• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5355 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۹ آبان

رخدادهاي زمين لرزه طي هفته گذشته

در هفته گذشته كنگ استان هرمزگان با زمين‌لرزه‌اي به بزرگاي ۵، سيرچ استان كرمان با زلزله ۴.۶ و فين استان هرمزگان با زمين‌لرزه‌اي به بزرگاي ۴ لرزيدند. ايسنا در گزارشي نوشت كه كنگ استان هرمزگان با زمين لرزه‌اي به بزرگاي ۵ لرزيد. به گفته دكتر علي بيت‌اللهي عضو هيات علمي مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي تنها گسل جانمايي شده در محدوده شمالي و مركز اين زلزله، قطعات سامانه گسلي پيش ژرفاي زاگرس است. به گفته اين محقق حوزه مخاطرات، گسل پيش ژرفاي زاگرس ZFF با درازاي چند صد كيلومتر از شمال خاور بندرعباس در امتداد ايالت لرزه زمين ساختي البرز تا شمال غرب امتداد دارد. راستاي كلي اين گسل، شمال باختر جنوب خاور با شيب به سوي شمال خاور و سازوكار اين گسل معكوس است.بيت‌اللهي با بيان اينكه اين گسل جداكننده كمربند پيش ژرفاي زاگرس در شمال و شمال خاوري از دشت ساحلي زاگرس در جنوب و جنوب باختري است، گفت: «گسل پيش ژرفاي زاگرس حد شمال شرقي آبرفت‌هاي دشت ساحلي خيلج‌فارس را مشخص مي‌كند. اين گسل در غرب گسل فعال كازرون-برازجان قرار گرفته و در سطح به صورت شاخه‌هاي گسلي رانده، يال‌هاي جنوب غربي چين‌خوردگي‌هاي منطقه را قطع كرده است.زلزله ۴.۶ سيرچ استان كرمان از ديگر رخدادهاي مهم هفته گذشته بوده و مهم‌ترين گسل‌هاي اين منطقه گسل فشاري شهداد و گسل گلباف هستند. گسل شهداد گسلي كواترنر با راستاي خمدار شمال باختري-جنوب خاوري در جنوب شهداد است و گسل گلباف (گوك) با طولي حدود ۱۰۰ كيلومتر از باختر بم تا باختر شهداد ادامه دارد و يكي از جنباترين ساختارهاي ناحيه است.»به اعتقاد متخصصان حوزه زلزله در ۲۳ سال گذشته دست‌كم پنج زمين‎لرزه متوسط تا بزرگ و ويرانگر در گستره گلباف رخ داده است.علاوه بر آن فين استان هرمزگان با زمين‌لرزه‌اي به بزرگاي ۴.۲ و خوي استان آذربايجان غربي زلزله‌اي به بزرگاي ۴ و ۳.۴ لرزيدند. جزييات زلزله‌هاي هفته گذشته به اين شرح است.
شنبه ۲۱ آبان
در فين استان هرمزگان زلزله ۲.۹، سنگان استان خراسان رضوي زلزله ۲.۷، خوش رود پي استان مازندران زلزله ۲.۶، هفت چشمه استان لرستان زلزله ۲.۹ به ثبت رسيد.
يكشنبه ۲۲ آبان
در سيرچ استان كرمان زلزله‌اي به بزرگاي ۴.۶ در عمق ۱۷ كيلومتري رخ داد و كانون آن در هشت كيلومتري سيرچ، ۱۷ كيلومتري اندوهجرد و ۳۱ كيلومتري شهداد اين استان بوده است. در راور استان كرمان زلزله ۲.۶، نايبند استان خراسان جنوبي زلزله ۲.۸ به ثبت رسيد.
دوشنبه ۲۳ آبان
هجدك استان كرمان زمين‌لرزه‌اي به بزرگاي ۳.۴ در عمق هشت كيلومتري را تجربه كرد و كانون آن در ۳۹ كيلومتري هجدك، ۴۲ كيلومتري شهداد و ۴۷ كيلومتري چترود اين استان گزارش شد.در سنگان استان خراسان رضوي زلزله ۲.۶، باشت استان كهگيلويه و بويراحمد زلزله ۲.۸، جايزان استان خوزستان زلزله ۲.۷ به ثبت رسيد.خوي استان آذربايجان غربي با زلزله‌اي به بزرگاي ۳.۴ در عمق هفت كيلومتري لرزيد و كانون آن در ۱۵ كيلومتري خوي و ۳۱ كيلومتري سلماس استان آذربايجان غربي و ۳۵ كيلومتري تسوج استان آذربايجان شرقي گزارش شد.
سه‌شنبه ۲۴ آبان
فين استان هرمزگان با زمين‌لرزه‌اي به بزرگاي ۴.۲ در عمق ۱۸ كيلومتري لرزيد و كانون آن در ۲۳ كيلومتري فين، ۴۵ كيلومتري بندرعباس و ۴۵ كيلومتري قلعه قاضي اين استان بوده است.در بم استان هرمزگان زلزله ۲.۹، طبس استان خراسان جنوبي زلزله ۲.۸ به ثبت رسيد.
چهارشنبه ۲۵ آبان
در اسفراين استان خراسان شمالي زلزله ۲.۷، سالند استان خوزستان زلزله ۲.۸، مراغه استان آذربايجان شرقي زلزله ۲.۵، سه قلعه استان خراسان جنوبي زلزله ۲.۸، منظريه استان اصفهان زلزله‌اي به بزرگاي ۳.۲ در عمق شش كيلومتري را تجربه كرد و كانون آن در ۱۱ كيلومتري منظريه، ۱۵ كيلومتري شهرضا و ۳۲ كيلومتري دهاقان اين استان بوده است.
پنجشنبه ۲۶ آبان
قصرشيرين استان كرمانشاه زلزله ۲.۹، چايشلو استان خراسان رضوي زلزله ۲.۸ را تجربه كردند. كنگ استان هرمزگان با زمين‌لرزه‌اي به بزرگاي پنج در عمق ۱۶ كيلومتري لرزيد و كانون آن در ۲۷ كيلومتري كنگ، ۳۴ كيلومتري بندر لنگه و ۴۹ كيلومتري بندر خمير اين استان گزارش شد.چلگرد استان چهارمحال و بختياري زلزله‌اي به بزرگاي سه را تجربه كرد كه عمق آن در ۱۰ كيلومتري و مركز اين رخداد لرزه‌اي در ۳۴ كيلومتري چلگرد استان‌چهارمحال و بختياري و ۳۶ كيلومتري فريدون‌شهر و ۴۲ كيلومتري افوس استان اصفهان بوده است.
جمعه ۲۷ آبان
سفيدسنگ استان خراسان رضوي با زمين‌لرزه‌اي به بزرگاي ۳.۴ در عمق هشت كيلومتري لرزيد و كانون آن در ۳۳ كيلومتري سفيد سنگ، ۴۲ كيلومتري نصرآباد و ۴۲ كيلومتري مزدآوند اين استان گزارش شد. خوي استان آذربايجان غربي زلزله‌اي به بزرگاي چهار در عمق ۱۳ كيلومتري را تجربه كرد و كانون آن در ۷ كيلومتري خوي، ۳۳ كيلومتري ايواوغلي و ۳۷ كيلومتري سلماس بوده است.در بندرعباس استان هرمزگان زلزله‌اي به بزرگاي ۳.۱ در عمق ۱۰ كيلومتري رخ داد و كانون آن در ۲۷ كيلومتري بندرعباس، ۳۸ كيلومتري درگهان و ۳۹ كيلومتري فين اين استان بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون