌زادگان قطعي به نظر مي‌رسد. بازيكني كه هم در نبردهاي هوايي موفق است هم در كورس‌ها جا نمي‌ماند هم قابليت بازي‌سازي با پاس‌هاي بلند را دارد. كنعاني‌زادگان يكي از مدافعان مورد علاقه كي‌روش به حساب مي‌آيد. انتخاب زوج اين مدافع ممكن است بسته به رقيب ايران تغيير كند. در حالت عادي مي‌شد حدس زد كه شجاع خليل‌زاده كه سال‌ها در پرسپوليس و سپس در ليگ ستارگان قطر كنار كنعاني‌زادگان بازي كرده، به ميدان برود اما كي‌روش گزينه‌هاي جذاب ديگري نظير پورعلي گنجي و حسيني را هم در اختيار دارد. در سمت راست خط دفاعي با وجود حضور صادق محرمي در ليگ قهرمانان اين فصل و تنه به تنه شدن با بسياري از ستاره‌هاي فوتبال اروپا از جمله ستاره‌هاي تيم ملي انگليس به نظر مي‌رسد انتخاب اول كي‌روش رامين رضاييان باشد. در سمت چپ هم كي‌روش روي سرعت ميلاد محمدي حساب باز خواهد كرد با ذكر اين نكته كه احسان حاج صفي هم يك گزينه قوي براي اين پست است. 
 با مصدوميت اميد ابراهيمي معادلات خط مياني ايران تا حدي تغيير خواهد كرد. در بخش دفاعي حضور سعيد عزت‌اللهي با توجه به فيزيك مناسب و موفقيت در نبردهاي هوايي و تسلط روي توپ قطعي است. اما انتخاب زوج او از ميان احمد نوراللهي، علي كريمي و روزبه چشمي بستگي به تيم رقيب خواهد داشت. گرچه شانس احمد نور براي فيكس بودن بيشتر است. 
براي سه وينگر انتخابي دست كي‌روش خيلي باز است. وحيد اميري يكي از بازيكناني است كه در تركيب اصلي قرار خواهد گرفت. چرا كه او توانايي بارها و بارها دويدن طول زمين را دارد و هم در كارهاي دفاعي موفق ظاهر مي‌شود و هم كارهاي دفاعي. عليرضا جهانبخش هم ديگر فيكس تيم ملي خواهد بود. در نهايت آنچه باقي مي‌ماند انتخاب كي‌روش ميان استفاده همزمان از طارمي و آزمون است يا به‌كار‌گيري يكي از اين دو بازيكن به عنوان يار فيكس. اين هم احتمالا بر اساس چينش تيم رقيب خواهد بود اما تا حد زيادي فيكس بودن طارمي به عنوان آماده‌ترين بازيكن حال حاضر فوتبال ايران قطعي است. 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون