• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5354 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۸ آبان

پرافتخارترين كشتي‌گير ايران و حاشيه‌هاي عجيب

دبير مي‌خواهد حسن يزداني را حذف كند؟

سريال برخوردهاي دبير با حسن يزداني از مسابقات جهاني صربستان شروع شد. عليرضا دبير رييس فدراسيون بعد از شكست يزداني مقابل تيلور به صورت تلويحي از سبك كشتي‌گيري يزداني انتقاد كرد و گفت كشتي‌گيران نمي‌توانند با تنها زير كتف زدن مدال طلا بگيرند. آتش اختلاف بعد از بازگشت تيم ملي به تهران شعله‌ور شد. جايي كه پدر حسن يزداني، رييس فدراسيون را مسوول شكست پسرش دانست و به تندي از عليرضا دبير انتقاد كرد. ايشان گفت: «سوال من اين است چرا آقاي دبير نيم ساعت مانده به مبارزه فينال به پسر من گفت كه با مربي ۱۱۰ كيلوگرمي تمرين كن كه باعث شد ضربان قلب او به ۲۵۰ برسد؛ در حالي كه نيم ساعت بعد، مبارزه فينال داشت؟ چرا اين كار را كرد؟ بايد پاسخ بدهد. چرا در فدراسيون كشتي در تمرينات زير كتف با حسن يزداني كار مي‌كند اما اينجا مي‌گويد كشتي فقط زير‌كتف‌زدن‌نيست؟» هرچند بعد از اين مصاحبه حسن يزداني سعي كرد اوضاع را كنترل كند ولي گويا موفق نشد. 
روز بيست‌وپنج آبان نفرات اعزامي تيم ملي به مسابقات جام جهاني كشتي امريكا از سوي فدراسيون كشتي اعلام شد كه در اين ليست نامي از حسن يزداني ديده نمي‌شد. برخي كارشناسان گفتند اين سياست فدراسيون بوده كه از نفرات دوم و سوم تيم ملي در مسابقات جام جهاني استفاده كند و براي نمونه تيم اعزامي كشتي فرنگي را مثال زدند. با اين حال حضور برخي نفرات اصلي تيم ملي كشتي آزاد، يعني همان‌هايي كه در صربستان هم روي تشك رفتند در ليست نهايي اين ذهنيت را به وجود آورد كه اتفاقا خيلي از نفرات اصلي حضور دارند ولي حسن يزداني نيست. در ليست اعلامي نفراتي چون رحمان عموزاد، اميرمحمد يزداني، محمد نخودي و كامران قاسم‌پور از تيمي كه راهي صربستان شده بودند به چشم مي‌خورد.
آنچه اين ذهنيت را تقويت مي‌كند اخباري است كه از گوشه و كنار فدراسيون در مورد رابطه بين يزداني و دبير به گوش مي‌رسد. طبق اطلاعات رسيده به خبرنگار «اعتماد» هنگام عقد قرارداد كشتي‌گيران با تيم‌هاي ليگ برتري عليرضا دبير اجازه ثبت قرارداد يك ميلياردي حسن يزداني با تيم صنايع مازندران كه بعدا به بانك شهر تغيير نام داد را نداده و تاكيد كرده هيچ قراردادي نبايد بالاي ۸۰۰ ميليون تومان باشد. همچنين دبير كه پيش از اين مي‌گفت رقم قرارداد كشتي‌گيران پايين است و اين ورزشكاران هرچه بگيرند حق‌شان است، در ميان انتقادات از يزداني به خاطر رقم قراردادش سكوت كرد. البته برخي گفتند دبير از پيوستن حسن يزداني به تيمي كه رضا يزداني را روي نيمكت مربيگري دارد ناراحت شده. 
چندي بعد در مراسم تجليل از مدال‌آوران صربستان برخورد ديگري بين دبير و يزداني رخ داد. آن مراسم درحالي كه عليرضا دبير و جمعي از مديران اسپانسر فدراسيون كشتي روي سن بودند و همه بعد از دعوت حسن يزداني به روي سن، جا را براي او در كنار دبير خالي كردند، يزداني در كنار رييس فدراسيون قرار نگرفت تا همه بفهمند رابطه اين دو نفر شكراب شده. روز بعد جلسه‌اي در فدراسيون كشتي با حضور دبير و يزداني به همراه پدر حسن يزداني و مدير برنامه‌هايش برگزار شد. طبق شنيده‌ها هادي عامل گزارشگر و مفسر سرشناس كشتي هم در اين جلسه حضور داشت تا طرفين را با هم آشتي دهد اما نه‌تنها آتش‌بسي بين طرفين برقرار نشد كه گويا كار به دعوا هم كشيد و صداي طرفين روي هم بلند شد.
روز گذشته تيم بانك شهر در مرحله نيمه نهايي ليگ برتر كشتي به مصاف انبوه‌سازان هوتن رفت و موفق شد در يك ديدار نفس‌گير و نزديك با نتيجه ۶ بر ۴ به پيروزي دست پيدا كند. در اين مسابقه يزداني در وزن ۸۶ كيلوگرم موفق شد يازده بر صفر عزت‌الله اكبري را شكست دهد. اتفاق عجيب بازي غيبت رحمان عموزاد قهرمان جهاني در وزن ۶۵ كيلوگرم بود. عموزاد كه با تيم بانك شهر قرارداد داشت در روز مسابقه حاضر نشد و كشتي نگرفت. هاشم حبيبي مربي تيم كشتي بانك شهر با اشاره ضمني به مشكلات دبير با رضا يزداني گفت: «واقعاً نمي‌دانم چه دست‌هاي پشت پرده‌اي در ليگ كشتي وجود دارد كه چند سالي است در آستانه رقابت‌هاي نهايي اين مسابقات، كشتي‌گيران ملي‌پوش، تيم رضا يزداني را تنها مي‌گذارند.» وي با بيان اينكه احساس مي‌كنم عده‌اي از نفرات، وابسته به فدراسيون كشتي هستند كه دوست ندارند تيم رضا يزداني موفق شود، گفت: «اميرمحمد يزداني، يونس امامي، كامران قاسم پور در سال‌هاي گذشته به دلايل غير قابل باور اردوي تيم را ترك كردند و امسال نيز رحمان عموزاد دست ما را در پوست گردو گذاشت و شنيدم براي دريافت رواديد امريكا راهي دوبي شده است.»
برخي از ناظران مجموعه اين اتفاقات را به معناي تلاشي براي حذف كردن حسن يزداني از تيم ملي دانستند. روز ۲۹ شهريور صدرالدين كاظمي كارشناس و مفسر كشتي كه از اخبار و پشت پرد‌ه‌هاي كشتي هم تا حد زيادي مطلع است به روزنامه اعتماد گفته بود عده‌اي در فدراسيون قصد كنار گذاشتن حسن يزداني از تيم ملي را با اين بهانه كه كامران قاسم‌پور كشتي‌گير بهتري است دارند. حسن يزداني در حال حاضر پرافتخارترين كشتي‌گير تاريخ ايران محسوب مي‌شود. يزداني در مسابقات جهاني صربستان توانست ركورد مرحوم تختي را بعد از ده‌ها سال بشكند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون